گره کار افزایش قیمت مرغ کجاست؟

اگر صد در صد نهاده های تولید از سمت دولت به مرغداران اختصاص پیدا می کرد، قیمت مرغ برای مصرف کننده به زیر ۱۳هزار تومان می رسید.

کرمان نو-سفره ها روز به روز کوچکتر می شود و اقلام مصرفی یکی پس از دیگری از لیست خرید خانوار خط می خورند. گوشت گوسفندی و ماهی که گران شد، مردم به سمت خرید مرغ سوق پیدا کردند و غذاهای عجیب در قالب غذاهای جدید مادر پز بروز کردند. خورشت های قیمه و بادمجانی که عملا تنها با عوض کردن یک آیتم گوشت مرغ به جای گوشت گوسفند، با اسمی جدید ارائه و باز خنده را بر لبان بچه ها جاری می کرند.

این بار اما با مرغ کیلویی ۱۹هزار تومان، همان قشر متوسط جامعه نیز از خرید آن بازمانده اند.این موضوع را می شود از کاهش ۳۰درصدی تقاضای مرغ در بازار فهمید.

آن طور که نماینده کشتارکنندگان و توزیع کنندگان کرمان می گوید،اگر تقاضای مرغ مثل سابق بود قیمت مرغ به  ۲۰هزار تومان هم می رسید.

حسن سیستانی تعطیلی مرغداری های غیر مجاز، ورشکستگی مرغداران و افزایش هزینه های تولید را از دلایل کاهش تولید و افزایش قیمت مرغ در مقطع فعلی می داند.

همه چیز وابسته به نهاده های تولید است

سیستانی از سه سناریو در خصوص قیمت گذاری در بازار مرغ خبر می دهد. در سناریوی اول صد در صد نهاده های مرغداری از سمت شرکت پشتیبانی امور دام توزیع شود که در این حالت قیمت مرغ به زیر ۱۵هزار تومان می رسد. در سناریوی دوم که وضعیت کنونی بازار را نشان می دهد،  ۳۰تا  ۳۵درصد نهاده ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام توزیع می شود و قیمت به ‍۱۹هزار تومان می رسد. در آخرین حالت نیز که صد در صد نهاده ها از بازار آزاد تامین می شود، قیمت مرغ به بالای  ۲۰هزار تومان می رسد.

به گفته نماینده توزیع کنندگان کرمان، هم اکنون  ۸۰درصد از مرغ مورد نیاز استان از استان و ۲۰درصد از یزد و خراسان تامین می شود. این در حالی است که پیش از افزایش قیمت مرغ، ۶۰درصد از نیاز مرغ استان از کرمان تامین میشد و مابقی از سایر استان ها.

حتی با ۷۰ درصد ظرفیت تولید، نیاز استان مرتفع میشد

او معتقد است اگر شرایط اقتصادی برای تولیدکنندگان فراهم بود، حتی با ۷۰درصد ظرفیت تولید مرغداران، می توانستیم کل نیاز استان را تامین کنیم.

عضو هیات مدیره شرکت تعاونی مرغداران کرمان نیز می گوید که اگر صد در صد نهاده های تولید از سمت دولت به مرغداران اختصاص پیدا می کرد، قیمت مرغ برای مصرف کننده به زیر ۱۳هزار تومان می رسید.

به گفته علیرضا مراد نژاد،نهاده های تولید،۸۰درصد از هزینه های تولید مرغ را به خود اختصاص می دهند. این درحالیست که هم اکنون در بهترین حالت ۳۰ الی ۳۵ درصد نهاده مورد نیاز مرغداران، توسط شرکت پشتیبانی امور دام تامین میشود.

به گفته مراد نژاد این ۳۰ درصد شامل همه مرغداران نمی شود و گاها به برخی از مرغداران تنها ۷ الی ۸ درصد نهاده دولتی، اختصاص پیدا می کند.

توزیع نهاده ها سازو کار دقیق و مشخصی ندارد 

او در این رابطه می گوید: توزیع کاملا شانسی و عشقی است.به صورت کاملا شانسی یک سهمیه ای اعلام می شود که ممکن است ۶ روزی یک بار و یا ۱۰روزی یکبار باشد .

به گفته او از سهمیه قبلی تا کنون  ۱۲روز گذشته است و هنوز نهاده ای توزیع نشده است.

عضو هیات مدیره شرکت تعاونی مرغداران کرمان البته به این نکته نیز تاکید دارد که تهیه نهاده ها از بازار آزاد نیز چندان آسان نیست. 

مراد نژاد در این رابطه می گوید: تهیه نهاده با نرخ آزاد با التماس و بدبختی صورت می گیرد، چرا که همان هم نیست و باید ۱۰جا را بزنی و صد دروغ بگویی و التماس کنی تا نهاده بگیری. اکثرا هم فاکتور نمی دهند و در این زمینه نیز مشکلاتی وجود دارد.

او می افزاید: این مشکلات از اول سال شروع شده و حال به اوج خود رسیده است. اگر به همین شیوه ادامه پیدا کند، من فکر می کنم که طی یک الی دو ماه آینده مرغی در کشور نباشد .

عضو هیات مدیره شرکت تعاونی مرغداران کرمان با اشاره به افزایش قیمت واکسن از ۴ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان برای یک مرغداری با ظرفیت ۲۰ هزار قطعه جوجه، می گوید: نهاده ای نداریم که مرغ ها را سیر کنیم. سویا از۲ هزار و ۶۰۰ تومان امروز به ۱۳ هزار تومان در بازار آزاد رسیده است.ذرت کیلویی هزار و ۵۰۰ تومان نیزبه ۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

قیمت تمام شده مرغ ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است

مراد نژاد می گوید طی محاسباتی که سه روز گذشته انجام شده است، قیمت تمام شده مرغ برای مرغدار ۱۴ هزار و ۶۰۰تومان است .این در حالیست که طبق مصوبات کارگروه تنظیم بازار قیمت فروش مرغ زنده ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان است. 

او در پاسخ به علت فعالیت مرغداران با وجود ضرر بیش از ۲ هزار تومان برای هر کیلو مرغ می گوید:امروز اگر مرغداری جوجه نریخت تمام طلبکارها سرش می ریزند، لذا با گردش و ضرر به همین شیوه کار می کنند. هر چند که از ابتدای سال تاکنون چندین مرغداری تعطیل کردند و دو الی سه دوره جوجه ریزی نداشتند.

به گفته عضو هیات مدیره شرکت تعاونی مرغداران کرمان علت تولید مرغداران در تیرماه صحبت های وزیر مبنی بر توزیع نهاده های تولید بوده است. وعده ای که عملا محقق نشده است و حال با ایجاد بی اعتمادی در مرغداران موجبات کاهش تولید در دوره آتی را فراهم آورده است.

مراد نژاد با اشاره به کاهش جوجه ریزی در دوره جدید، از افزایش قیمت مرغ در ۲۰ روز آینده خبر می دهد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55866
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.