پررنگ تر شدن بعد علمی جشنواره موسیقی نواحی

به گفته مدیر ستاد اجرایی دوازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران، در جشنواره امسال حضور اساتید و دانشجویان رشته موسیقی را خواهیم داشت که بعد علمی این رویداد فرهنگی را پر رنگ‌تر می‌کند.

سورج یاسایی روز چهارشنبه با اشاره به بخش پژوهشی در جشنواره موسیقی نواحی افزود: گروهی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته موسیقی شناسی قومی (اتنوموزیکولوژی) و پژوهشگران در جشنواره حضور دارند که امیدواریم دستاوردهای پژوهشی خوبی به‌دست آید.

وی تصریح کرد: همچنین محمد رضا درویشی از هنرمندان و پایه گذاران جشنواره موسیقی نواحی در سال‌های گذشته و عضو هیئت کارشناسی و استاد علی اکبر شکارچی و جمعی از هنرمندان شاخص این حوزه میهمان جشنواره هستند.

مدیر ستاد اجرایی دوازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران بیان کرد: پس از انتشار فراخوان، حدود ۸۰ درصد از گروه‌ها و هنرمندانی که در جشنواره برنامه دارند مشخص شده‌اند و همچنان در حال دریافت آثار هستیم.

وی اظهار داشت: ۲۵ نفر از نوازندگان جشنواره موسیقی جوان و پنج خاندان موسیقی نواحی کشور نیز در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران حضور دارند.

یاسایی با اشاره به حضور موفق گروه‌های موسیقی نواحی استان کرمان در دوره‌های پیشین جشنواره افزود: حضور چهار گروه موسیقی از شهرستان‌های بافت، بم، بروات و جنوب کرمان در این رویداد فرهنگی قطعی شده است و ۲ گروه نیز به احتمال فراوان به جشنواره اضافه می‌شوند.

وی تاکید کرد: طی توافق با موزه ساز تهران بخشی از سازهای موسیقی نواحی به موزه ساز کرمان واقع در باغ موزه هرندی برای بازدید علاقه‌مندان منتقل می‌شوند.

مدیر ستاد اجرایی دوازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران ادامه داد: همچنین در بخش جنبی این دوره از جشنواره، نمایشگاه عکسی از اجراهای هنرمندان و گروه‌های شرکت کننده در دوره های قبلی به معرض دید علاقه‌مندان گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به سابقه برگزاری جشنواره ملی موسیقی نواحی در استان کرمان تصریح کرد: خوشبختانه تمامی مسئولان و مدیران ذی‌ربط همکاری بسیار خوبی برای برگزاری این جشنواره دارند و تلاش می‌کنند مثل سال‌های گذشته میزبانی خوبی از میهمانان و شرکت کنندگان داشته باشیم.

یاسایی بیان کرد: تمامی ظرفیت استان برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌های جشنواره موسیقی نواحی بکار گرفته می‌شود و در صورتی که شرایط آب و هوایی مناسب باشد، برخی از اجراها در مناطق تاریخی و گردشگری انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: بیش از ۷۰ درصد از هزینه جشنواره توسط استان تأمین می‌شود و کرمان به لحاظ قرار گرفتن در چهارراه فرهنگی و قومیتی کشور پتانسیل بالایی برای برگزاری این رویداد فرهنگی ملی دارد.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از تاریخ ١٦تا ١٩ آبان ماه ١٣٩٨ در شهر کرمان و در گستره ملی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد.

سابقه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان به دهه ۷۰ برمی گردد و تاکنون ۱۱ دوره آن در استان کرمان برگزار شده و دبیرخانه دائمی جشنواره نیز از سال ۹۵ به مدت سه سال در کرمان مستقر شده است.

محمدرضا  علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی پس از وقفه‌ای ۱۰ ساله در تفاهم‌نامه سه ساله‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار سابق کرمان از سال ۹۵ مجدداً در استان کرمان از سر گرفته شد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=35836
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.