پاییزی خشک‌تر از تابستان در راه است| تعیین سناریوهای بدبینانه برای تأمین آب

معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور با بیان اینکه “پاییزی خشک تر از تابستان در راه است”، گفت: برنامه ریزی های ما برای شهرهای بزرگ، بر مبنای حالت های بدبینانه در حال انجام است.

به گزارش کرمان نو به نقل از تسنیم، حمید رضا کشفی، معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: در تابستان سال جاری ۳۰۳ شهر دارای تنش آبی بودند.

وی افزود: تقریبا پیک مصرف آب تابستانه را در شهرهای کشور پشت سر گذاشتیم و اگر در جایی قطعی آب ممکن است داشته باشیم، به خاطر مشکلات سامانه ها و به صورت برنامه ریزی شده اعمال می شود.

پاییزی خشک در پیش است، حتی خشک تر از تابستان

کشفی با بیان اینکه در حال برنامه ریزی برای تأمین آب پاییز هستیم، گفت: پاییز امسال خشک تر از تابستان است.

وی ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از این است که میزان بارش های پاییزی امسال زیر نرمال است.

معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور در پاسخ به اینکه “آیا احتمال افزایش تنش آبی در پاییز نسبت به تابستان وجود دارد؟”، گفت: از آنجایی که هوا در پاییز خنک تر از تابستان است و هوا عنصر تعیین کننده ای در مصرف آب هست، یک مقدار وضعیت تأمین آب از حیث میزان مصرف، نسبت به تابستان بهتر می شود؛ اما پاییز امسال، پاییز خشکی است و برنامه ریزی های ما برای شهرهای بزرگ، بر مبنای حالت های بدبینانه در حال انجام است.

احتمال ضرورت آبرسانی سیار در پاییز به حدود ۸۰۰۰ روستا

وی افزود: تعداد روستاهایی که نیاز به آبرسانی سیار داشتند در تابستان امسال به ۸۰۰۰ روستا رسید و تابستان امسال آبرسانی سیار و تانکری به ۸۰۰۰ روستا انجام شد.

کشفی با بیان اینکه “برخی از این روستاها منابع آبی خود را به خاطر خشکسالی و کم بارشی از دست داده اند”، گفت: در پاییز امسال نیز با توجه به کم بارشی پاییز، ممکن است تعداد روستاهایی که نیاز به آبرسانی سیار دارند در همین حدود ۸۰۰۰ روستا باقی بماند.

تابستان ۱۴۰۱ سخت تر از تابستان ۱۴۰۰ می شود؟

معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور تصریح کرد: اگر سال آبی جدید که از ابتدای پاییز آغاز می شود، سال آبی کم بارش و خشکی باشد، قطعا تابستان ۱۴۰۱ شرایطی سخت تر از تابستان ۱۴۰۰ در تأمین آب خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم منابع آبی سطحی و زیر سطحی که در سال گذشته از دست دادیم را جبران کنیم، تابستان آینده تابستان بسیار سختی خواهد بود.

ارائه پیشنهادات مدیریت تنش آبی ۱۴۰۱ به دولت و مجلس

کشفی با بیان اینکه “برنامه های مدیریت تنش آبی برای سال ۱۴۰۱ دیده شده”، گفت: پیشنهاداتی را به مجلس و دولت ارائه کردیم تا بتوانیم با انجام اقداماتی، شرایط تنش آبی در سال ۱۴۰۱ را مدیریت کنیم.

وی افزود: اقداماتی از قبیل اجرای پروژه های ذخیره سازی آب از طریق احداث مخازن جدید، حفر چاههای جدید و ایجاد رینگ بین مخازن شهرها که بتوانیم آب را به نحو مطلوبی توزیع کنیم؛ اجرای این طرح ها می تواند به مدیریت توزیع، افزایش تاب آوری شهرها و کاهش تنش آبی کمک کند.

معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور با اشاره به اینکه این برنامه ها هم به دولت سیزدهم و هم به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، گفت: اجرای این پروژه ها نیازمند اعتبارات است و پیشنهادات ارائه شده در دولت و مجلس درحال بررسی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76496
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.