بی‌توجهی شهرداری راور به مجموعه ثبت ملی| خانه «یاور» از تهدید شهرداری در امان می‌ماند؟

بهسازی خیابان مجاور مجموعه تاریخی و ثبت ملی «یاور» شهرستان راور توسط شهرداری در غفلت میراث فرهنگی موجی از نگرانی به دلیل نامناسب بودن شیب خیابان و خطر آسیب آب‌های سطحی به این بنا را ایجاد کرده است.

هفته گذشته بود که آسفالت یک خیابان توسط شهرداری راور در مجاورت خانه‌ای قدیمی و واجد ارزش در روستای خیرآباد این شهرستان به نام مجموعه فرهنگی تاریخی «یاور» خبرساز شد.

این مجموعه که بالغ بر ۱۵۰ سال قدمت دارد شامل حمام، خانه باغ، آب انبار، مسجد، گاوگرد، برج و کارگاه قالی‌بافی بوده و در سال ۸۴ به شماره ثبت «۱۱۸۸۰ و خ» ثبت ملی شده است.

آن طور که تصاویر منتشر شده نشان می داد سطح خیابان در حال آسفالت بالاتر از این بنای تاریخی قرار گرفته و این بالا رفتن باعث می‌شود در صورت بارش باران آب به بنا نفوذ کرده و باعث تخریب آن بشود. در عین حال تصاویر سیل و باران‌های سال های قبل نیز این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

مالک خانه «یاور»: خطر را از ۲ سال قبل به شهرداری و میراث اطلاع دادیم

رضا نخعی مالک خانه «یاور» به خبرنگار «کرمان‌نو» می گوید: سیل سال 98 از همین قسمت وارد باغ‌ها شده و خسارت زیادی به مجموعه زد؛ سیل بعد از جاده کمربندی مانع دیگری ندارد و مستقیم به روستا می رسد.

او با اشاره به این که شدت آب اینقدر زیاد است که با جوی قابل کنترل نیست تاکید دارد که آب باید از منشا با سیل بند کنترل شود.

شن ریزی خیابان از دو سال پیش آغاز شده و جدول‌های خیابان بدون توجه به پیاده رو بسیار بالا نصب شده است. این را نخعی گفته و ادامه می دهد: همان ۲ سال قبل به شهرداری و میراث تماس گرفتیم و اطلاع دادیم اما هیچ کس جوابی نداد تا هفته قبل که دوباره اقدام به شن ریزی کردند.

مالک خانه «یاور» می‌گوید: با این شن ریزی و بالا آمدن سطح خیابان خانه‌ها و آب انبار در گودی افتاده‌اند. بعد از این که ما به میراث گفتیم، میراث بالاخره یک کارشناس فرستاد؛ اما علی رغم تذکر میراث شن‌ها توسط شهرداری روز پنجشنبه هفته گذشته صاف شدند.

در ادامه ماجرا پس از صاف کردن شن‌ها رییس یگان حفاظت میراث استان در محل حاضر و پروژه متوقف می‌شود.

مالک خانه «یاور» می گوید: «شنیده شده برنامه شهرداری برای جلوگیری از ورود آب احداث کانال است که آن هم خود مضرات زیادی دارد و اصلا مناسب نیست.»

او از بی‌توجهی و آسیب‌های سال های قبل به این مجموعه نیز گلایه دارد: «در کنار مجموعه اصطبل احداث شد، در ملک ثبتی فونداسیون ریخته شده، روی سقف حمام ساخت و ساز شده که همگی تخلف است و جای تاسف دارد؛ اگر میراث تمام گزارش‌ها را به موقع به کرمان اطلاع میداد کار به اینجا نمی‌رسید.»

توقف مسیر توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی به طور واضح نشان می‌دهد که شیب مسیر و سطح خیابان به درستی انجام نشده بوده. از طرفی مجموعه تاریخی «یاور» ثبت ملی است و طبق قوانین میراث فرهنگی هرگونه عملیات عمرانی در حریم بناهای ثبتی باید با مجوز میراث انجام شود.

اخطار میراث فرهنگی به شهرداری در اسفندماه

شفیعی معاون میراث فرهنگی کرمان اما در مورد نقض حریم خانه ثبتی می‌گوید: این خیابان قدیمی است، از قبل بوده و تعریضی در ملک ایجاد نمی‌کند؛ و تنها با توجه به مجاور بودن خیابان با بنای تاریخی از شهرداری خواسته شد تا ملاحظات شیب معبر را رعایت کند.

او ادامه می دهد: حداقل از ۲ ماه قبل نامه نگاری در این مورد انجام  و تذکر بابت شیب داده شده است.

معاون میراث فرهنگی کرمان عنوان کرد: «شهرداری راور همکاری خوبی با میراث نداشته و حداقل پس از اولین نامه باید عملیات اجرایی متوقف میشد؛ به زودی شخصا از مجموعه بازدید می‌کنم.»

علوی مسئول میراث فرهنگی شهرستان راور اما در جواب این که آیا انجام این پروژه با هماهنگی میراث بوده یا نه می‌گوید: «شهرداری با میراث هماهنگ بوده اما مهندس ناظری داشتند که کارها را انجام می داده و از راور رفته است.»

سوال اینجاست اگر هماهنگی لازم بوده پس چطور شیب رعایت نشده و معبر توسط یگان حفاظت میراث متوقف شده است؟

علوی با اشاره به بازدید رییس یگان حفاظت میراث استان از این مسیر گفت که عملیات متوقف و قرار شد به زودی کارشناس میراث در محل حاضر و پس از تایید او کار انجام شود.

شهردار راور: شهرداری از میراث نامه دارد

رحیمی‌پور شهردار راور می‌گوید کار غیرقانونی انجام نشده و شهرداری از میراث فرهنگی استان برای انجام کار نامه دارد.
او ادامه می‌دهد: در نامه ارسالی از طرف میراث آمده که شیب مسیر به طوری طراحی شود که آب به سمت مجموعه «یاور» نرود.

شهردار راور در جواب این سوال که آیا این موضوع رعایت شده یا نه گفت: «هنوز قرار نبوده کاری در کنار مجموعه «یاور» انجام شود وتنها مسیر شن ریزی شده است.»
رحیمی پور در مورد حواشی پیش آمده نیز گفت: «اگر قرار به نمایش بود شهرداری خیابان های اصلی شهر را آسفالت می‌کرد.»

شن ها ریخته شد، غلتک ها عبور کردند، بنا لرزید و حالا قرار است کارشناس میراث مسیر را بررسی کند. این رفتار نا آشنایی با میراث فرهنگی نیست. کاش حداقل این نوشداروی بعد از مرگ سهراب در نهایت خانه تاریخی «یاور» را از آسیب نجات دهد. میراثی که احیای آن می‌تواند رونق گردشگری را به دنبال داشته باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=68683
1 نظر
  1. […] فروردین «کرمان‌نو» در گزارشی به این موضوع و بی‌توجهی شهرداری به این اثر ثبت ملی پرداخت و از میراث فرهنگی خطر آسیب به […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.