آغاز عملیات بیومکانیک و بیولوژیک در ۳۵۱۵ هکتار از مراتع جنوب کرمان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، از آغاز عملیات کپه کاری، بذر پاشی و مهار روانآب در مراتع جنوب کرمان، خبر داد و گفت: در سال جاری از محل اعتبارات ملی، استانی و محرومیت زدایی برای انجام عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و احیا و توسعه رویشگاههای گیاهان دارویی ۵ میلیارد و ۸۳۵ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش کرمان نو، حمزه احمدی با اشاره به اینکه عملیات بیولوژیک شامل بذرپاشی توأم با حفاظت و قرق در سطح ۱۰۰۰ هکتار از این عرصه ها از طریق مشارکت مردمی اجرایی می شود افزود: طی چند روز اخیر عملیات بیومکانیک شامل احداث هلالی آبگیر توأم با بذرپاشی، بذر کاری و حفاظت و قرق و همچنین احیاء و توسعه رویشگاههای گیاهان دارویی (شامل بذرکاری و کپه کاری توأم با حفاظت و قرق) در سطح ۲۵۱۵ هکتار از عرصه های منابع طبیعی شهرستان های جیرفت، کهنوج، قلعه گنج، منوجان و عنبرآباد شروع شده است.

وی با بیان اینکه در عملیات های بذرپاشی و کپه کاری از گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه استفاده می گردد، افزود: کشت گونه‌های بومی، موجب حفاظت خاک در برابر فرسایش شده که به دنبال آن پوشش گیاهی مناطق حساس نیز احیاء خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه مراتع به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی برای تأمین معیشت جمعیت قابل‌ توجهی از دامداران و کشاورزان به شمار می‌رود ابراز داشت: از دیگر مزایای کپه کاری و بذرپاشی، تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه آنها برای تأمین خوراک دام می باشد که این امر موجب رونق بخش دامپروری می شود.

وی با بیان اینکه تلاش می گردد تا از جوامع بومی محلی برای این اقدام استفاده شود، تصریح کرد: از آن جایی که مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در دراز مدت، از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش‌خوراک آن با گونه‌های نامرغوب جایگزین می گردد، لذا کشت گونه‌های بومی می‌تواند باعث احیاء دوباره مراتع، تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، افزایش ذخیره نزولات آسمانی و غیره شود.

گفتنی است کپه­ کاری، یکی از روش‌های بذرکاری است که در آن بذر گیاهان مرتعی مورد نظر در چاله‌های کوچک حفر شده قرار گرفته و سپس با خاک پوشانده می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=84453
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.