استاندار کرمان: زلزله نتوانست هویت اصلی بم را تغییر دهد

استاندار کرمان در پیامی به مناسبت هجدهمین سالروز زلزله فاجعه‌بار بم ضمن تاکید بر اینکه ایمنی در برابر حوادث طبیعی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود تاکید کرد: زلزله نتوانست هویت اصلی بم را تغییر دهد.

به گزارش کرمان نو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمان، علی زینی وند باتاکید بر اینکه آموزش رکن اصلی فرهنگ سازی ایمنی در جامعه است تشریح کرد: برای ایجاد آمادگی دایمی در برابر حوادث و بحران ها، ایمن سازی ساختمان ها بویژه در مناطق روستایی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

«سالروز پنجم دی‌ماه در تاریخ کشور، یادآور زلزله فاجعه‌بار و غم‌انگیز سال ۱۳۸۲ شهرستان بم است. بم، سرزمین فرهنگ و تمدن، دیار نخل های استوار، قطعه‌ای زیبا از هویت ایرانی اسلامی است که در پرتو صبر و امید مردم نجیب این خطه بالنده تر و استوارتر از گذشته پابرجا مانده است تا بتواند با حفظ هویت اصلی خود که زلزله هم نتوانست آن را تغییر دهد به باغشهر زیبای ایران تبدیل شود».

در ادامه پیام استاندار کرمان آمده است: با به کارگیری درس‌آموزه‌های تجربه تلخ زلزله ویرانگر بم، گام های مهمی در مدیریت بحران و مقاوم سازی ساخت و ساز بر اساس اصول علمی در کشور برداشته و پنجم دی‌ماه با هدف آگاهی رسانی عمومی در سطح جامعه و بزرگداشت جانباختگان این واقعه غمبار و اثرگذار به نام روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شد.

زینی وند تاکید کرد: پیشگیری و آمادگی مقابله با بلایای طبیعی با توجه به زلزله خیز بودن استان کرمان ضروری است که این مهم مستلزم جلب مشارکت مردم، ایمن سازی واحدهای مسکونی، ارتقای ظرفیت مواجهه با اثرات سوانح طبیعی و افزایش میزان سطح آگاهی و توانمندی مردم است.

استاندار کرمان ادامه داد: از همه دستگاه‌ها بویژه مدیریت شهری، فرمانداران و شهرداران استان می خواهم با هم‌افزایی و همکاری در سالی که توسط سازمان مدیریت بحران کشور با شعار «همکاری همه جانبه دستگاههای اجرایی ملی و محلی با مردم برای کاهش ریسک بلایا» نامگذاری شده است از طریق آموزش و نهادینه کردن فرهنگ ایمنی، نظارت بر مقاوم سازی و ساخت و سازهای ایمن، پژوهش و حمایت از فعالیت‌های علمی، بروزرسانی تجهیزات و استفاده از فناوری های نوین، گسترش مراکز لرزه نگاری و برخورداری روستاییان از تسهیلات کم بهره و وام های بلاعوض برای مقاوم سازی بافت های فرسوده، تلاش کنند که شاهد کمترین خسارت ها در حوادث طبیعی بویژه زمین لرزه های مخرب باشیم.

به گزارش ایرنا ساعت ۵:۲۶  صبح روز جمعه پنجم دی‌ماه ۸۲ بود که خبری تلخ نه تنها ایران بلکه جهان را لرزاند؛ خبر کوتاه بود اما عمیق، عمقی که پس از گذشت ۱۸ سال همچنان خبرساز است: بم لرزید.

در حادثه دلخراش زلزله ۶.۶ ریشتری در عمق ۷.۵ کیلومتری زمین، طبق آمار ارایه شده ۳۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و به همین مناسبت هر سال مراسم گرامیداشت یاد و خاطر این جانباختگان در سطح ملی برگزار می شود.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان واقع شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82154
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.