تشریح خسارت سیل در دَهَج شهربابک/ شهردار: این میزان بارش پیش‌بینی نمی‌شد

شهردار دهج در شهرستان شهربابک با تاکید بر اینکه این شهر برای مقابله با سیل به سه پل دیگر نیاز دارد که باید توسط راهداری ایجاد شود گفت: سیلاب به زیرساخت‌ها و روستاهای اطراف شهر دهج نیز خسارت‌های میلیاردی وارد کرده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، امیر حسنی در تشریح خسارت‌های سیل به این منطقه اظهارداشت: چند روز قبل از بارندگی و سیل در این شهر از سوی هواشناسی و فرمانداری شهربابک هشدارهای لازم به شهرداری داده شد که در این زمینه جلسات مختلف تشکیل و اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفت.

شهردار دهج با اشاره به اینکه این شهر در پی بروز سیلاب‌های ششم و هفتم مرداد جزو بحرانی‌ترین مناطق درگیر سیلاب در کرمان بود افزود: چند روز قبل از سیلاب هماهنگی با شورای شهر انجام، نشست ستاد بحران در این شهر تشکیل و تمامی پرسنل و تجهیزات برای مقابله با سیلاب آماده شدند.
وی با اشاره به اینکه شهرداری دهج در آماده‌باش برای مقابله با سیلاب بوده تصریح کرد: روز ۶ مرداد اولین بارندگی در ساعت‌های بعدازظهر اتفاق افتاد و  ابتدا روستای “جوز” و سپس روستاهای درودمند و کسویه درگیر بارندگی شدند و در نهایت سیلاب این سه روستا وارد شهر دهج شد.
حسنی با اشاره به اینکه در محدوده پایین شهر دهج و بافت تاریخی نیز روز ۶ مرداد سیلاب اتفاق افتاد و چون لایروبی جوی‌های آب تمام و کمال انجام شده بود اتفاق خاصی رخ نداد افزود: هفتم مرداد ماه نیز در پی بارندگی‌ها اتفاقاتی افتاد که کسی پیش‌بینی آن را نداشت و از ۲ جهت غافلگیر شدیم.
وی با اشاره به اینکه بیشتر بارندگی‌های دهج در مرکز این شهر و بافت تاریخی بوده است تصریح کرد: مرحله نخست بارندگی‌ها تقریباً با مدیریتی که صورت گرفت و تنها یک حیاط منزل دچار آبگرفتگی شد اما در مرحله دوم بارش‌ها ا دچار مشکلاتی  شدیم.
شهردار دهج با اشاره به ۲ مکانی که در اثر بارندگی‌ها دچار مشکل شده بودند ادامه داد: بند خاکی پشت پاسگاه این شهر متاسفانه در اثر شدت سیلاب نتوانست دوام بیاورد و آب وارد مزارع کشاورزی مردم شد؛ همچنین بند خاکی سمت رودخانه بالا و روبه روی کارخانه (ژله) این شهر نیز فروریخت و آب وارد خیابان ایثار این شهر شد.
حسنی با اشاره به اینکه روزهای قبل برای مقابله با سیل اقدامات انجام لازم در این شهر شده است تاکید کرد: لایروبی مسیل‌ها، تقویت خاکریزهای بندها و تقویت قسمت‌های ضعیف این بندها از جمله اقداماتی بوده که برای مقابله با سیل  انجام شده است.
۴ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح بندهای خاکی 

وی با اشاره به اینکه برخی بندهای بالای سطح شهر دهج غیراصولی و غیراستاندارد است افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته قرار شد ‌بندهای غیر استاندارد توسط کارشناس به منظور تعیین شیب طی ۴۰ روز آینده با اصول مهندسی اصلاح شود.

حسنی یادآور شد: برای اصلاح بندهای خاکی به چهار میلیارد اعتبار نیاز است.

شهردار دهج با اشاره به اینکه تمامی آبگرفتگی‌های سطح شهر افزون بر ۱۰ مورد بوده که توسط نیروهای شهرداری آب از منازل تخلیه شد افزود: مهمترین معضلاتی که موجب رخداد اتفاقات و خسارت‌های اخیر در سیلاب دهج بود ضعف در زیرساخت‌های شهری و مهمترین آن‌ها آنتن‌دهی تلفن همراه است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر خسارت‌های سیلاب اخیر در شهرستان دهج مالی بوده و تلفات جانی نداشته ایم تاکید کرد: بزرگترین مشکل خدمت به مردم در این شهر در پی سیلاب اخیر نداشتن پوشش‌دهی تلفن همراه بود.
شهردار دهج با اشاره به اینکه آبرسانی به احشام روستاهای درگیر سیل از طریق همکاری اداره آب با سرویس‌های شهرداری انجام می‌شود تاکید کرد: آبرسانی آب آشامیدنی به مردم روستاهای درگیر نیز همچنان در این شهر در حال انجام است.
وی اشاره کرد: بسیاری از منازل، باغات در روستاهای شهر دهج  تخریب شدند.
شهردار دهج ضمن قدردانی از پرسنل شهرداری و سایر دستگاه های امدادرسان گفت: نیروهای خدوم و زحمتکش این نهاد به مدت چند شب است که بصورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی هستند.
حسنی همچنین مشارکت مردم شهر دهج را در امر مهار و کنترل سیل و آبگرفتگی معابر ستودنی دانست گفت: همچنین از اعضای شورای اسلامی شهر دهج، بخشداری و همه مسئولان قدردان هستیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=94740
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.