میراث فرهنگی نگران بافت تاریخی ماهان است


شهردار ماهان: ورودی ماهان تعریض می‌شود

در طرح تفصیلی شهر ماهان خیابان ولیعصر(خیابان ورودی شهر ماهان از سمت جاده هفت‌باغ) باید تعریض شود، شهردار ماهان می‌گوید امیدوارم این خیابان پیاده‌راه شود اما اگر نشد چنارهای دو طرف این خیابان در رفوژ وسط بلوار قرار می‌گیرند.

به گزارش «کرمان نو» مسئول میراث فرهنگی بخش ماهان در گفت‌وگویی با پایگاه خبری «فردای کرمان» گفته بود، نگران نگاه شهرداری و شورای شهر ماهان به بافت تاریخی ماهان و منظر تاریخی آن هستیم.
وی با اشاره به اینکه مدیران شهری ماهان نگاهی که باید به مدیریت یک شهر تاریخی داشته باشند را ندارند گفت: «مثلا چند بوستان در حال احداث است که مشکلاتی دارند. مطالعه نشده‌اند و پیوست مطالعات بافت تاریخی هم ندارند».
اما شهردار ماهان می‌گوید شهرداری ماهان همیشه با میراث فرهنگی هماهنگ بوده است و حتی برای وسایل بازی پارک‌ها در محدوده تاریخی نظر میراث فرهنگی را گرفته است.
معین‌الدینی با اشاره به اظهار نظر مسئول میراث فرهنگی ماهان گفت نمی‌دانم چه موضوعی باعث ناهماهنگی شده است و حتما از ایشان می‌پرسم.
وی افزود: برای احیا و حفظ کوچه‌باغ‌های ماهان با نظر اداره میراث فرهنگی در حال آماده کردن طرح هستیم.
معین‌الدینی ادامه داد: برای سنگ‌فرش خیابان‌های اطراف شاه‌نعمت‌الله ولی هم با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری کرمان و میراث فرهنگی عمل کردیم.به
به گزارش کرمان‌نو شهردار ماهان در پاسخ به این پرسش که آیا هیچ خیابانی در ماهان قرار است عقب نشینی کند یا خیر گفت:«در طرح تفصیلی ماهان خیابان ولیعصر عقب‌نشینی دارد و اطراف عمارت شترگلو هم پیاده‌راه سازی دیده شده است و قرار است در طرح بازنگری شود و در نشستی که با مدیرکل میراث فرهنگی استان داشتیم قرار شد اطراف شترگلو طاق‌هایی باشد و شبیه به میدان گنجعلی‌خان کرمان فضا را محصور کند».
معین‌الدینی در خصوص تعریض خیابان ولیعصر و نگرانی‌ بابت چنارهای این خیابان گفت:« با مشاور طرح تفصیلی شهر ماهان قرارداد مطالعه و مشاوره برای خیابان ولیعصر بستیم و پیشنهاد من این بود که خیابان ولیعصر پیاده‌راه شود اما اگر به لحاظ قوانین محدودیت داشتیم چنارهای دو طرف خیابان بعد از تعریض در رفوژ وسط بلوار قرار بگیرند و لاین رفت‌ و برگشت به ماهان از سمت جاده هفت‌باغ جدا شود.»
معین‌الدینی ادامه داد: «هیچکس حق ندارد چنارهای این خیابان را قطع کند و طرح با وجود این چنارها اجرا خواهد شد، البته من امیدوارم این خیابان تبدیل به پیاده راه شود.»
شهردار ماهان می‌گوید:« وضعیت چنارهای ماهان خوب است اما به طور کلی فضای سبز ماهان نیاز به رسیدگی بیشتری دارد.»
او افزود: «بودجه شهرداری ماهان در سال گذشته ۱۲ میلیارد تومان بوده و برای امسال این بودجه به ۲۸ میلیارد تومان افزایش داشته است و امسال تمرکز شهرداری ماهان بر روی کارهای عمرانی و زیرساختی خواهد بود.»
معین‌الدینی در خصوص جزئیات پروژه‌های عمرانی و زیرساختی شهرداری ماهان اینطور توضیح داد:« پروژه‌های زیادی به شورای شهر بردیم که همگی به نتیجه نرسیدند اما برخی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی مجوز گرفتند و در اولویت ما برای اجرا هستند مانند کاشت ۵هزار اصله درخت زیتون در باغ شهرداری ماهان که برای کسب درآمد پایدار کمک زیادی به شهرداری می‌کند و با توجه به اینکه زیتون همیشه سبز است و محصول هم پیش از فراوری قابل مصرف نیست برای کاشت در شهر گزینه مناسبی‌ست. ۵ هزار اصله درخت زیتون اگر شرایط مناسبی فراهم شود پس از سه سال که هزینه‌های خودش را پوشش می‌دهد، در سال حدود ۲۰ میلیارد تومان درآمد برای شهرداری ایجاد می‌کند.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=95780
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.