اولین همایش ملی پرستاری جامعه‌نگر در جهت ارتقای سلامت مردم برگزار شد

کرمان‌نو- معاون پارلمانی سازمان نظام پرستاری کشور هدف از برگزاری این همایش را معرفی نقش تاثیرگذار پرستار در سطح جامعه و نظام سلامت،ارتقاء و تقویت مراکز پرستاری در منزل دانست.

به گزارش کرمان نو و به نقل از روابط عمومی نظام پرستاری محمد تقی جهانپور گفت:امروزه در دنیا،مراکز مراقبت از مراکز درمان محور به سمت، مراکز مراقبت در منزل سوق پیدا کرده و متولیان حوزه سلامت هم باید با برنامه‌ریزی و تدابیر لازم و آماده کردن زیرساخت‌های مناسب در جهت نهادینه کردن این موضوع مهم در کشور تلاش مضاعف داشته باشند .

او افزود: باید با نگاه مثبت و برگزاری چنین گردهمایی و همایش‌هایی نگاه مسیولین ذی‌ربط و مردم را بیش از گذشته به ارائه خدمات و مراقبت‌های این مراکز جلب نماییم و در نهایت مراقبت‌های تخصصی،دردسترس، ایمن و باکیفیت در نظام سلامت به مردم عزیز کشور، ارائه دهیم .

جهانپور با اشاره به اینکه امروزه بیش از یک هزار مجوز مرکز خدمات پرستاری در منزل در سطح کشور صادر و بیش از ۷۰۰ مرکز فعال، در حال ارائه خدمت به مردم می باشند،

او توسعه خدمات پرستاری مبتنی بر جامعه را نیاز مبرم دانست و اظهارکرد: تغییر سبک زندگی و افزایش امید به زندگی در کنار رشد جمعیت سالمندی و افزایش بار بیماری‌ها، توسعه‌ی خدمات پرستاری در منزل را واجب کرده است.

رییس نظام پرستاری بم تاکیدکرد:گسترش فناوری‌های نوین تشخیصی و مراقبت‌های درمانی با توجه به اینکه پوشش بیمه‌ای صددرصد شده است اما هنوز متاسفانه هزینه‌ای که از جیب مردم پرداخت می‌گردد مقادیر بالایی است، در نتیجه چاره‌ای نداریم جز این‌که مدل‌های ارائه خدمت را در نظام سلامت تغییر دهیم و به دنبال روش‌های نوین و مدرن باشیم .

معاون پارلمانی سازمان نظام پرستاری کشور در ادامه با توجه به اینکه پرستاران نقش بسزایی در جامعه و نظام سلامت دارند،گفت: نباید انتظار داشت که پرستاران فقط در چارچوب بیمارستان خدمت کنند و باید نگاه کشور، از بیمارستان محور و درمان محور، به سمت جامعه نگر برود.

به گفته او  پرستاران از توانمندی بسیار زیادی در ارائه خدمات پنج گانه نظام سلامت برخوردارند .

جهانپور توضیح داد: تجربه نشان داده جامعه خدمات مردم محور می‌خواهد و اگر خدمات و مراقبت‌های این مراکز مطلوب‌تر و خداپسندانه‌تر باشد، روز به روز شاهد ارتقاء و توسعه این مراکز در کشور خواهیم شد.

رییس نظام پرستاری بم عنوان‌کرد: اگر بخواهیم خدمات پرستاری را ارزش‌‌آفرین کنیم و نقش پرستاران را در جامعه بیش از گذشته تبیین و ترویج دهیم یکی از بهترین راهکارها ارتقاء توسعه مراکز پرستاری در منزل است.

او می‌گوید با مشارکت بخش خصوصی؛ خدمات و مراقبت‌های در دسترس، ارزان ،با کیفیت ، ایمن و تخصصی‌تر،را ارائه نماییم.

جهانپور ارائه خدمات پرستاری در منزل را باعث کاهش هزینه‌های نظام سلامت ، ارتقاء بهره‌وری منابع انسانی کادر پرستاری در کنار کاهش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی و در نتیجه ارتقاء کیفیت مراقبت‌های بیماران، کاهش هزینه‌های درمان برای خانواده‌ها، ایجاد امنیت و آرامش خانواده و بیمار، کاهش عفونت‌های بیمارستانی و کاهش خطاهای دارویی دانست.

او بیان‌کرد: با توجه به توانمندی و تخصص جامعه پرستاری ، باید زیرساخت‌های لازم جهت آگاه‌سازی در جامعه فراهم گردد، تا بدانند چه خدماتی، توسط چه کسی و با چه تخصصی به آنان ارائه می‌شود.

او افزود:باید به مردم آموزش داده شود که در این مراکز خدماتی_تخصصی، توسط کارشناسان پرستاری، مراقبت‌هایی همچون اکسیژن‌تراپی ،فتوتراپی، کنترل فشار خون ،مشاوره ، وصل سرم، انجام تزریقات وریدی و عضلانی، مراقبت از بیماران دیابتی، مراقبت از زخم بستر، سونداژ، گاواژ و لاواژ، کولوستمی ، مانیتور کردن ضربان قلب، کنترل تعداد تنفس، کنترل دمای بدن ،پانسمان زخم، مراقبت از زخم‌های دیابتی و … انجام می‌شود.

-معاون پارلمانی سازمان نظام پرستاری کشور اظهار کرد:باید بدانیم که اگر در تامین سلامت و منافع مردم تیم سلامت شامل پزشک ،پرستار،فیزیوتراپ ، گفتار‌درمان ، بهیار، خدمات و …در کنار هم باشند، شیوه خوبی خواهد بود، و سود این هم‌گرایی و تعامل به نفع نظام سلامت و مردم است، در غیر این صورت خروجی خوبی نخواهد داشت.

رییس نظام پرستاری بم گفت:در زمینه توانمندسازی و تخصصی شدن این مراکز باید بیش از پیش، برنامه ریزی و تلاش کرد تا سطح دانش پرسنل این مراکز با تشکیل کارگاه‌های تخصصی و دوره‌های بازآموزی به صورت یکپارچه و هماهنگ، ارتقا یابد .

🔸 جهانپور در پایان بیان‌کرد: با توجه به اهمیت مراکز تخصصی خدمات پرستاری در منزل و نقش آفرینی این مراکز در حفظ سلامت جامعه، تاسیس و توسعه‌ی بیش از گذشته‌ی این مراکز، در جهت خدمت به مردم و کارآفرینی در اقتصاد سلامت، به همکاران و مسئولین ذی‌ربط، توصیه می‌گردد.

به گزارش کرمان‌نو در حاشیه این همایش، نمایشگاهی توسط مراکز فعال هومکر برپا شده بود، که معاون پرستاری وزارت بهداشت، معاون پارلمانی سازمان نظام پرستاری، و سایر مسئولان از این غرفه ها بازدید کردند

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=90116
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.