همتی رییس کل اسبق بانک مرکزی در کرمان گفت:


چرا می‌گویید دوره همتی بگویید دوره ترامپ

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در خصوص شرایط اقتصادی ابتدای سال ۹۹ گفت: چرا می‌گویید دولت همتی بگویید دولت ترامپ چراکه دلیل عمده مشکلات اقتصادی در این بازه زمانی فشار شدید آمریکا بود.

عبدالناصر همتی ظهر امروز سه‌شنبه -۲۳آذر- در نشست با اعضای مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان گفت: دولت در اواخر سال ۹۸، به دلیل کسری بودجه ۵میلیون دلار از صندوق توسعه هزینه کرد که اگر فشار حداکثر سیاست‌های ترامپ نبود، دولت درآمد داشت و به بانک مرکزی هم فشار نمی‌آمد.

به گفته‌ی او آمریکا ۱۸ بانک را تحریم کرد، در لیست سیاه FATF رفته بودیم، مرز‌ها بسته شد و به تبع آن قیمت ارز بالا رفت.

او افزود: در این مدت برای نقدینگی فشارهای زیادی بود که چندین مرتبه به رهبری نامه زدم که البته خیلی از نامه ها محرمانه است و در خصوص محتوای آن نمی‌توانم بگویم اما ایشان حمایت های جدی کردند و اگر مساعدت‌های ایشان نبود اداره‌ي شرایط کشور ممکن نبود.

همتی اضافه کرد: در سه ماه اول ۱۴۰۰، وصولی ارزی بانک مرکزی ۷۰ درصد کل سال قبل بود، و این ارتباطی با دولت‌ها ندارد و علتش این است که ترامپ موفق نشد.

به اعتقاد او اقتصاد مقاومتی به شعار تبدیل شده و ادراک و اجرایی آن مهم است.

همتی افزود: به محض اینکه در مذاکرات یک اتفاق می افتد و یا شوک خارجی وارد می‌شود نرخ دلار تغییر می‌کند و این‌ها نشان از این است اقتصاد مقاومتی شکل نگرفته است.

او فشار هزینه‌ها را دلیل اصلی تورم عنوان‌ کرد و اضافه کرد: تحریم‌ها یکی از دلایل افزایش قیمت ارز است، کالاها را گران می‌کند و باعث افزایش تورم می شود.

رییس اسبق بانک مرکزی تاکید کرد: از نظر گاز و نفت اول هستیم اما شرایط اقتصادی مناسب نیست و طبقه متوسط جامعه از نظر معیارهای اقتصادی روز به روز به سمت افراد کمتر دارا می‌روند، این روند نباید ادامه یابد و باید فکری شود.

او افزود: دولت اگر می‌خواهد در اقتصاد موفق شود باید بر اساس اصول علمی کشور را مدیریت کند و شاخص‌های رقابت پذیری، ادراک فساد، حقوق مالکیت و سهولت کسب و کار را مدنظر قرار دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81549
1 نظر
  1. حگح می گوید

    جناب همتی شما باید به ریشه ی فعالیت ها و جریانی که آمارگیران بانک مرکزی در کرمان در دوره شما ایجاد کرده اند نیز پاسخگو باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.