پیازکاران جنوبی در شوک| نرخ پایین خرید تضمینی دلالان را هم متعجب کرد

محصول پیاز طرح استمرار کشاورزان جنوب کرمان در حالی روی دست شان مانده و قیمت خوبی ندارد که دولت وعده خرید تضمینی این محصول را داد.

سه ماه از آغاز برداشت محصول پیاز می گذرد ولی نبود بازار خوب برای این محصول صدای کشاورزان را درآورده است. سازمان تعاون روستایی از امروز« سه شنبه نوزدهم اسفندماه» استارت خرید تضمینی پیاز را زد. اما قیمت آنقدر پایین است که حتی دلالان نیز انگشت به دهان ماندند. دولت در حرکتی عجیب پیازی که تولید هر کیلوی آن ۲۰۵۰ تومان روی دست کشاورز هزینه گذاشته را کیلویی ۵۰۶ تومان خریداری می‌کند. البته مسوولان دلیل این افت قیمت را عرضه بیش از حد این محصول عنوان می کنند. اما مردم پیاز را از مغازه‌ها با قیمتی بالا تهیه می‌کنند در حالی که کشاورزان با این قیمت محصولشان را نمی فروشند و این نشان از حضور پررنگ دلال‌ها در این میان دارد. انگار نبود نظارت بر بازار، گرانی هزینه‌های حمل و نقل، بالارفتن قیمت نهاده‌های کشاورزی، اختلال در بخش صادرات، دلال‌بازی و …توانسته اختلال بزرگی را در بازار به وجود بیاورد.

قیمت خرید تضمینی کشاورزان را در شوک فرو برد

یک کشاورز جیرفتی در این خصوص می گوید: برای هر کیلو پیاز سفید 2 هزار و 50 تومان هزینه کردم در حالی که اکنون این پیاز را فقط 400 تومان می خرند.

امیری ادامه داد: این مبلغ حتی کفاف پولی را که باید به کارگری که روی زمین کار کرده بپردازم نمی دهد.

وی تاکید کرد: زمین هم از خودم نیست و باید اجاره بهای آن را نیز بپردازم، از سویی هزینه کود، سم و دیگر نهاده‌ها بسیار زیاد بود که با وام و قرض و …جور کردم.

این کشاورز ادامه داد: در ابتدای فصل کشت همه از جمله مسوولان اتاق بازرگانی و سازمان کشاورزی و نمایندگان مجلس وعده می دادند که محصولاتتان را صادر می کنیم روس ها پولی خوبی می دهند اما فقط وعده بود.

وی اضافه کرد: اکنون حتی قادر به تامین هزینه برداشت محصول از روی زمین نیستم همسایه ها زمین شان را شخم زدند و برخی دیگر هم رها کردند.

وی ادامه داد: مسوولان به اینجا بیایند و بوی پیاز گندیده را در دشت استشمام کنند. ما کشاورز به دنیا آمدیم و کار دیگری بلد نیستیم اما انگار باید شغل دیگری دست و پا کنیم و مانده ام چه شغلی؟

وی افزود: قیمت خرید تضمینی همه ما را شوکه کرده است انگار دولت دارد به ما دهن کجی می کند و به نوعی ما را به سخره گرفته اند.

این کشاورز ادامه داد: سیستم دلالی قدرتمند است بزودی باید همین پیاز را به قیمت بیشتری آن هم بیش از دو برابر از دلال ها بخریم.

اشباع بازارهای مصرف و راه حل کوتاه مدت دولت

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس در این خصوص می‌گوید: بازارها اشباع شده و این دلیلی جز عرضه بیش از حد محصول پیاز در میادین ندارد.

ذبیح‌الله اعظمی افزود: میزان سطح زیر کشت پیاز در جنوب شرق کشور بالاتر از 26 هزار هکتار است و این میزان دقیقا سه برابر حد نرمال است.

وی ادامه داد: از روز نخست تلاش خود را در جهت رفع این مشکل از راه های مختلف کردم و باز هم تمام توان خود را در این مسیر به کار می گیرم.

اعظمی تاکید کرد: باید به دنبال راهکاری باشیم تا در سال های پیش رو دیگر شاهد این گونه اتفاقات نباشیم، اتفاقات امروز باید برای همه ما درس باشد.

وی در خصوص قیمت پایین خرید تضمینی گفت: این فقط یک راه حل کوتاه مدت است.

وی ابراز امیدواری کرد: این خرید حمایتی بتواند موجب رقابت و تغییر قیمت پیاز شود.

این نماینده مجلس افزود: رایزنی برای فراهم کردن بازارهای هدف در خارج از کشور جزو اهداف بلندمدت ماست و در این مدت با سفارت برخی کشورها از جمله ارمنستان، روسیه، چین و هند نیز رایزنی کرده ایم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد ادامه داد: بسیاری از کشورها متقاضی پیاز قرمز هستند و این نوع محصول در این فصل کشت نمی‌شود. البته ما بذر این پیاز را نیز در اختیار نداریم.

وی خواستار رعایت استانداردها در صادرات محصولات کشاورزی شد و افزود: برای ایجاد زیرساخت‌ها باید دست‌کم شش ماه قبل از کشت برنامه‌ریزی دقیقی برای تولید محصولات کشاورزی انجام شود.

سازمان روستایی فقط یک مباشر است

مدیر سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان با اشاره به اینکه ما فقط مباشر دولت هستیم و نقشی در تعیین قیمت محصولات نداریم گفت: از صبح امروز خرید تضمینی پیاز را در منطقه شروع کرده‌ایم.

مشایخی افزود: تا جایی که توانستیم با کمک نمایندگان مجلس و دیگر مسوولان در این رابطه رایزنی کردیم اما دولت نرخ پایینی را تعیین کرده که ما هم ناگزیر هستیم دستور را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: نمی دانیم کشاورزان حاضر به پذیرش این قیمت هستند یا خیر، البته در صورتی که از خرید تضمینی استقبال نشود مراتب را به دولت اعلام می کنیم تا تصمیم جدید گرفته شود.

مشایخی ادامه داد: در این خرید محصولات درجه دو و سه کشاورزان را مدنظر داریم تا به کارخانه های فرآوری ارسال شوند و البته بخشی نیز در میان مردم محروم توزیع می شود.

موانع صادرات باید رفع شود

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان در این خصوص می گوید: افزایش عرضه و کاهش تقاضا باعث شده تا قیمت پیاز در بازار به شدت کاهش پیدا کند.

مروجی افزود: در کارگروه توسعه صادرات در خصوص این مشکل صحبت و قرار شد غرفه‌هایی در مرکز استان‌های بزرگ کشور و تهران برای عرضه مستقیم پیاز ایجاد شود تا دلالی از بازار حذف شود و کشاورزان بتوانند محصولات خود را به صورت مستقیم به فروش برسانند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در تهران غرفه آماده واگذاری است و آماده همکاری در دیگر استان‌های پر جمعیت هم برای تأمین غرفه هستیم.

این مسوول می گوید: صادرات بهترین راه برای عبور از موانع است، باید موانع صادرات را رفع کنیم تا میزان ضرر کشاورزان پایین بیاید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=66350
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.