بورس یک دست به رنگ خون درآمد


ترمز عرضه خودرو در بورس کالا کشیده شد

امروز حوالی ساعت ۱۱ و در میانه معاملات بورس تهران، دستورالعمل جدید شورای رقابت برای صنعت خودرو پس از کش و قوس‌های فراوان منتشر شد و هیچگونه نشانی از بورس کالا در بندهای آن دیده نمی‌شود و این درحالیست که که در خبرهای غیررسمی منتشر شده در اواخر هفته گذشته، اعلام شده بود که قرار است با اضافه شدن چند تبصره جدید، عرضه خودرو در بورس کالا ادامه داشته باشد.

در ماده ۲ این دستورالعمل ذکر شده است که: بازار تمامی خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص و از این پس مشمول این دستورالعمل هستند. این درحالیست که شورای رقابت بایستی برای حذف انحصار ایجاد شده از راه‌های دیگری همچون افزایش واردات خودرو و حذف تعرفه‌ها این انحصار را از بین ببرد نه اینکه با هموار کردن مسیر قیمت‌گذاری، این انحصار را تحکیم کند.

در بند ۳ از ماده ۳ تاکید شده خوروهای سواری از این پس براساس ترازیابی (Benchmarking) با حداقل سه خودروی رقیب (مشابه) خارجی مقایسه و براساس شاخص رقابت‌پذیری، رتبه‌بندی می‌شوند. در محاسبه نرخ خودروها نیز از متوسط ششش ماهه نرخ ارز بازار متشکل استفاده خواهد شد. در ادامه این بند نیز فرمولی از این شاخص رقابت‌پذیری و یک رتبه‌بندی ارائه شده که هدف آن کنترل برای عدم افزایش قیمت‌ محصولات خودروسازان نسبت نمونه‌های مشابه خارجی است.

خودرو از بورس کالا حذف شد؟

اما در بند ۵ ماده ۵ که یکی از مهم‌ترین موضوعات این روزهای صنعت خودرو و بورس تهران است، شورای رقابت اعلام کرده است که از این پس، خودروسازان موظفند محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، ثبت‌نام و به فروش برسانند. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که با این بند، عرضه خودرو در بورس کالا به پایان کار خود رسیده و همه‌چیز دوباره به روال قبل بازگشته است.

بورس امروز نیز که امروز با امید زیادی در انتظار انتشار رسمی این دستورالعمل بود، با رنج‌های منفی سنگینی مواجه شد و بسیاری از نمادهای گروه خودرویی و دیگر صنایع تا صف فروش نیز عقب‌نشینی کردند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=101225
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.