تشکیل ۸۴۰ پرونده مربوط به جرایم رایانه‌ای در استان کرمان طی ۹ماهه سال جاری

معاون دادگستری استان کرمان از تشکیل ۸۴۰ پرونده مربوط به جرایم رایانه‌ای در ۹ ماهه امسال در استان کرمان خبر داد و گفت: بیشترین جرایم مربوط به کلاهبرداری رایانه‌ای بوده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از تسنیم، سیدمهدی قویدل صبح امروز در کمیته تخصصی بررسی، تحلیل و اولویت‌بندی جرایم نوین فضای مجازی با اشاره به اینکه کمیته تخصصی بررسی، تحلیل و اولویت‌بندی جرایم نوین فضای مجازی تمرکز ویژه‌ای بر پیشگیری از جرایم سایبری دارد اظهار داشت:در این کمیته همفکری و اقدام مشترک لازم در زمینه تولید محتوای مورد نیاز انجام می‌شود تا بر این اساس بتوان برنامه‌های مناسبی را در زمینه پیشگیری از جرایم سایبری انجام داد.

وی با اشاره به اینکه پرونده‌های مربوط به جرایم رایانه‌ای در استان کرمان طی سه ماه اخیر رشد قابل توجهی داشته و از ۵۵۰ پرونده به ۸۴۰ پرونده رسیده است، ادامه داد: مجموع جرائم مربوط به فضای مجازی در سال گذشته یک هزار و ۲۴ مورد بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: گستردگی تاثیرگذاری جرایم فضای مجازی در جامعه و افزایش تعداد قربانیان این جرایم، باعث احساس ناامنی در جامعه می‌شود و از این رو پیشگیری از بروز این جرائم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

قویدل با تاکید بر اینکه بر اساس اعلام پلیس فتای استان کرمان، ۴۳ درصد جرایم سایبری استان مربوط به کلاهبرداری رایانه‌ای است گفت: باید از ابزار رسانه در حوزه اطلاع‌رسانی، بهره‌گیری لازم انجام شود و انتظار می‌رود که اعضای کمیته تخصصی بررسی، تحلیل و اولویت‌بندی جرایم نوین فضای مجازی پیشنهادات تخصصی خود را مطرح کرده و پس از تصویب کمیته به‌صورت ویژه‌ای پیگیری کنند.

وی بیان کرد: فضای مجازی با وجود تمامی مزایا و فرصت‌هایی که ایجاد کرده است، در جامعه کنونی که با انفجار مرزهای فرهنگی و اطلاعاتی روبه‌رو هستیم، تبدیل به یکی از تهدیدات اجتماعی شده و رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر لزوم توجه به این حوزه تاکید داشتند که متاسفانه کمتر به آنها پرداخته شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تاکید کرد: متاسفانه با آسیب‌ها و تهدیداتی که از فضای مجازی متوجه جامعه، نظام و ساختارهای اجتماعی شده، همراه نشده‌ایم و به همین دلیل در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

قویدل تصریح کرد: در حوزه سواد رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی و ارتقای اطلاعات عمومی مردم به اندازه مورد نیاز کار نشده است و دستگاه‌های متولی در این حوزه اقدامات شایسته، مورد نیاز و ضروری را در دستور کار خود قرار نداده‌اند.

وی با بیان اینکه هر روز شاهد بروز مشکلاتی در فضای مجازی هستیم گفت: حتی در مواردی آسیب‌های این فضا از فضای فیزیکی و حقیقی جامعه پیشی گرفته و این نشان می‌دهد که در این حوزه غفلت کرده‌ایم.

قویدل با اشاره به اینکه برداشت‌های غیرمجاز و جرائم اقتصادی، رفتارها و بداخلاقی‌ها و سخنان ناشایست از جمله سیاه نمایی و سوءاستفاده معاندین از فضای مجازی از جمله آسیب‌های و جرایم سایبری به شمار می‌رود، ادامه داد: جرم‌شناسی فرهنگی چنین مطرح می‌کند که رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در این حوزه دارند چرا که معمولاً رسانه در سطح جامعه درگیر سه بخش بدبینی، کم‌بینی و بیش‌بینی هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، افزود: براساس تعابیر مطرح شده در جرم شناسی فرهنگی، رسانه‌ها در فضای فیزیکی و مجازی در برخی موارد در جاهایی که باید انعکاس دقیق و تحلیل اجتماعی ارائه شود، با کم کردن تبعات و آثار یک موضوع، آن را کم اهمیت جلوه می‌دهند و توجه افکار عمومی را به آن جلب نمی‌کنند و یا برخی موضوعات که نیازی به پرداختن درباره آنها وجود ندارد و موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود را به شکلی گسترده و پیچیده تعریف می‌کند که در نهایت موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود که در این صورت اعتدال در رسانه و فضای مجازی وجود نخواهد داشت.

قویدل با تاکید بر اینکه فضای مجازی به راحتی در دسترس بسیاری از افراد قرار دارد و می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند، تاکید کرد: بسیاری از افراد که به دنبال سوءاستفاده از فضای کنونی هستند، از این فضا برای ارتکاب جرائم سایبری استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سند تحول و تعالی قضایی به صورت ویژه‌ای به موضوع شناسایی علل، عوامل و زمینه‌های ارتکاب جرم و بروز دعاوی و آسیب‌های اجتماعی تاکید شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه فضای مجازی از بسترها و ابزارهای بروز جرائم است، در برنامه‌های معاونت اجتماعی به آن توجهی ویژه‌ای شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان افزود: توجه به فضای مجازی و شناسایی علل، عوامل و راهکارهای پیشگیرانه جزو برنامه‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بوده و یکی از ضروریات این حوزه، تشکیل کمیته تخصصی، تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و کارشناسی در این حوزه بوده است که با تحلیل و بررسی و اولویت بندی جرائم نوین و فضای سایبر؛ راهکارهای پیشگیرانه را مطرح و پیگیری کند.
قویدل با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۸۴۰ پرونده مربوط به جرائم رایانه‌ای در استان کرمان تشکیل شده بیان کرد: بیشترین جرائم فضای مجازی در سال جاری تا پایان آذرماه مربوط به کلاهبرداری رایانه‌ای بوده است و ۱۹۱ پرونده در این زمینه در دستگاه قضایی استان کرمان مطرح شده است.

وی ادامه داد: هتک حیثیت و انتشار صوت، تصویر و مسائل خصوصی به عنوان موضوعی نگران کننده با ۱۸۲ مورد، دسترسی غیرمجاز به داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی با ۱۵۰ مورد، جعل اینترنتی با ۸۸ پرونده، انتشار اکاذیب با ۷۵ پرونده، تولید و انتشار آثار مستهجن با ۶۳ مورد و نقص تدابیر امنیتی سیستم‌های رایانه‌ای و هک کردن سیستم‌های ادارات با ۵۶ مورد به ترتیب بیشترین جرائم مطرح شده در دستگاه قضایی استان کرمان بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه نقش و سهم هر یک از دستگاه‌ها در پیشگیری از جرایم سایبری باید تبیین شود، گفت: باید از ظرفیت دستگاه‌های دولتی و خصوصی، حوزه‌های علمیه، بانک‌ها، رسانه‌های استانی و سراسری و غیره در راستای پیشگیری از جرائم سایبری به ویژه در حوزه اقتصادی استفاده شود.

قویدل با بیان اینکه محتواهای پیشگیری از جرائم سایبری باید به روز و کارآمد باشد، تاکید کرد: شیوه‌ها و شگردهای جرائم سایبری باید به صورت مستمر و بر اساس تعامل هدفمند با پلیس فتا و دستگاه قضایی مطرح شود.

وی تاکید کرد: برخی از دستگاه‌ها و بانک‌ها که از سامانه‌های نوین و نرم افزارهای جدید استفاده می‌کنند، مکلف هستند که اطلاع‌رسانی دقیق، توجیه و آگاه سازی مشتریان و مردم در سطح جامعه را داشته باشند و همچنین در بحث احراز هویت مشتریان در بانک‌ها برای افتتاح حساب نیاز به آموزش، توجیه و همراهی بانک‌ها است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82975
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.