افزایش ۲۰ درصدی تولید محصولات زراعی استان کرمان

فریدون آهنگری گفت: در سال ۱۳۹۵ تولید محصولات زراعی اساسی نظیر گندم و ذرت و بذور این محصولات بطور میانگین افزایش ۲۰۰ درصدی داشته و این مسئله با توجه به روند کاهشی منابع آب، اعتبارات دولتی و ادامه خشکسالی نشاندهنده اثرات مثبت امور کارشناسی ومدیریت مزرعه در افزایش عملکرد وتولید محصولات زراعی است.

وی افزود: تولید و ترویج کاشت رقم ذرت هیبرید سینگل کراس ۷۰۶ و بذر پنبه رقم خرداد، بذر گندم رقم شبرنگ و بذر جو رقم خاتم به عنوان مقاوم به شوری در استان به دلیل برتری این ارقام نسبت به ارقام رایج از اقدامات شاخص زراعت در سال گذشته بوده است.

او در ادامه افزود: توزیع بذر کارهای غلات وکلزا با یارانه، توزیع بذر منداب برای اصلاح خاک، توسعه روشهای خاک ورزی حفاظتی از دیگر اقدامات مدیریت زراعت استان در سال گذشته بوده است.

فریدون آهنگری برنامه های سال ۱۳۹۶ را افزایش سطح زیر کشت ارقام متوسط رس ذرت برای کاهش مصرف آب و کاهش خسارت سرمازدگی و ادامه برنامه الگوی کاشت، پیگیری طرح تجمیع مدیریت موتورپمپهای خرده مالکین جهت مدیریت متمرکزتولید محصولات زراعی وسیاستهای اجرایی سازمان، ساماندهی تولید بذور محصولات زراعی خصوصا گندم، ذرت، جو، پنبه و تولید بذور ارقام جدید و امیدبخش و ممانعت از ماندگاری و سنواتی شدن بذور با اعمال سیاستهای کمیته بذر استان و کشور اعلام کرد.

آهنگری گفت: توسعه روش آبیاری میکروتیپ در محصولات زراعی، اجرای بهینه الگوی کاشت، توسعه روشهای کشاورزی حفاظتی، معرفی گیاهان و ارقام با مقاومت نسبی به خشکی و شوری از جمله برنامه های توسعه این مدیریت در استان کرمان است.

آهنگری از معرفی محصولات با مزیت نسبی به منظور جایگزینی کشتهای کم بازده در سال جدید خبر داد و افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر توسعه کشت گیاهان با کارآیی مصرف آب بالا نظیر سورگوم، ارزن علوفه ای، تریتیکاله از برنامه های مدیریت زراعت در سال آتی است.

وی با ابراز خوشنودی از ادامه روند خرید تضمینی محصولات راهبردی نظیر گندم، ذرت، پنبه با استفاده از بورس کالاهای کشاورزی در سال جاری گفت: تولید بذر هیبرید سینگل کراس ۷۰۶ استان و توزیع مقادیر متنابهی از آن بین کشاورزان ذرت کار  به عنوان رقم جایگزین ذرت دیررس ۷۰۴ استمرار خواهد داشت.

لازم به ذکر است که اسفند ماه سال گذشته مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمان گفته بود بیش از ۳۱۸ هزار تن گندم در شمال و جنوب استان کرمان تولید شده و این تولید کم سابقه است و طی ۵۰ سال گذشته تاکنون این میزان گندم در استان کرمان تولید و خریداری نشده است و این یک رکورد تاریخی در تولید گندم استان کرمان می باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=10876
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.