در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اعلام شد:


ارزش افزوده اصناف کرمان کمتر از متوسط کشور است

به‌ازای هر ۲۹ شهروند در کرمان، یک واحد صنفی وجود دارد و ارزش‌افزوده این بخش در کرمان کمتر از متوسط کشور ( ۱.۴میلیارد تومان) و یزد ( ۱.۵ میلیارد تومان) و برابر ۹۷۰ میلیون تومان به‌ازای هر واحد صنفی است. بااین‌حال اتاق بازرگانی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بر محوریت ظرفیت‌های قانونی جهت ایجاد شغل در اصناف پرداخته است.

به گزارش کرمان‌نو، محور اصلی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تمرکز بر بخش اصناف و استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای ایجاد واحدهای صنفی بیشتر در این بخش برای کاهش نرخ بیکاری استان که طبق آمار ۱۱۰ هزار نفر است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در این جلسه که با حضور پورابراهیمی و حسن‌پور نماینده حاضر و آینده مجلس در حوزه کرمان و راور تشکیل شد، با بیان اینکه سهم اصناف از تولید ناخالص داخلی استان بیشتر از بخش کشاورزی است، گفت: اگر از این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود، توان ایجاد ۱۲۰ هزار شغل در حوزه اصناف وجود دارد که ۴۰ هزار نفرشان در حوزه شهرستان کرمان خواهد بود.
بنا بر گزارشی که کارشناس اتاق بازرگانی در این جلسه ارائه داد ۲۶درصد از اشتغال استان را واحدهای صنفی ایجاد کردند، ۱۲۰ هزار واحد صنفی که ۲۴۰ هزار شغل ایجاد کردند.

عبدالله نژاد کارشناس اتاق بازرگانی معتقد است برای کاهش نرخ بیکاری باید به حوزه اصناف توجه شود، بخشی که باتوجه‌به ضریب اشتغال ۲.۵ نفر در هر واحد شغلی با ایجاد ۳۶ هزار واحد صنفی کل بیکاری استان پوشش داده می‌شود.

موضوع اینجاست که به‌ازای هر ۲۹ شهروند یک واحد صنفی وجود دارد، تعدادی که اگر چه نسبت به متوسط کشور قدری پایین‌تر است؛ اما این آمار در متوسط جهانی ۱۲۰ شهروند به‌ازای هر واحد صنفی و در کشورهای توسعه‌یافته ۲۰۰ شهروند به‌ازای هر واحد شغلی است.

در این جلسه پژوهشگر اتاق بازرگانی متذکر می‌شود که برای استفاده از ظرفیت اصناف برای اشتغال بایستی واحدهای صنفی استان به سمت واحدهای تولیدی خدماتی و فنی روند تا از این طریق مشکل کمبود نیروی مهارتی استان هم مرتفع شود.

طبق آماری که در این جلسه ارائه شد، در کرمان ۷۰ درصد واحدها در بخش توزیعی خدماتی هستند و ۳۰ درصد در بخش تولیدی خدماتی و فنی، این آمار در استان مجاور ما یزد بدین صورت است که ۵۵ درصد واحدهای صنفی در بخش توزیعی خدماتی و ۴۵ درصد هم در بخش تولیدی خدماتی و فنی هستند.

توزیع واحدهای صنفی در کشور نیز بدین صورت است که ۶۰ درصد در بخش توزیعی خدماتی و ۴۰ درصد در بخش تولیدی خدمات فنی هستند.

علی‌رغم اینکه واحدهای صنفی کرمان سهمی بالا در اشتغال استان برابر ۲۶ درصد را دارند، سهم این واحدها از نظر ارزش‌افزوده نسبت به متوسط کشور و استان مجاور ما یزد کمتر است. بنا بر اطلاعات ارائه شده در این جلسه در کشور به طور متوسط ۱.۴ میلیارد تومان به‌ازای هر واحد صنفی ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود، در استان یزد نیز به‌ازای هر واحد صنفی ۱.۵ میلیارد تومان ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود، درصورتی‌که در کرمان به‌ازای هر واحد صنفی ۹۷۰ میلیون تومان ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود.

علی‌رغم اینکه پژوهشگر اتاق بازرگانی کرمان و ریاست پارلمان بخش خصوصی به افزایش اصناف و افزایش مجوزها در این بخش تأکید دارند، سایر اعضا من‌جمله محمدرضا مصباح، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نسبت به‌احتمال ورشکستگی اصناف در صورت افزایش بی‌حد واحدهای صنفی هشدار داد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=116087
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.