ماجرای پردیس سینما امید بم


پردیس سینما امید، امید شهروندان بمی

بنی اسدی شهردار بم درباره پروژه سینما امید بم گفت:در حال حاضر پروژه های دیگری در دستورکار شهرداری قرار دارند و امکان جابجایی اعتباری از ردیف مشخص به ردیف سینما امید بم وجود ندارد و از آن جا که در فصل بودجه ریزی هستیم این پروژه را در بودجه سال 1400 به صورت ویژه خواهیم دید.

در حوزه سینمایی شهرستان بم قبل از زلزله با داشتن ۹۰ هزار جمعیت دارای ۲ سالن سینمایی بوده است که متاسفانه بعد از زلزله بدلایل مختلف و اینکه اولویت به جایگاه های دیگر داده شد بازسازی سینما ایران و سینما شهرتماشای بم هرگز اتفاق نیفتاد.

پیش از این در بم یک سینما به نام ایران وجود داشت که مشهور به هرندی بود و سینمای دیگر شهرتماشا که هر دو در زمان زلزله سال 82 تخریب شدند .

سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز بدلیل هزینه های بالا و نداشتن اطمینان از بازگشت پولشان در احداث سینما ورود نکردند و این گونه بود که شهرجهانی بم 17 سال را بدون داشتن حتی یک خانه یا سالن سینما پشت سرگذاشت.

حالا سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انعقاد تفاهم نامه ای با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در جهت احداث پردیس سینما در شهرهای فاقد سینما ورود کرده و بم یکی از شهرهایی است که قرار است در آن یک سینما پردیس امید توسط شهرداری بم ساخته شود

دراین باره بنی اسدی شهردار بم گفت: سال گذشته تفاهم نامه ای با محوریت شهرداری بم و حمایت سازمان سینمایی کشور، سازمان شهرداری های و منطقه ویژه ارگ جدید بم در جهت اجرای طرح سینما پردیس امید بم منعقد شد و شهرداری بم توانست در سال ۹۹ پروژه سینما امید را جزو دستورکار خود قرار داده و عملیات اجرایی آن را آغاز کند.
محمدبنی اسدی افزود: از جمله مواردی که تاکنون انجام شده عملیات گودبرداری و اجرای شفته این مجموعه بوده که در حال حاضر آماده اجرای فونداسیون و اسکلت این مجموعه هستیم .

او می گوید طبق این تفاهم نامه و در راستای احداث این ساختمان مقرر شد مبلغ 500 میلیون تومان از جانب سازمان شهرداری ها و مبلغ 700 میلیون تومان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرداری بم کمک شود که متاسفانه انجام نشده و هر آنچه تاکنون روی این پروژه انجام شده توسط توان شهرداری بم بوده است.

بنی اسدی اظهارداشت:از آن جا که این پروژه جزو پروژه های سال 99 دیده نشده بود و برای فاز بعدی یعنی اجرای فونداسیون تقریباً یک میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت بنابراین انجام این اعتبار خارج از بودجه شهرداری امکان پذیر نبود .

امکان جابجایی ردیف اعتبار برای سینما امید بم وجود ندارد

شهردار بم ادامه داد:در حال حاضر پروژه های دیگری در دستورکار شهرداری قرار دارد و امکان جابجایی اعتباری از ردیف مشخص به ردیف سینما امید بم وجود ندارد و از آن جا که در فصل بودجه ریزی هستیم این پروژه را در بودجه سال 1400 به صورت ویژه خواهیم دید.

او تاکید کرد: سال آینده حتی اگر از جانب طرف های قرارداد توافقاتی که در تفاهم نامه مذکور منعقد شده اجرایی نشود شهرداری این مجموعه را پیش خواهد برد .
اعتبار 5میلیارد تومانی برای احداث سینما امید بم

محمد بنی اسدی درباره زمان پایان ساخت سینما امید بم تصریح کرد: براساس فهرست سال99 احداث این پروژه مبلغ 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و بستگی دارد در بودجه سال آینده چه میزان اعتبار در نظر بگیریم که بخش عمده آن به سیاست گذاری شورای شهر درخصوص بودجه شهرداری و اجرای پروژه های عمرانی آن برمی گردد .

شهردار بم خاطرنشان شد:پروژه سینما امید بم جزو پیشنهادات شهرداری در قالب بودجه ۱۴۰۰ به شورا ارسال می شود اگر تمام این اعتبار دیده شود مطمئنا در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

هزینه 200میلیون تومانی اجرای شفته  
او افزود: این پروژه فعلا در مرحله شفته و آماده اجرای فونداسیون است و آنچه امروز اجرا شده با تجهیزات و ماشین آلات شهرداری عملیات گودبرداری انجام شده است که در این عملیات حجم تقریبی خاکبرداری 4هزارو 500 مترمکعب بوده و حدود یکهزار متر مکعب نیز شفته ریزی انجام شده است.

به گفته بنی اسدی نزدیک به 200 میلیون تومان فقط اجرای شفته هزینه در برداشته است  و میزان گودبرداری 2.5متر بوده که 80میلیون تومان هزینه شده است.
بنی اسدی بیان کرد: طبق قول استانداری و معاونت عمرانی استانداری کرمان در خصوص اجرای این پروژه ، در مرحله اجرای فونداسیون کمک مالی ویژه ای در قالب ردیف های اعتباری و ابلاغی از طرف استانداری صورت می گیرد اما ظاهراً با توجه به محدودیت های مالی که در این حوزه وجود داشت تاکنون اجرایی نشده است .
شهردار بم گفت: اجرای فونداسیون تقریبا 500 میلیون تومان میلگرد نیاز دارد و معادل همین مقدار نیز اجرا و خرید بتن آن اعتبار نیاز دارد چون در بودجه سال جاری این مبلغ دیده نشده عملا اجرای آن برای شهرداری امکان پذیر نبوده است .

او می گوید:برای تامین منابع این پروژه باید پروژه دیگری را حذف می کردیم تا این پروژه جایگزین شود که بدلیل محدودیت منابع امکان این کار وجود نداشت.

یک میلیارد تومان کمک خواهیم کرد

در ادامه دکترسیدمصطفی آیت اللهی موسوی معاونت عمرانی استانداری کرمان درباره کمک مالی برای احداث سینما امید به شهرداری بم گفت:پیشنهاد مبلغ یک میلیارد تومان به استاندار داده شده و استاندار موافقت خود را اعلام کرده است همچنین با یکی از شرکت های صنعتی و معدنی استان جهت پرداخت این مبلغ به توافق رسیده ایم

او افزود: منتظر هستیم که این شرکت مجوز هیات مدیره را برای پرداخت این مبلغ بگیرد و به زودی این مبلغ به حساب شهرداری بم واریز خواهد شد.

ساخت سینما کار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست

جوشایی رئیس اداره ارشاد اسلامی بم گفت:اداره ارشاد اسلامی نگران است که بسیاری از واژه ها و ابزار فرهنگی بدلیل نبودشان در شهر به فراموشی سپرده شوند و بچه هایمان دیگر این معنا و مفهوم ها را متوجه نشوند.

اعظم جوشایی در خصوص پروژه سینما بم بیان کرد: هفده سال است مردم و اداره ارشاد اسلامی این شهر دغدغه و مطالبه سینما را دارند ،ساخت سینما کار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و سینما را یا بخش خصوصی یا شهرداری ها می سازند.
او بیان کرد: زمانی پروژه تجاری اطلس سنتر به نتیجه رسید با مسوولین آن جا مبنی بر اینکه سینما نیز می تواند در رونق اقتصادی این مرکز تجاری کمک کند گفتگویی داشتیم و قرار شد در طبقات بالایی این مرکز تجاری سینما احداث شود که متاسفانه به ما اعلام کردند بدلیل کمبود بودجه امکان ساخت سینما وجود ندارد و در مرحله اسکلت باقی ماند.

جوشایی معتقد است اگر در مرکز تجاری اطلس سنتر سینما احداث می شد گردش مالی در آن مکان رونق بیشتری پیدا می کرد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بم ادامه داد:مقرر گردید به موجب تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرهای فاقد سالن سینما، پردیس سینمایی امید ساخته شود.
جوشایی افزود: در این تفاهم نامه آنچه در تعهد وزارت ارشاداسلامی قرار دارد امکانات و تجهیزات ساخت سینما و مبلغی که در تفاهم نامه مشخص شده است اما در ابتدای کار شهرداری گفت وزارت ارشاد سهم خود را پرداخت نماید.

او می گوید طی رایزنی با وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی مقرر شد چنانچه این پروژه از فضای کنونی خارج شده و مرحله فونداسیون آن تکمیل شود تجهیزات و مبلغ مورد توافق را زودتراز موعد به شهرداری پرداخت نماید.

شهرداری بم محدودیت دارد

رئیس اداره ارشاد اسلامی بم تاکید کرد:این پروژه متاسفانه در همین مرحله متوقف مانده است و بنده بدلیل تجربه حضور در دوره چهارم شورای اسلامی شهر به شهرداری بم حق می دهم زیرا به نسبت شهرداری های کشور شرایط ویژه ای دارد و دچار محدودیت هایی است.

جوشایی تصریح کرد:شهرداری بم حق فروش تراکم بخاطر ثبت جهانی ندارد در صورتی که دیگر شهرداری ها از طریق تراکم و طبقات درآمد کسب می کنند همچنین شهرداری بم از صدور پروانه ساختمانی و تجاری درآمد آنچنانی ندارد زیرا در ابتدای فصل بازسازی بم تمام پروانه های تجاری و مسکونی شهروندان بمی صادر و به مردم داده شد.

او خاطرنشان کرد:بسیاری از شهروندان عوارض ساختمانی پرداخت نمی‌کنند و در شهرهای دیگر این عوارض ماهانه به صورت فیشی صادر می شود همچنین بسیاری از شهروندان بمی طلبکار شهرداری هستندزیرا املاک آنها در طرح تعریض های بازسازی شهر بم زیر وسعت کوچه و خیابان قرار گرفته است و به همین دلیل شرایط شهرداری بم ویژه است.

امیدواریم بدلیل تاخیر، سینما امید از بم گرفته نشود

او ادامه داد: شهرداری در گام اول شفته ریزی و گودبرداری را انجام داده و امیدواریم با حمایت استانداری فاز دوم این پروژه یعنی فونداسیون انجام شود.

رئیس ارشاد بم بیان کرد: پروژه سینما امید در شهرهایی که پای تفاهم نامه این پروژه آمدند از ما جلوتر هستند و به گونه ای نشود که بدلیل تاخیر در انجام این پروژه تفاهم نامه لغو و سینما امید از شهر بم گرفته شود.

جوشایی گفت:در بحث مصرف کالاهای فرهنگی به یکسری موارد مانند رفتن به پارک، فضای باز و بازی کردن احتیاج داریم .ارایه کنسرت، خدمات و کالای لوکسی به حساب می آید اما سینما را با هزینه پایین تر می توانیم در سبد خانوار قرار دهیم تا مورد استقبال خانواده ها قرار گیرد .

او می گویدقرار گرفتن در فضای سینما با توجه به فضای موجود شهر بم نشاط و تفریح سالم و ارزان قیمتی به حساب می آید امیدواریم هر چه زودتر سینما امید بم ساخته شود.

رئیس اداره ارشاد اسلامی بم افزود: زمین انتخاب شده جنب باغ هنر بم و به مساحت هزار مترمربع است که به تناسب زمین و گنجایش این پردیس در یک طبقه و دارای 3سالن با ظرفیت ۵۰۰ صندلی است.

جوشایی درخصوص وجود سه سالن درسینما امید بم اظهارداشت:وجود سه سالن در سینما باعث می شود همزمان یک فیلم با سلایق مختلف پیشنهاد و عرضه شود همچنین یکی از پیشنهادات مطرح شده از سوی دوستان وجود500 صندلی در این سینما بود که در سه سالن تقسیم شود زیرا سینماهای کوچک از لحاظ رونق اقتصادی و تنوع می توانند یک کالا با سلیقه های مختلف را عرضه کنند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64049
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.