انتقاد سینماگران از جشنواره فیلم کرمان:


عمدا بدنه فعال سینمای کرمان را از جشنواره حذف کردند

دبیر جشنواره : از دی ماه که برنامه‌ریزی‌های جشنواره انجام می‌شد با خیلی از دوستان گفت‌وگو شد، اما خودشان قبول نکردند و مایل به همکاری نبودند.

دومین جشنواره فیلم کرمان دو روز است که شروع به کار کرده، این جشنواره که برای اولین بار ملی شده مورد انتقاد سینماگران شناخته شده‌ی کرمان است. به گزارش کرمان‌نو برخی از سینماگران کرمانی شرکت در این جشنواره را تحریم کردند و معتقدند این جشنواره حذف بخش فعال بدنه سینمایی کرمان و نادیده گرفتن ظرفیت‌های موجود در سینمای کرمان است. عده‌ای هم به نوع ترکیب داوران و هیات انتخاب و حتی انتخاب دبیر جشنواره فیلم کرمان نقد دارند. برای پاسخ به این انتقادات به سراغ وحید محمدی معاونت هنری و امور سینمایی مدیرکل ارشاد رفتیم اما محمدی گفت: ترجیح می‌دهد هنگام برگزاری جشنواره در این خصوص حرفی نزند تا برای جشنواره ایجاد حاشیه نکند. محمدی خواست پس از اتمام جشنواره به انتقادات پاسخ دهد. اما مجید فدایی دبیر برگزاری جشنواره فیلم کرمان برخی از این انتقادات را پاسخ داد و گفت از سینماگران کرمانی دعوت شده است اما برخی نخواستند همکاری کنند. در ادامه انتقادات سینماگران و پاسخ دبیر جشنواره را می‌خوانید.

امین شجاعی فیلمساز :
جشنواره فیلم کرمان بر علیه خودش است

امین شجاعی فیلمساز کرمانی با انتقاد از نحوه برگزاری جشنواره فیلم کرمان گفت:« برپایی این جشنواره‌ها به جز اینکه فیلمسازان مطرح شهر را طرد کند و شخصیت‌شان را فرو بریزد چه تاثیری دارند؟ در صورتی که هدف جشنواره‌ها می‌بایست بالندگی این افراد باشد. این جشنواره می‌توانست در هویت سازی برای فیلمسازان کرمانی نقش موثری داشته باشد.»
شجاعی با اشاره به استفاده نکردن از فیلمسازان کرمانی در جشنواره گفت:« چرا در بخش پادویی و کارهای اجرایی از کرمانی‌ها استفاده می شود اما در بخش‌های مهم مثل انتخاب و داوری هیچ کرمانی حضور ندارد. دوستان این سیستم را انتخاب کردند اما چرا اداره ارشاد سکوت کرده است؟»
این فیلمساز کرمانی با اشاره به حواشی جشنواره فیلم گفت:«این جشنواره حواشی بیشتری هم دارد. مثل اینکه استادی در جشنواره شرکت می‌کند و برایش ورکشاپ هم می‌گذارند. در این جشنواره اعضای ستاد برگزاری جشنواره در جشنواره اثر دارند یا مثلا همسر دبیر جشنواره در این جشنواره اثر نوشتاری دارد و این موضوعات شائبه‌های زیادی دارد. حتی اگر این دوستان به حق جایزه بگیرند باز هم این جایزه ارزش معنوی ندارد.»
شجاعی افزود:« جشنواره عملا علیه خودش است و شبیه یک ویترین تو خالی است که معلوم نیست به دنبال چی است.
در مورد ملی شدن هم انتقاد وجود دارد، وقتی ما امکانات مثل سالن سینما نداریم چه اصراری هست که جشنواره را ملی برگزار کنیم؟»

حامد سعادت، فیلمساز کرمانی:
میزان جایزه جشنواره فیلم توهین به سینماگران است

حامد سعادت با اشاره به انتخاب شخص نامناسب برای دبیری جشنواره فیلم کرمان گفت:« دبیری این جشنواره به شخصی واگذار شده که سال‌هاست در سینمای کرمان فعال نیست و اصلا در کرمان حضور ندارد، اگر بنا بر این بود که دبیری از خارج از استان هم انتخاب شود آیا فرد مناسب‌تری نبود؟ ایشان حتی برای دبیری جشنواره حضور نداشتند و یک قائم مقام برای خودشان انتخاب کردند.»
سعادت با انتقاد از تولیدات پایین سینمای کرمان گفت:« وقتی تولیدی نداریم چرا باید جشنواره گرفته شود؟ وقتی اداره ارشاد از تولید فیلم حمایت نمی‌کند و هر زمانی که فیلمسازها مراجعه می‌کنند می‌گویند بودجه نداریم دیگر چه نیازی به جشنواره بوده است؟ اگر هم موضوع تولید فیلم کوتاه است که دو هفته گذشته جشنواره فیلم و عکس کرمان را داشتیم که می‌شد در دل همان این جشنواره هم برگزار شود تا این همه هزینه نشود. »
این فیلمساز کرمانی افزود:« هیات داوران این جشنواره هم یکی موارد انتقاد ماست. باید رزومه هیات داوران با سینماگران فعال کرمان مقایسه شود تا مشخص شود به لحاظ رزومه‌ای برتری داشتند یا خیر. فرض کنید این جشنواره در شهرهای دیگر بود، آیا باز هم اینطور سینماگران آن شهر مورد بی‌توجهی قرار می‌گرفتند که حتی یک نفر هم در هیات انتخاب و داوران نباشد؟ »
حامد سعادت از جایزه جشنواره فیلم انتقاد کرد و گفت:« مورد بعدی که باعث تحقیر اهالی سینما می‌شود مبلغ جایزه در این جشنواره است. مدتی قبل در کرمان جشنواره پوستر و گرافیک برگزار شد که جایزه‌اش ۷ونیم میلیون تومان بود اما جایزه جشنواره فیلم کرمان ۲ونیم میلیون بود که با اعتراض سینماگران به ۶ میلیون افزایش پیدا کرد. این درصورتی است که پوستر بخشی از سینما است و اینطور انتخاب مبلغ برای جشنواره فیلم نشان از عدم شناخت دبیر جشنواره از فضای سینمایی استان دارد. اگر بگوییم ارشاد پول نداشته باز هم مورد قبول نیست چون در همه جشنواره‌ها دبیر و برگزار کننده جشنواره اسپانسر می‌گیرند. »

حمید میرحسینی، مستندساز کرمانی:
هیچکدام از سینماگران فعال کرمانی برای افتتاحیه جشنواره دعوت نشدند

سید حمید میرحسینی مستندساز کرمانی در مورد نحوه برگزاری جشنواره فیلم کرمان گفت:« من و بسیاری از سینماگران کرمانی سال‌ها تلاش کردیم که کرمان جشنواره فیلمی داشته باشد که بتوانیم تولیدات سینمای کرمان را در آن نمایش دهیم و ببینیم بجای اینکه تولیدات سینمای کرمان در جشنواره‌های ملی و بین المللی دیگر ببینیم پس با نفس وجود جشنواره در کرمان مشکلی نداریم، انتقاد ما به نحوه برگزاری جشنواره است.»
میرحسینی با انتقاد از کیفیت فیلم‌های شرکت داده شده در بخش مسابقه‌ای جشنواره گفت:« به لحاظ کیفی فیلم‌های بسیار آماتوری و دست دوم در سینمای جوان در بخش مسابقه‌ای جشنواره فیلم کرمان شرکت داده شدند در صورتی که در بین سینماگران کرمانی جوانانی را داریم که آثارشان در جشنواره‌های معتبر جایزه گرفته است اما آثاری از آن‌ها وجود ندارد.»
این فیلمساز کرمانی افزود:« در بین ورکشاپ‌های تخصصی از متخصصان سینما در کرمان استفاده نشده است. در سینمای استان بیش از ۱۰- ۱۵ نفر فیلمساز فعال نداریم اما هیچکدام از این سینماگران حتی برای مراسم افتتاحیه دعوت نشدند.»
میرحسینی از حضور افرادی خاص در فضاهای تصمیم گیری برای سینمای استان انتقاد کرد و گفت:« سال‌هاست در رویدادهای سینمایی کرمان یک دایره کوچک از افراد است که همیشه و همه جا حضور دارند، یا داورند یا ورکشاپ برگزار می‌کنند یا در هیات بازبینی برای مجوز هستند و معمولا به مدیران ارشاد هم همین دوستان مشاوره می‌دهند.»

علیرضا فدایی کرمانی، مدرس و منتقد سینما:
جشنواره‌ی فیلم کرمان باید برای کرمان عایده داشته باشد

علیرضا فدایی کرمانی، منتقد سینما در خصوص نحوه برگزاری جشنواره فیلم کرمان می گوید:« جشنواره محلی برای همگرایی همه هنرمندان آن رشته است. با توجه به اینکه این جشنواره موضوعی و به نام کرمان است و قرار بوده به هنرمندان کرمانی و بوم کرمان اهمیت بدهد و هدفش نیز شناساندن هنرمندان کرمانی باشد. اما این جشنواره چندان به این موضوعات توجهی ندارد. در هیات انتخاب هیات داوران و عوامل برگزاری جشنواره هیچ استفاده‌ای از ظرفیت سینماگران کرمان نشده است. برای مثال در هیات انتخاب کسانی را می‌بینیم که نه رزومه قابل دفاعی دارند و نه با اقلیم کرمان نسبتی دارند. »
فدایی کرمانی ادامه می‌دهد:« در هر صورت باید فیلمسازان پیشکسوت و فیلمسازان جوان کرمان باید در این جشنواره حضور داشته باشند اما با توجه به انتخاب آثار متوجه شدیم که بسیاری از فیلمسازان جوان یا پیشکسوت از جشنواره حذف شدند. »
این منتقد سینما در خصوص استفاده نکردن از سینماگران کرمانی در کارگاه‌های تخصصی گفت:« در بخش نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی هم قرار است برای افراد شناخته‌ شده‌ای مراسم بزرگداشت گرفته شود، کسانی که اینقدر در فضاهای ملی دیگر برایشان بزرگداشت گرفته شده که دیگر نیازی به بزرگداشت جشنواره‌ای با این شرایط ندارند.»
فدایی کرمانی با انتقاد از نگاه تیمی هیات اجرایی جشنواره گفت:« هیات اجرایی نباید نگاه باندی و قشری داشته باشد و بخشی از بدنه سینما را حذف کند. البته اداره ارشاد وظیفه‌اش را انجام داده و جشنواره را برگزار کرده است اما هیات اجرایی دیدگاه فراگیری نداشته است.»
فدایی کرمانی در پایان تاکید کرد:« البته برگزار شدن جشنواره حتما نسبت به برگزار نشدنش بهتر است اما جشنواره ای که در کرمان برگزار می‌کند باید حتما برای کرمان عایده‌ای داشته باشد.»

مسعود اشجعی، فیلمساز و منتقد سینما:
عمدا بخش فعال سینمای کرمان را از جشنواره حذف کردند

اشجعی فیلمساز کرمانی با انتقاد از کنار گذاشته شدن خانه سینما از جشنواره فیلم کرمان می‌گوید:« ما در کرمان یک انجمن صنفی سینما داریم به نام خانه سینما که اعضایش را رای فعالین حوزه سینما انتخاب می‌کنند و جشنواره فیلم کرمان کاملا این خانه سینما را نادیده گرفته است. جشنواره اول فیلم را خانه سینما برگزار کرده است اما در برگزاری جشنواره دوم هیچ نقشی به خانه سینما داده نشد و حتی با برگزار کنندگان دوره اول یعنی خانه سینما مشورت هم نشد تا بتوانند معایب جشنواره اول را در جشنواره دوم برطرف کنند.»
اشجعی ادامه داد:« در بخش نوشتار سینمایی یکی از اهداف جشنواره معرفی افراد سینمایی نویس و کشف استعدادهای جدید است اما تقریبا ۸۰ درصد آثاری که در بخش رقابتی جشنواره حضور دارند مربوط به افراد غیربومی هستند و کار بچه‌های کرمانی حذف شد. اینطور به نظر می‌رسد که عمدا می‌خواهند بخش فعال سینمای کرمان را ندیده بگیرند.»
این فیلمساز کرمانی با اشاره به برگزاری دو رویداد سینمایی نزدیک به هم در کرمان گفت:« ضمن اینکه بسیاری از فیلم‌های جشنواره فیلم کرمان دو هفته قبل در هفته فیلم و عکس کرمان نمایش داده شده بودند، پس دیگر چه نیازی به هزینه اضافه بود.»

مجید فدایی، دبیر دومین جشنواره فیلم کرمان:
برخی از فیلمسازان کرمانی مایل به همکاری با جشنواره نبودند

مجید فدایی دبیر برگزاری جشنواره فیلم کرمان در خصوص اینکه چرا هیچ کدام از فیلمسازان مطرح کرمانی به افتتاحیه دعوت نشدند گفت:« تا جایی که می‌دانم همه به مراسم افتتاحیه دعوت شدند و کارت دعوت الکترونیکی برای همه ارسال شده است. شاید عده‌ای انتظار داشتند تک تک تماس تلفنی گرفته شود یا کارت دعوت فیزیکی برایشان برده شود که البته کار راحتی نبود بهرحال امکانات جشنواره در نیروی انسانی وسیع نبود.»
فدایی افزود:«‌البته تغییر محل افتتاحیه از باغ موزه وزیری به موزه صنعتی باعث تاخیری شد که مجبور شدیم کارت‌های دعوت را عوض کنیم و یه مقدار ناهماهنگی ایجاد شد اما تا جایی که میدانم همه دعوت شدند و کارت دعوت مجازی در تمامی گروه‌های سینمایی قرار داده شد.»
دبیر جشنواره فیلم کرمان در خصوص برگزاری کارگاه‌های تخصصی و ورکشاپ‌ها توسط نیروهای غیربومی نیز گفت:« از دی ماه که برنامه‌ریزی‌های جشنواره انجام می‌شد با خیلی از دوستان گفت‌وگو شد اما خودشان قبول نکردند و مایل به همکاری نبودند. »
فدایی ادامه داد:« من شنیدم خیلی از دوستان معتقد بودند جشنواره نباید برگزار شود چون تولیدات کرمان کم بوده است یا جشنواره دوسالانه شود یا اینکه پولی که برای جشنواره هزینه می‌شود در اختیار فیلمسازان قرار بگیرد تا فیلم بسازند. که البته ایده بدی هم نیست اما تمایل اداره ارشاد این بود که جشنواره تداوم داشته باشد.»
او گفت:« هیچ اجباری برای برگزاری جشنواره از سمت ما وجود نداشت اما یک جشنواره وقتی می‌تواند جریانی بسازد که تداوم داشته باشد.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89151
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.