مسئولان غله اعلام کردند


مردم شهر کرمان نان را گران‌تر از قیمت مصوب نخرند+ نرخ جدید انواع نان

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی کرمان با بیان اینکه متناسب با افزایش هزینه ها و تورم، قیمت نان در استان تا سقف ۴۰ درصد افزایش یافته است گفت: شهروندان نان را گران‌تر از نرخ مصوب اعلامی نخرند و با نانوایان گرانفروش نیز برخورد جدی می‌شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، داریوش ماهری افزود: بالا رفتن دستمزد و حقوق کارکنان، افزایش کرایه حمل آرد و تورم در سایر مواد مورد استفاده نانوایی ها باعث شد تا پس از حدود چهار سال قیمت نان افزایش پیدا کند که باعث بهبود عملکرد نانوایی ها نیز شده است.

وی تصریح کرد: ۳۴ درصد هزینه تمام شده نان مربوط به آرد و ۶۶ درصد مربوط به سایر عوامل است و افزایش قیمت در استان کرمان به جای ۶۶ درصد همانند برخی دیگر نقاط کشور، بیشتر از ۴۰ درصد نبوده تا مصرف کنندگان نیز متحمل هزینه زیادی نشوند.

ماهری تاکید کرد: در واقع سعی شده بالا رفتن بهای نان بین نانوا و مصرف کننده سرشکن شود.

قیمت در نانوایی های دولتی

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی کرمان با بیان اینکه قیمت نان به طور جدی پایش و رصد می‌شود بیان کرد: بر اساس مصوبه فروش نان برای نانوایی های دولتی و تابلو آبی شهر کرمان، قیمت تافتون دوار با وزن ۴۹۰ گرم، یک هزار و ۴۰۰ تومان، نان حرارتی با وزن چانه ۵۰۰ گرمی یک هزار و ۴۰۰ تومان، نان بربری با وزن چانه ۵۱۰ گرم یک هزار و ۴۰۰ تومان، تافتون سنتی با وزن ۴۶۰ گرم چانه، یک هزار و ۵۰۰ تومان، زاهدانی وزن ۸۰۰ گرم چانه ۲ هزار و ۱۰۰ تومان، نان سنگک سنتی با وزن ۵۰۰ گرم چانه ۲ هزار و ۱۰۰ تومان و لواش با وزن ۱۵۰ گرم چانه ۳۵۰ تومان تعیین شده است.

قیمت در نانوایی های نیمه دولتی

وی ادامه داد: همچنین قیمت مصوبه فروش نان برای نانوایی های نیمه دولتی و تابلو قرمز شهر کرمان نیز به شرح تافتون با وزن ۴۴۰ گرمی چانه یک هزار و ۷۵۰ تومان، نان حرارتی با وزن ۴۹۰ گرمی چانه یک هزار و ۷۵۰ تومان، نان بربری با وزن چانه ۵۲۵ گرم یک هزار و ۷۵۰ تومان، تافتون سنتی با وزن ۴۴۰ گرمی چانه، یک هزار و ۸۵۰ تومان، نان زاهدانی با چانه ۵۰۰ گرمی ۲ هزار و ۸۰۰ تومان، سنگک سنتی با چانه ۵۰۰ گرمی، ۲ هزار و ۸۰۰ تومان، نان لواش با وزن چانه ۱۳۵ گرم ۴۹۰ تومان، نان باگت و ساندویچی با وزن چانه ۱۲۵ گرم یک هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است.

ماهری تاکید کرد: این قیمت ها مربوط به شهر کرمان است و در سایر شهرستان های استان نیز قیمت ها نباید از این نرخ ها بالاتر باشد؛ ضمن اینکه امکان دارد در برخی شهرستان های کوچک تر نرخ ها پایین تر هم باشد.

وی افزود: شهروندان هرگونه افزایش بیشتر از قیمت مصوب را به ادارات تعزیرات، صنعت و معدن و تجارت و اداره غله گزارش کنند تا تیم های بازرسی در اسرع وقت تخلف احتمالی را رسیدگی کنند.

نانوایی ها مجاز به تغییر وزن نان نیستند

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی کرمان در ادامه با اشاره به بهبود توزیع آرد بین نانوایی ها استان اظهارداشت: به دلیل اینکه آرد استان از گندم وارداتی تامین می شود رنگ نان پخت شده کمی تیره تر اما کیفیت بسیار خوبی دارد و مقدار پروتئین آن بالاتر است.

وی اظهار داشت: نانوایی ها نسبت به رعایت بهداشت محل کار خود باید دستورالعمل های ابلاغ شده را مدنظر قرار داشته باشند و موارد بهداشتی توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی و اداره غله بازرسی و رسیدگی می شود.

ماهری ادامه داد: نانوایی ها به هیچ عنوان مجاز به تغییر وزن و حجم نان نیستند و طبق مجوز، قیمت و وزن تعیین شده باید نان را به مصرف کنندگان عرضه دارند.

وی تاکید کرد: نان به دلیل اینکه جزو مواد مصرفی اصلی سبد غذایی مردم است با حساسیت ویژه ای نظارت می شود و شهروندان هرگونه مشکل یا سوال را می توانند با شماره تلفن ۳۲۱۲۳۶۳۹ در اداره کل غله استان کرمان مطرح کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78008
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.