در نشست مدیرعامل منطقه ویژه رفسنجان با نماینده سازمان جنگل ها مطرح شد؛


پیشنهاد ایجاد محور گردشگری از منطقه ویژه تا دره راگه در استان کرمان

در نشست مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با نماینده سازمان جنگل ها و مراتع کشور، رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و رئیس منابع طبیعی شهرستان رفسنجان، واگذاری ۵۰۰ هکتار عرصه به منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، روح الله بهرامشاهی پیش از ظهر امروز ۸ دی ماه در جلسه ای با حضور دکتر اخوان نماینده سازمان جنگل ها و مراتع کشور، مهندس درخشانی رئیس اداره بیابان و تثبیت شن اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان و مهندس حسن شاهی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رفسنجان در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اظهار کرد: بحث بیابان زدایی یکی از دغدغه های ما در منطقه است و در این زمینه به جدیت طرح هایی را دنبال می کنیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان افزود: به دنبال این هستیم که از سمت جنوب غربی منطقه ۵۰۰ هکتار اختصاصی گردشگری داشته باشیم که در کنار سرمایه گذاری، بحث گردشگری را هم پررنگ کنیم.

وی با اشاره به اهتمام ویژه منطقه در دوره جدید به بحث فضای سبز و تشکیل کارگروهی در این زمینه، گفت: طرح جامع فضای سبز منطقه با استفاده از کارشناس و متخصصان این حوزه در دست تدوین وجانمایی شده، اما کافی نیست و نیاز است فضای سبز بیشتری ایجاد شود که با همکاری منابع طبیعی این موضوع را دنبال می کنیم و هدف مان از روز اول پوشش گیاهی بومی کم آب بر بوده است.

بهرامشاهی در زمینه اختصاص  ۵۰۰ هکتار به منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان عنوان کرد: این میزان  می تواند اختصاصی زون گردشگری قرار گیرد که محور گردشگری از منطقه به سمت دره راگه خواهد بود؛ این دره یکی از جاذبه های طبیعی و منحصر به فرد در کشور محسوب می شود و گردشگران زیادی به خود جذب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قرار است منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به خط ریلی متصل شود را از زیرساخت های مهمی عنوان کرد که در توسعه منطقه نقش آفرین خواهد بود.

درخشانی، رئیس اداره بیابان و تثبیت شن اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان هم با تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت سالروز شهادت سردار سپهبد شهید سلیمانی، آن سردار بزرگ را از مریدان حضرت فاطمه (س) دانست.

وی دیدگاه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در حوزه منابع طبیعی را ستودنی دانست و گفت: اینکه علاوه بر کار اقتصادی، گردشگری را هم مدنظر دارید، تحسین برانگیز است.

رئیس اداره بیابان و تثبیت شن اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه دره راگه فاصله ای کمتر از ۲۰ کیلومتر از منطقه ویژه اقتصادی دارد و تعریف محور گردشگری در این مسیر می تواند تأثیرگذار باشد، ادامه داد: این کار بزرگی که قرار است صورت بگیرد آیندگان از آن بهره مند می شوند و باقیات و صالحاتی برای بانیان آن خواهد بود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رفسنجان نیز در این دیدار اظهار داشت: تفاهم نامه همکاری ده هزار هکتار عرصه اطراف منطقه ویژه به صورت فازبندی آماده داریم که فاز اول ۲۰۰ هکتار پروژه نهالکاری است و شروع خواهد شد و قرق و مراقبت در کل عرصه دیده شده است.

علی حسن شاهی افزود: در کنار این ۱۰ هزار هکتار، پروژه ۳۵۰ هکتاری سال ۹۹ را داریم که دوره های آخر آبیاری آن به علاوه توسعه، مراقبت و آبیاری ۲۰۰ هکتاری که ذکر شد را به منطقه ویژه می سپاریم.

وی با اشاره به واگذاری ۵۰۰ هکتار عرصه در بهترین و مرغوب ترین بخش عرصه های منابع طبیعی، تأکید کرد: ذخیره نزولات و احداث گوراب و مراقبت، قرق و حفاظت در کل منطقه دیده شده است.

اخوان، نماینده سازمان جنگل ها و مراتع کشور هم با قدردانی از نگاه ویژه به بخش منابع طبیعی و فضای سبز در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، اظهار کرد: این موضوع علاوه بر کمکی که به مجموعه سازمان می شود، برای اهالی منطقه هم جهت جلوگیری از ریزگردها و گرودغبار مفید خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه به عنوان کارشناس محیط از سازمان معرفی شدم، تصریح کرد: به عنوان بازوی هماهنگی با سازمان، همکاری خودم را با منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان برای رسیدن به اهداف خود در حوزه مربوطه اعلام می کنم.

کارشناس سازمان جنگل ها و مراتع کشور پیرامون طرح منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان خاطرنشان کرد: محدوده منطقه مدنظرتان را مشخص و طرحی تهیه شود که با هماهنگی شهرستان به اداره کل استان ارسال و در کمیته فنی مطرح شود و با توجه به نظر مساعدی که داشتند، به دفتر بیابان کشور ارسال شود که کارهای آن برای به نتیجه رسیدن انجام خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82395
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.