مدیر آبفای راور: امکان اصلاح یک‌باره شبکه آب شُرب وجود ندارد


کم‌آبی با چاشنی «زنگ زدگی»| وضعیت نامناسب آب آشامیدنی ۱۱ روستای راور

۱۱روستای منطقه فیض‌آباد شهرستان راور نه تنها با کم آبی مواجه هستند؛ بلکه آب شرب فعلی آن‌ها سرشار از شن، املاح مضر و «زنگ زدگی» به دلیل وجود لوله‌های فلزی قدیمی است که سلامت آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده.

تصاویر ارسالی از طرف یکی از اهالی روستای منطقه فیض‌آباد شهرستان راور به «کرماننو» نشان می‌دهد آب آشامیدنی آن‌ها وضعیت مناسبی ندارد. 

این منطقه که ۱۱ روستا از جمله کهنوج، حجت آباد، دیمسکان، درب‌کهن،سینکوییه، فیض‌آباد علیا و … را با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت شامل می شود؛ در ۴۵ کیلومتری راور قرار دارد. 

آنچه در تصاویر دیده می‌شود آبی سرشار از شن و املاح مضر و زنگ زدگی به دلیل لوله‌های فلزی قدیمی است که سلامتی اهالی را در معرض خطر جدی قرار داده.

از طرفی این مشکلات هرچند مدت یک بار باعث کاهش فشار آب و گرفتگی لوله‌ها شده و هر بار رفع آن خرابی آسفالت را در پی دارد.

اهالی می‌گویند با وجود این که وضعیت آب به وضوح مشخص است اما انگار به چشم مسئولان نمی‌آید؛ تا جایی که تابستان امسال در یکی از روستاها خود اهالی دست به کار شده و لوله ها را تمیز کرده‌اند.

حالا خواسته اصلی آن‌ها تعویض لوله‌های فلزی قدیمی و گذاشتن فیلتر بر سر راه شبکه انتقال آب به روستاست؛ خواسته‌ای که به سلامتی آن‌ها گره خورده است.

مدیر آبفای راور: امکان اصلاح یکباره کل شبکه آبرسانی وجود ندارد

«رضا اسماعیلی» مدیر آب وفاضلاب شهرستان راور می‌گوید: لوله‌های چدنی قدیمی که در مسیر شبکه آبرسانی وجود دارد باعث وجود «زنگ زدگی» در آب می‌شود و خود آب نیز دارای املاح است.

او ادامه می‌دهد: امکان اصلاح  یکباره کل شبکه وجود ندارد و قسمت به قسمت در حال تعویض لوله‌ها هستیم؛ در زمینه آسفالت هم هماهنگی با دهیاری‌ها انجام می‌شود.

اسماعیلی در مورد اختصاص فیلتراسیون بر سر راه شبکه های انتقال آب نیز گفت: در این زمینه نمونه گیری آب انجام و با استان مکاتبه شده؛ پیگیر اختصاص دستگاه تصفیه هستیم و برنامه ریزی آن در دست استان است.

آن طور که مدیر آبفای راور می‌گوید مشکل کم آبی نیز در این منطقه وجود دارد به طوری که امسال چاه آب منطقه از ۲۳ لیتر به ۵ لیتر کاهش یافته است. «کرمان‌نو» پیش از این نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته بود.

فرماندار راور: اصلاح ۵۰ درصد شبکه آبرسانی در چند ماه آینده

مالک اژدری فرماندار راور می‌گوید: شبکه لوله‌های داخلی منطقه فیض‌آباد در مجموع حدود ۲۰ کیلومتر است که ۳ تا ۴ کیلومتر آن قدیمی بوده و نیاز به تعویض دارد.

اژدری با اشاره به این که ۵۰ درصد لوله ها تا چند ماه آینده  تعویض می‌شوند؛ وعده اصلاح کل شبکه تا سال آینده را می‌دهد.

او می‌گوید مشکل لوله های فرسوده در خیلی از روستاهای با قدمت بالا و حتی شهر راور وجود دارد که باید به مرور لوله‌ها تعویض شوند.

فرماندار راور در خصوص مشکل کم آبی منطقه فیض‌آباد نیز گفت: علیرغم محدودیت‌ها، مجوز حفر چاه آب گرفته شده و با این چاه مشکل کم‌آبی رفع می‌شود.

به گفته اژدری از سال ۹۸ تا کنون در ۴۱ روستای راور لایروبی قنات انجام شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79326
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.