۱۷۰۰ کارگر زغالسنگ کرمان با چالش مواجه‌اند| جایگاه دوم استان در رفع تعهدات ارزی

مدیرکل صنعت‌، معدن و تجارت استان می‌گوید: ۱۷۰۰ نفر از کارگران زغالسنگ استان مشمول سنوات و ضریب سختی کار نشده و دچار چالش شدند.

مهدی حسینی‌نژاد صبح امروز جمعه – ۲۱خرداد- در جلسه اقتصاد مقاومتی با حضور وزیر صمت گفت: نزدیک به ۱۷ هزار نفر شروع کارگری در صنعت زغالسنگ بوده و اکنون ۷۰۰۰ نفر فعالیت می‌کنند که عمده‌ی آن‌ها به سن بازنشستگی رسیده اما به دلیل مشکلات قانونی امکان بازنشستگی برای آن‌ها وجود ندارد.

او می‌گوید با فعالیت ۵۰ ساله صنعت زغال به دلیل استخراج سنتی با چالش هایی مواجه هستیم و نتوانستیم ارزش افزوده جدید ایجاد کنیم.

نماینده وزارت صمت در استان کرمان افزود: ذخیره قطعی ۱۱۹ میلیون تن و احتمالی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن زغالسنگ را در استان کرمان داریم.

او با اشاره به اینکه در سه چهار سال اخیر جهش نزدیک به ۱۰ درصدی در حوزه صنعت و معدن کرمان با اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی اتفاق افتاده، گفت: نزدیک به ۷۷ درصد سرمایه‌گذاری‌هایی که در استان اتفاق افتاده توسط معین های اقتصادی و حوزه صنعت و معدن انجام شده است.

سرمایه‌گذاری ۳ شرکت معدنی

حسینی‌نژاد گفت: در پی انعقاد تفاهمنامه وزارت صمت با سه شرکت برتر استان کرمان، گل گهر، مس و گهرزمین سرمایه گذاری جدید ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در استان انجام  می دهند.

به گفته‌ی او ۲۵ هزار میلیارد تومان آماده سرمایه گذاری در استان کرمان داریم و منتظر تفویض اختیار هستیم تا از این ظرفیت در زیرساخت های استان از جمله راه، آب و … استفاده کنیم.

او اضافه کرد: سال گذشته بیش از دو میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار صادرات استان کرمان بود و رشد ۵۲ درصدی نسبت به سال ۹۸ را نشان می‌دهد.

 تحقق ۹۱ درصد از مشکلات تعهدات ارزی

رییس سازمان صمت استان کرمان با اشاره به مشکل رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان گفت: درصد تحقق تعهدات ارزی کشور ۷۲ درصد و استان کرمان ۹۱ درصد است و در جایگاه دوم قرار داریم.

حسینی‌نژاد افزود: با توجه به اینکه در فصل صادرات پسته و خرما هستیم درخواست داریم برای رفع مشکل صادرکنندگان مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات تا پایان آبان ماه امسال تمدید شود.

او همچنین پیشنهاد داد که ۲ درصد از مبالغ آمده در تفاهم‌نامه‌های واحدهای صنعتی با وزارت صمت برای اصلاح زیرساخت ها از جمله برق،گار و راه با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری انجام شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=72300
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.