رییس اتحادیه گلخانه‌داران جنوب استان در گفت‌وگو با کرمان‌نو:


محصولات گلخانه‌ای جنوب استان مشکل صادرات ندارند

بحران سموم کشاورزی مدتی است گریبان صادرات ایران و اقتصاد کشاورزی را گرفته است، آنچنان که آمار و ارقام نشان می‌دهد صادرات محصولات کشاورزی ایران ۱۵ درصد سقوط کرده است و کشاورزان زیادی متضرر شده‌اند.

ویدیوهای زیادی از گله و شکایت کشاورزان و گلخانه‌داران اصفهانی و یا دور ریختن محصولات برگشتی‌شان از کشورهای دیگر در فضای مجازی منتشر شده است، این معضل جدا از ناراحتی برای اقتصاد کشاورزان، بحث نگرانی از سلامت محصولات مصرفی روزمره را در جامعه تشدید کرده است.
دو محصول کشاورزی مهم در جمع محصول‌های برگشتی، فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی است که استان کرمان از تولیدکنندگان اصلی این دو محصول در کشور است.
محمد علی کیخواه، رئیس اتحادیه گلخانه‌داران جنوب استان به کرمان‌نو می‌گوید: گلخانه‌داران جنوب استان کرمان قشر تحصیل کرده‌ای هستند که الگوی درست مصرف سموم شیمیایی را می‌دانند و در صادرات محصولاتشان به کشورهای دیگر تا‌کنون با مشکلی مواجه نبوده‌اند و اکنون نیز در حال صادرات هستند.
کیخواه می‌گوید در کشاورزی گلخانه‌ای نیازی به سموم نیتراته نیست و از سموم نیتراته در کشاورزی‌های مقیاس بزرگ در فضای آزاد استفاده میٰ‌شود و در خصوص محصولات گلخانه‌ای نگرانی برای سموم نیتراته وجود نخواهد داشت.
رئیس اتحادیه گلخانه داران جنوب استان ادامه می‌دهد: گلخانه‌داران سموم خود را از شرکت‌های خصوصی فروش سم می‌خرند اما سموم استاندارد و مورد تایید سازمان حفظ نباتات را می‌دانند و سم‌های خطرناک و بی کیفیت استفاده نمی‌کنند.
در موضوع سموم کشاورزی آنچه تلقی عموم مردم است استفاده بی رویه از سموم شیمیایی توسط کشاورزان است اما آنچه باعث برگشت محصولات تولیدی کشاورزی ایران شده است و بر اساس نظر کارشناسان گیاه پزشکی خطرناک‌تر است، استفاده از سموم بی کیفیت و تقلبی است که در بازار وجود دارد و در دسترس کشاورزان قرار می‌گیرد.
واضح است که کشاورزان زیادی بدون اطلاع از کیفیت سموم، آن‌ها را خریداری کرده و در محصول صادراتی خود استفاده می‌کنند. پس از حواشی به وجود آمده برخی نمایندگان مجلس از مافیای واردات کود و سموم شیمیایی به کشور صحبت کردند و می‌گویند مافیای قدرتمندی وجود دارد که این سموم کشاورزی بی کیفیت و تقلبی را به کشاورزان می‌رساند، البته تحریم‌های اقتصادی در ایجاد این بازار برای سموم تقلبی بی تاثیر نبوده‌اند.
پیش از این ذبیح الله اعظمی ساردویی، نماینده مردم جیرفت در مجلس یازدهم در خصوص فلفل دلمه‌ای‌های برگشت خورده ایران از کشور روسیه به خبرگزاری ایسنا گفته بود: نظر روسیه این نیست که از سهم غیرمعقول یا زیادی از سم کشاورزی غیرمجاز استفاده می‌کنیم. ادعای روسیه مبنی بر این بود که چهار نوع سم کشاورزی مجاز و خوراکی روی فلفل‌های دلمه‌ای بوده که در این کشور ناآشنا است یا استفاده نمی‌شود اما ممکن است در بسیاری از کشورها استفاده شود.
حال محصولات کشاورزی که در تورم اقتصادی سال‌های اخیر دچار افزایش قیمت بودند، زیر اتهام ناسالمی هم قرار گرفته‌اند و مردم بیش از قیمت میوه و صیفی‌جات مصرفی‌شان، نگران سلامت این محصولات نیز هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82517
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.