اعتراض استاندار کرمان به عملکرد تعاون روستایی برای تامین میوه ایام نوروز

استاندار کرمان گفت: در خصوص تعلل تعاون روستایی و عملکرد این سازمان برای تامین میوه پرتقال ایام نوروز سال جاری، اعتراض داریم و در این زمینه نامه ای اعتراضی به وزیر کشور و جهاد کشاورزی ارسال شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، این سخنان علی زینی وند روز یکشنبه در نشست این هفته ستاد تنظیم بازار استان کرمان مطرح و نیز اعلام شد که مجوز خرید میوه شب عید و تامین نقدینگی تاکنون از سوی تعاون روستایی به شرکت کشت و صنعت جنوب استان کرمان برای خرید میوه شب عید داده نشده است.

استاندار کرمان در این نشست با بیان اینکه کسی که توان کار را ندارد چرا تعهد می دهد؟ اظهارداشت: نباید با بازار شب عید نوروز مردم بازی کرد، کسانی که مسئولیت پذیرفتند باید پاسخگو باشند و رییس تعاون روستایی را به خاطر عملکرد ضعیف این سازمان می توانیم به استان دعوت کنیم که پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه باید سازوکار تامین پرتقال والنسیا شب عید در استان کرمان تعریف شود اظهارداشت: در پرتقال تامسون سهمیه کرمان مشخص و این نوع میوه به صورت متمرکز خرید شده و اگر ضایعاتی وجود دارد برای کشور است؛ در تهیه سیب نیز مشکلی نداریم.

استاندار کرمان گفت: پرتقال والنسیا نیز از جنوب کرمان تامین می شود که کشت و صنعت جنوب باید نهایت همکاری را با این استان به صورت ویژه انجام دهد و ساز و کاری تعریف کنیم تا این میوه خریداری شود؛ در قالب تنظیم بازار نیز اجازه فروش به شیوه دیگر را می دهیم.

وی دستور داد تا فردا دوشنبه قرارداد تامین میوه پرتقال والنسیا منعقد شود.

زینی وند خطاب به متولیان حاضر در جلسه افزود: منتظر تهران نباشید و سازمان تعاون روستایی که تاکنون نتوانسته کاری کند بعید است که اگر منتظر او بمانیم هم اتفاقی بیفتد.

وی اضافه کرد: (انعقاد) پیش قراردادها را آغاز کنید و از هفته آینده باید غرفه های میوه شب عید در استان کرمان برپا شود.

نماینده عالی دولت در استان کرمان گفت: اگر تعاون روستایی تعهد تامین میوه شب عید را نمی پذیرفت بخش خصوصی با هزینه خود میوه مردم را تامین می کرد لذا تا فردا قرارداد از شما می خواهیم؛ باید پول آن را تامین کنید و فردا قرارداد تحویل شود.

وی یادآور شد: همچنین به فرمانداران ابلاغ شود در نقاطی که نیاز به مرغ دارند، شبکه توزیع را هدفمند کنند اما ابتدا باید نیازمندی ها و شبکه های توزیع به صورت فعال اعلام شود.

به گزارش ایرنا رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این نشست گفت: جلسات متعددی برای تامین سیب و پرتقال میوه شب عید برگزار کردیم و مصرف پرتقال والنسیای جنوب، مصرف بیشتری در استان دارد اما تعهد اتحادیه تعاون روستایی برای خرید این محصول انجام نشده، در حالی که استان کرمان تامین کننده دیگر استان ها نیز هست.

مهدی حسینی نژاد افزود: براساس مذاکرات شرکت کشت و صنعت جنوب استان کرمان هنوز پرتقال والنسیا خریداری نشده و نگرانی ما بیشتر برای تامین این محصول است.

وی عنوان کرد: پیشنهاد می شود در بخش تامین مالی، تعاون روستایی خرید را با هزینه خود انجام دهد زیرا این کار در سال های گذشته انجام می شد؛ سیب در انبارها ذخیره شده و قیمت پرتقال نیز امروز مصوب می شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان هم گفت: پیگیری برای ٢٠٠ تن سهمیه پرتقال تامسون استان کرمان انجام شود و این محصول به استان انتقال یابد.

حسین مهرابی افزود: استان های فارس و کرمان باید پیشنهاد قیمت پرتقال والنسیا را به تهران اعلام می کردند که قیمت ها اعلام شده و کرمان ١٣ هزار و ٧٠٠ تومان و دیگر استان ها ٢٠ درصد بیشتر اعلام کردند، به همین علت باید قیمت این محصول ابتدا مشخص شود.

استاندار کرمان نیز در جمعبندی پایانی این نشست گفت: تنها نگرانی ما از میوه شب عید است و تا فردا توسط تعاون روستایی حتما تعیین تکلیف شود.

وی تاکید کرد: فرماندار جیرفت نیز به نمایندگی از ما موضوع را پیگیری و حل و فصل کند؛ حمل و نقل و توزیع ادامه داشته باشد که قیمت و قراردادها تا فردا  به سرانجام برسد.

زینی وند افزود: برای امسال در عید نوروز پس از ٢ سال، محدودیتی اعلام نشده و احتمالا با حجم مسافران روبه رو هستیم؛ لذا اضافه مصرف مرغ، برنج و کالاهای اساسی مورد توجه مسئولان باشد و نظارت جدی روی تامین و توزیع کالاها صورت گیرد.

وی ادامه داد: تیم های نظارتی صمت، جهاد کشاورزی، بسیج و تعزیرات حکومتی حتما برنامه نوروزی برای تنظیم بازار تعریف کنند و دستگاه های دولتی به آنها کمک کنند؛ مردم نیز باید محصول آن را مشاهده کنند و برای تامین این کالاها در انبار برای مردم تضمین های لازم اتخاذ شود.

نماینده عالی دولت در استان کرمان گفت: شبکه توزیع به لحاظ جغرافیایی فراگیر باشد که مردم تجمع برای خرید تجمع نکنند و همه چیز در دسترس مردم قرار گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=86021
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.