موزه تاریخ و باستان‌شناسی بم ایجاد می‌شود

مدیر پایگاه میراث‌ جهانی و منظر فرهنگی بم گفت: در سال جاری موزه تاریخ و باستان‌شناسی شهرستان بم با همکاری شهرداری و شورای شهر آن ایجاد می‌شود تا محل مناسبی برای علاقه‌مندان تاریخ این شهرستان باشد.

به گزارش کرمان نو، محسن قاسمی با اشاره به بازنگری طرح جامع مدیریت منظر فرهنگی بم برای حفظ باغ شهر این شهرستان اظهار کرد: این پروژه در قالب همکاری با پروژه طرح تفصیلی بم تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا موزه‌ها و اماکن تاریخی این استان از جمله ارگ تاریخی بم تعطیل بود، افزود: این اتفاق فرصتی برای مرمت و بازسازی بخش‌های مختلف این بنای تاریخی فراهم آورد که مرمت اصطبل حکومتی، یخدان، خانه میراکبر و سیستانی، مجموعه عمارت دروازه دوم، برج کلاه فرنگی و همچنین ساماندهی کمپ اقامتی، ایجاد سامانه حفاظت الکترونیک و پایش تصویری از جمله این اقدامات است.
او به مرمت و بازسازی ۱۰۰درصدی خانه سیستانی ارگ تاریخی بم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این بنای تاریخی به مجموعه پژوهشی و اداری پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن تغییر کاربری داده است.
قاسمی بیان کرد: عملیات مرمت و بازسازی برج کلاه فرنگی و همچنین دروازه دوم به بیش از ۹۰ درصد رسیده است و خانه میراکبر و یخدان تاریخی نیز با پیشرفت فیزیکی ۷۰درصدی تا پایان سال ۱۴۰۰ مرمت و بازسازی می‌شود.
او خاطرنشان کرد: عملیات مرمت مجموعه اصطبل تاریخی ارگ بم از زمستان سال ۱۳۹۹ آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ مرمت سالن‌های ضلع جنوبی و شرقی این بنای تاریخی به پایان برسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=68294
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.