اعتراض به قطع درختان در شهداد


شهرداری شهداد برخی درختان این شهر را قطع کرد

«شکایت مردم و مسائل ایمنی دلیل قطع درختان شهداد.» این ادعای سرپرست شهرداری شهداد در پاسخ «کرمان نو» در رابطه با دلیل قطع درختان است. اما در مقابل برخی از اهالی این مطلب را رد می‌کنند.

کرمان نو – مصطفی رجبی سرپرست شهرداری شهداد در خصوص چرایی قطع درختان در شهداد که تصویر آن در اختیار «کرمان‌ نو» گذاشته شده؛ گفت: با توجه به شکوائیه‌های فراوان اهالی شهر مبنی براینکه درختان خشک خطر جانی و مالی برای آنها دارد و خواستند که شهرداری اقدام لازم را انجام دهد.

او می افزاید: در شب نیمه شعبان بر اثر طوفان یک درخت خشک شکست و روی خودروی پراید افتاد. راننده هم خسارت ماشین را از شهرداری دریافت کرد.

سرپرست شهرداری شهداد در ادامه می گوید: طبق صورتجلسه کارگروه فضای سبز شهری در تاریخ 5 فروردین 1401 که با حضور رییس شورای شهر؛ بنده؛ نماینده منابع طبیعی شهداد و مسئول فضای سبز شهرداری تشکیل شد و همچنین مجوزی که از شورای شهر داشتیم؛ نسبت به قطع درختان خشک اقدام کردیم.

او در واکنش به این سوال که گفته شده درختان سبز نیز بریده شده‌اند؛ عنوان کرد: برخی درختان کهنسال هستند و ممکن است شاخه سبز هم داشته باشند یا درختانی که شاخه آنها در معبر خیابان بوده و خودروها (شهداد کمربندی ندارد لذا کامیون ها و ماشین های باری از مرکز شهر عبور می‌کنند) با این درختان برخورد داشتند. راهنمایی و رانندگی نیز به ما اعلام کرده است اگر تصادفی به علت رد دادن شاخه درخت به وقوع بپیوندد؛ مقصر آن شهرداری تلقی می‌شود لذا ما شاخه‌های که در خیابان بودند را هرس کردیم.

رجبی با بیان این مطلب که درخت نارنج؛ سه پستان و توت قبل از قطع درختان؛ کنار آنها کاشته‌ایم؛ اظهار کرد: باید ۱۵ اصله درخت قطع کنیم که تا‌کنون حدود 7 اصله آن را بریده‌ایم.

او با اشاره به بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و طوفانی بودن منطقه شهداد از ایام عید نوروز تا اواخر خرداد تصریح کرد: شهرداری توان مالی برای پرداخت خسارات را ندارد و حتی یکی از شهروندان نیز به دادگاه برای تعیین تکلیف درختان مشرف به منزلش شکایت کرده است.

به گفته سرپرست شهرداری شهداد؛ برخی درختان حدود 20 سال است که خشکیده‌اند اما کسی اقدام به قطع آنها به دلیل هجمه رسانه‌ای نکرده است.

 

یکی از شهروندان؛ اهالی درخواست قطع درختان را نداده‌اند

آقای «ا – ش» یکی از اهالی بخش شهداد نیز به «کرمان‌ نو» می گوید: شهرداری به بهانه قطع درختان کهنسال فرسوده؛ درختان کنار که طول عمر بالایی دارند و در طول سال سرسبز و خرم هستند نیز بریده.

او با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی و خشک شدن باغات شهداد عنوان کرد: متاسفانه شهرداری در حال قطع درختانی که در خیابان سبز بودند و مردم از سایه آنها استفاده می کردند؛ است.

این شهروند شهدادی در ادامه می گوید: حدود یک هفته است که جرثقیلی از کرمان آورده و توسط آن درختان بریده شده را بار ماشین‌ها می‌کنند و اکنون جرثقیل جلوی پمپ بنزین پارک است و منتظر هستند که خودروها دوباره برگردند تا شروع به بریدن درختان و بار زدن آنها بکنند. 

او با گلایه از عملکرد شهردار و بخشدار این منطقه و در ادامه در واکنش به ادعای سرپرست شهرداری مبنی بر درخواست اهالی برای قطع درختان اظهار کرد: خود آنها این نامه را نوشته و چند امضاء جعلی پای آن نامه زده‌اند و هیچ یک از اهالی درخواست قطع درختان را نداده است.

آقای «ا – ش» افزود: اگر شهرداری فقط درختان خشک را قطع می‌کرد هیچ اعتراضی نداشتیم و درختان خشک که داخل آنها پوچ شده و کسی خریدار آنها نیست را نبریده‌اند بلکه درختان کنار که عمر بسیار طولانی دارند و در برابر طوفان مقاوم هستند؛ قطع کرده‌اند.

او می افزاید: صبح (۲۸ اردیبهشت) شاهد بریدن درختان گز بودم و باید مدنظر داشت که این درخت در برابر هر طوفانی مقاوم است.

آقای «ا – ش» درباره این ادعای سرپرست شهرداری مبنی بر کاشت درختان جایگزین نیز گفت: این مطلب کذب است.

 

رییس شورای شهر شهداد؛ زیباسازی و رفع خطر علت قطع درختان

حجت ابراهیمی زاده رییس شورای اسلامی شهر شهداد با اشاره به جلسه شورای شهر با شهردار شهداد در زمینه قطع درختان فرسوده و خشک در مسیر خیابان گفت: برای زیباسازی و پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی این اقدام صورت گرفته است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه طوفان های با سرعت حدود ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت در منطقه داریم؛ لذا درختانی که قدمت آنها به ۶۰ یا ۷۰ سال می رسد باید هرس می شدند همچنین درختان غیرمثمر باید از فضای سبز حذف و درختان مثمر جایگزین شوند.

رییس شورای اسلامی شهر شهداد با بیان اینکه مردم باید صبوری کنند تا درختان جدیدی که کاشت شده بزرگ شوند؛ تصریح کرد: برخی از افراد قصد تخریب دارند و دلسوز نیستند.

او در پاسخ به این سوال که چرا درختان کنار را قطع کرده اید؛ بیان کرد: برخی از این درختان سر به فلک کشیده و از درخت چنار نیز بلندتر شده اند و درختانی که قطع شده اند همه اکالیپتوس کهنسال و درختان خشک بوده‌اند ضمن آنکه برخی درختان نیز هرس شده‌اند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=88903
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.