از تأسیس کارخانه بازیافت تا زباله‌گردی

مینو رمضانی پور – کارخانه بازیافت کرمان حدود 2 سال است که فعالیت نمی‌کند. به گفته مدیر عامل سازمان پسماند 200 کارگاه بازیافت غیرمجاز در سطح شهر وجود دارد. کارگاه‌هایی که باعث رشد قارچ‌گونه زباله‌گردها شده است. از طرف دیگر شهرداری قصد دارد به روزرسانی کارخانه بازیافت کرمان را به دانشگاه صنعتی اصفهان بدهد تا خط قبلی کارخانه را نوسازی کند. اگر بخش خصوصی شهرداری بتواند تمهیداتی برای در دست گرفتن تفکیک و بازیافت زباله ایجاد کند، شاید در آینده از پیشرفت روند زباله‌گردی و تأسیس کارگاه‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

میزان تولید زباله در کرمان

کرمانی­‌ها ساعتی بیش از 16 تن زباله تولید می‌­کنند. براساس آمار موجود، در کرمان هر فرد روزانه 380 گرم زباله تولید می‌­کند که بیشتر این زباله­‌ها خانگی هستند. سرانه تولید زباله در جهان، روزانه 250 تا 300 گرم است، این در حالی است که در ایران به طور متوسط سرانه تولید زباله روزانه 800 گرم و در شهر کرمان روزانه 380 تا 400 تن زباله تولید می‌­شود.

فعالیت فعلی کارگاه­‌های غیرمجاز در هاله­‌ای از ابهام

این روزها که کارخانه بازیافت کرمان تعطیل است، فرصت را به زباله­‌گردهایی داده که زباله­‌ها را جمع­‌آوری می­­‌کنند و به کارگاه­‌های بازیافت غیرمجاز در سطح شهر می‌­فروشند و این کارگاه‌­ها نیز بعد از تفکیک زباله‌­ها آنها را به شهرهای اطراف مثل اصفهان، شیراز و مشهد صادر می‌کنند.

محمدرضا قربانی، مدیر عامل سازمان پسماند کرمان در گفتگو با ایسنا عنوان کرده حدود 200 کارگاه بازیافتی غیرمجاز در سطح شهر داریم که مجوز لازم را ندارند.

قربانی، در گفتگو با کرمان نو اعلام کرد که این کارگاه‌­ها قبلاً شناسایی شده‌­اند و الان دو سازمان بهداشت و شهرداری پیگیری می‌کنند و خیلی از این کارگا‌‌‌ه‌­ها بسته شد‌ه‌­اند و اگر در حریم بوده‌­اند، مسدود شده‌­اند. وی می‌­گوید: «ما هفته‌­ای چند مورد از این کارگاه‌­ها را پلمپ می‌کنیم و به کمیسیون می­‌فرستیم.»

علی خدادادی، عضو شورای شهر کرمان در گفتگو با سایت خبری کرمان نو می­‌گوید: «این افراد عمدتاً خانه، حیاط و جایی مثل اینجا را پیدا کردند و زباله­‌های خشک را نگهداری می‌­کردند و به جاهای دیگر می‌­فروختند و اکثر آنها افاغنه و در حاشیه شهر که حاشیه امنی برای این کار بوده مثل شهرک قمر بنی هاشم، شرف آباد و شهرک صنعتی فعالیت داشتند. خدادادی در مورد جمع‌­آوری این افراد و کارگاه‌­ها توضیح می‌دهد: «ما این مکان­ها و افراد را شناسایی کردیم و برای پلمپ آنها باید از دادگاه مجوز بگیریم و قصد ما این است که همه این افراد را جمع‌آوری و یک کاسه کنیم.»

ایشان در پاسخگویی به این سؤال که شاید روزی همین زباله­‌گردها دوباره جذب روند بازیافت شوند، تأکید می‌­کند: «این کار برای کارخانه­‌های بازیافت صرفی ندارد. چون خود کارخانه بازسازی می­‌شود و می­‌تواند زباله‌­ها را تفکیک و آنها را بازیافت کند.»

احداث کارخانه بازیافت و تأسیس شهرک بازیافت

در سال 96 شهردار کرمان، مهران عالم زاده تأکید کرده بود که در حوزه بازیافت باید کارخانه‌های به‌روز و کارآمد راه‌اندازی شود و در این زمینه بخش خصوصی باید سرمایه گذاری کند. وی اظهار کرده بود در حوزه‌ی بازیافت خیلی کار معطل‌مانده داریم و باید موضوع تفکیک و بازیافت زباله را به‌ صورت جدی پیگیری کنیم.

علی خدادادی در رابطه با راه اندازی خط جدید بازیافت زباله می­‌گوید: «الان طرحی را آماده کرده­‌ایم که کارخانه بازیافتی با تمام تجهیزات در کنار کارخانه فعلی بازیافت کرمان تأسیس کنیم، تا هفته آینده فراخوان آن آماده می‌­شود که از طریق آن شرکت‌­ها بیایند و سرمایه­‌گذاری کنند. تمام زباله‌­ای که در سطح شهر جمع می‌­شود، در این کارخانه بازیافت و تبدیل به کمپوست می­‌شود.»

قربانی نیز در خصوص تأسیس شهرک بازیافت می­‌گوید: « با همکاری کارگروه پسماند شهرستان، قرار است مسکن و شهرسازی با تأیید محیط زیست و دامپزشکی، زمینی را در اختیار ما قرار دهد و کل شهرک بازیافتی را آنجا ببریم.»

در مجموع اگر سازمان مدیریت پسماند شهرداری نتواند در رابطه با مافیای زباله و کارگاه­‌های بازیافت غیرمجاز اقدام متقابل انجام دهد، روند بازیافت که خود می­‌تواند باعث گردش طلای سیاه در چرخه تولید شود به تعویق می‌­افتد و تولید محصولاتی که می‌­توانند از این مسیر در خدمت رشد و توسعه اقتصادی استان باشند، به فراموشی سپرده می­‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=32242
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.