برداشت گیاهان دارویی و خوراکی از مراتع جنوب کرمان ممنوع شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان از ممنوعیت صدور مجوز برداشت گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی از مراتع جنوب کرمان خبر داد.

به گزارش کرمان نو، حمزه احمدی کاهش نزولات الهی را از دلایل عدم رشد کافی گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: به دلیل کاهش نزولات آسمانی طی سال گذشته و نبود بارندگی در چند هفته اخیر و عدم رشد کافی گیاهان، در صورت برداشت دچار اسیب جدی می شوند لذا اجازه برداشت گونه‌های گیاهان دارویی از مراتع جنوب کرمان داده نخواهد شد.

وی  تنوع اقلیمی را برای رویش  در این گونه های گیاهی مفید دانست و افزود: جنوب کرمان محلی برای رویش صدها گونه گیاهی است  که نقش مهمی در کمک به معیشت مردم منطقه دارد.

احمدی با تاکید بر اینکه براساس نظرات فنی و کارشناسی هرگونه برداشت با شرایط موجود موجب عدم زادآوری در گیاه می شود، اظهار کرد: پس از بررسی وضعیت رویش گیاهان و شرایط اکولوژیکی آنها و به منظور حفظ و تقویت پوشش گیاهی سطح مراتع مقرر شد از هرگونه برداشت تحت عناوین یادشده از سطح مراتع جنوب کرمان جلوگیری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان از حفاظت جدی از عرصه های ملی خبر داد و گفت: یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان به صورت شبانه روزی در حال گشت‌زنی در عرصه های ملی بوده و در صورت مشاهده برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی و خوراکی با افراد متخلف برخورد قانونی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه دامداران، عشایر و حاشیه نشینان جنگل ذینفعان اصلی از مراتع و جنگل ها هستند، خواستار همکاری لازم آنها با مجموعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شد و گفت: مردم هر گونه برداشت غیرقانونی و تصرف اراضی ملی را به شماره ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع اعلام کنند تا ضمن برخورد قاطع و قانونی با متخلفین، از ورود خسارت های جبران ناپذیر به عرصه های جنگلی و مرتعی منطقه جلوگیری شود.

احمدی برداشت محصولات فرعی جنگلی را تابع ضوابط خاص اعلام کرد و گفت: ممنوعیت برداشت در سطح مراتع است و برداشت محصولات فرعی جنگلی از جمله بنه و بادام کوهی تابع ضوابط خاص خواهد بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=69510
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.