جاده‌های استاندارد کرمان، در خطر تصادفات رانندگان الکلی

راضیه زنگی آبادی_ بر اساس گزارش‌های اداره راهداری و حمل‌ونقل استان کرمان، وضعیت مرگ‌ومیر در جاده‌های استان کرمان در 9ماهه اول سال 97 نسبت به همین بازه زمانی کمتر بوده است.

کرمان رتبه سوم در طول راه‌های جاده‌ای

با توجه به آمار‌های اداره حمل‌ونقل و راهداری که در کمیسیون ایمنی راه‌ها توسط سید علی حاج سید علیخانی مدیر کل این اداره ارایه شد، 56 آزادراه، 1728 بزرگراه، 1933راه اصلی، 2688راه فرعی، 6786راه روستایی در استان کرمان وجود دارد که روی هم رفته، کرمان رتبه سوم کشور را در این زمینه دارد.

رتبه آخر کرمان در تعداد راهدارخانه و پاسگاه پلیس

بر اساس توضیحات حاج سید علیخانی 12راهدارخانه در راه‌های شریانی استان وجود دارد که هنوز به 20 مورد نیاز است و در این خصوص استان رتبه 31 را در کشور دارد. تعداد 17 پاسگاه پلیس راه دراستان موجود است که بر اساس شاخص تعداد پاسگاه به ازا هر 100کیلومتر راه برون‌شهری، کرمان به 11 مورد دیگر نیاز دارد، از این تعداد پاسگاه، 9مورد در شمال و 7مورد در جنوب استان قرار دارند‌، کرمان رتبه 30 را در این خصوص به خود اختصاص داده است.

تعداد مجتمع‌های خدمات رفاهی و تیرپارک‌های در حال بهره برداری 35 مورد است که بر اساس شاخص‌های کلی، استان به 25 مورد دیگر نیاز دارد. تعداد پایگاه‌های اورژانس فعال راه برون‌شهری 109 مورد است که استان به 21 مورد دیگر نیاز دارد. تعداد سیستم حمل‌ونقل هوشمند در هر 100کیلومتر راه شریانی 6/7 مورد است که استان به 130 مورد دیگر نیاز دارد. رتبه کرمان در بین دیگراستان‌ها 29 است.

 رتبه میانی استان در تلفات جاده‌ای در سال 96

طبق این آمارها تعداد تلفات در راه‌های برون‌شهری سال 96، 760 نفر بوده است. درواقع راه‌های استان در هر 100کیلومتر راه برون‌شهری در سطح کشور 12نفر متوفی داشته اند، کرمان رتبه 17 را در این خصوص داشته و در میانه جدول استان‌ها قرار دارد.

کاهش تلفات تصادفات شمال استان نسبت به سال 96

 با توجه به اینکه رشد تردد بین استانی 9ماهه سال 97 نسبت به سال 96، 8/2 درصد افزایش داشته، در 9ماهه سال 97، در جاده‌های شمال استان کرمان، 271 فقره فوتی وجود داشته که نسبت به سال 96 ،17درصد کاهش داشته است، تعداد فوت‌شده‌ها در سال 97‌، 416 نفر بوده‌اند که نسبت به سال 96، 9درصد کاهش داشته است. تعداد مجروحان سال 97، سه هزار و 98 نفر بوده‌اند که نسبت به سال 96، 4درصد افزایش داشته است.

افزایش تعداد مجروحان تصادفات جنوب استان نسبت به سال 96

در 9 ماهه سال 97، در جنوب استان کرمان، 192 فقره فوتی وجود داشته که این رقم نسبت به سال 96، 2/6 رشد داشته، تعداد فوت شده‌ها در سال 97، 209 مورد بوده که نسبت به سال 96، یک درصد کاهش داشته است، تعداد مجروحان سال 97، 343 نفر و نسبت به سال 96، 12 درصد رشد داشته است.

نقش افغانی‌کش‌ها در تصادفات جاده‌ای استان

در 9ماهه اول سال 97، در شمال استان 15 فقره فوتی توسط خودروهای حمل اتباع بیگانه و سوخت قاچاق، اتفاق افتاده که نسبت به سال 96، 38 درصد کاهش داشته است، تعداد فوت شده‌های این خودرو‌ها در 9ماهه 97، 35مورد بوده که نسبت به سال 96 ،13 درصد کاهش داشته است.

57 درصد تصادفات مختص سواری‌ها

 طبق گزارشات راهداری کرمان، در 9ماهه نخست سال 97، 57درصد تصادفات در شمال استان مربوط به سواری، 25درصد، مربوط به موتور سیکلت، 10درصد مربوط به وانت بار و 8درصد مربوط به کامیون و تریلی بوده است. 47درصد فراوانی تصادفات در نه ماهه نخست سال 97 در شمال استان به دلیل عدم توجه به جلو راننده بوده که تخطی از سرعت مطمئنه، عدم رعایت حق تقدم و سایر علل از عوامل دیگر تصادفات بوده‌اند.

واژگونی عامل اصلی مرگ‌و‌میر جاده‌های شمال استان

طبق آمار راهداری 1241مورد از تصادفات 9 ماهه اول سال 97 در شمال استان که منجر به فقرات جرحی و فوتی شده‌، به دلیل واژگونی بوده که برابر با 54درصد است، 843 مورد به دلیل برخورد دو یا چند وسیله نقلیه با یکدیگر، برابر با 37درصد، برخورد با عابر پیاده، 192 مورد برابر با 8درصد، برخورد با احشام 12مورد برابر با یک درصد بوده است. تعداد واژگونی‌های سال 96 در همین بازه زمانی برابر با 1084 مورد یعنی این آمار در سال 97‌، 14درصد رشد داشته ست.

جاده‌های پر خطر استان

جاده کرمان- ماهان- بم در 9 ماهه اول سال 97 با 162 مورد تصادف، بالاترین فقره جرحی و فوتی را داشته که 21نفر در در همین جاده فوت شده‌اند. پل بهادرآباد- ایرانشهر در جنوب استان با 35متوفی در سال 97 بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده است.

الکل عاملی مهم در تصادفات جاده‌های استاندارد

با توجه به اینکه اکثریت تصادفات در شمال استان کرمان، مربوط به جاده کرمان- ماهان- بم بوده، همشهری به سراغ دلیل واژگونی که اصلی ترین عامل آن است، رفت. لازم به ذکر است بعضی از دستگاه‌های دولتی عامل تصادفات جاده هفت باغ را مصرف الکل می‌دانند. اگرچه چندین ماه است که همشهری پیگیر این موضوع شده‌، اما نتوانسته به آمار دقیقی از طریق مراجع ذیربط علی الخصوص پزشکی قانونی، در این خصوص دست پیدا کند، به همین دلیل به سراغ رییس پلیس راه شمال استان رفت، یوسف نجفی که تاثیر الکل را در افزایش تصادفات را تایید می‌کند به همشهری توضیح می‌دهد: امسال، تلفات جاده هفت باغ ماهان، با توجه به وجود همه استاندارد‌های لازم جاده‌ای، به طور نامتعارفی بالا بوده است. از اول سال تا به الان تعداد جانباختگان به 11نفر رسیده و تعداد مجروحان هم حول و حوش 100نفر بوده‌اند، با توجه به طول این جاده این تعداد زیاد و عمدتا ناشی از رفتار رانندگی است.

این سرهنگ انتظامی که نبود امار دقیق را تایید می‌کند، ادامه می‌دهد‌: به چند دلیل آمار دقیقی در خصوص مصرف الکل راننده‌ها وجود ندارد، وقتی یک راننده تصادف می‌کند، ممکن است فقط خودروی او خسارت دیده باشد که پلیس در آنجا حضور پیدا نمیکند. در صورت موارد جرحی و فوتی، اگر راننده فوت کند، پلیس نمی‌تواند کاری انجام دهد و تست الکل گرفته نمی‌شود، در صورت جراحت هم فرد به اورژانس منتقل می‌شود که اورژانس هم اجازه گرفتن تست الکل را ندارد و این کار فقط وظیفه مراجع قضایی است. درصورتی که پلیس زودتر برسد باز هم شایسته نیست، که از فرد مجروح تست الکل بگیرد، ولی واقعیت این است که شواهد نشان می‌دهد که مصرف الکل در تصادفات تاثیر گذار است. هرچند پزشک قانونی در معاینه جسد متوجه این موضوع می‌شود اما به هر حال باید گفت امار دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

افزایش برخورد پلیس با مصرف الکل رانندگان

 سرهنگ نجفی ادامه می‌دهد: مصرف الکل از جمله مسایلی است که رو به گسترش است، در 10 ماهه گذشته برخورد پلیس با این موارد300تا 400درصد افزایش پیدا کرده منتها این به تنهایی کافی نیست، خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در این قضیه دارند، زیرا که کنترل پلیس به صورت رندمی صورت می‌گیرد و ممکن است، راننده‌ای که از جلوی پلیس عبور می‌کند الکل مصرف کرده باشد، ولی رفتارهای رانندگی‌اش نشان از مستی او در آن لحظه ندهد، پس نتیجتاً پلیس نمی‌تواند جلوی خودرویش را بگیرد، اما همین فرد در 5کیلومتر جلو‌تر رفتار پرخطری از خود نشان می‌دهد که آثار و شواهد رفتارش نشان از مصرف حتمی الکل است. برای حفظ حقوق شهروندی نمی‌توان از همه رانندگان تست الکل گرفت.

معمولاً در مسیرهای منتهی به مناطق خوش آب و هوا‌، این اتفاق بیشتر دیده می‌شود جاده هفت باغ، سیرچ، کوهپایه، جاده سرچشمه، جاده بلورد به سمت بافت، نمونه آن هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=25689
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.