خدمات صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات معرفی شد

در نشست مشترک کمیسیون بازرگانی و بیمه، بانک و مالیات با حضور فعالان اقتصادی، خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران توسط مدیرکل امور مشتریان این صندوق و خدمات بانک توسعه صادرات توسط رئیس دایره صدور ضمانت نامه‌های ارزی این بانک معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، رئیس کمیسیون بیمه، بانک و مالیات اتاق در این نشست گفت: ریسک‌های تجاری و بین‌المللی تأثیر منفی در صادرات دارند و متأسفانه ایران در شمار کشورهای با ریسک تجاری بالا قرار دارد. محمدحسین اکبری، با اشاره به اینکه ریسک تجاری در بلندمدت صادرات را کاهش می‌دهد و تأثیر منفی در تجارت بین‌الملل خواهد داشت، افزود: دولت برای پوشش این ریسک‌ها، جلوگیری از کاهش صادرات و تحت تأثیر قرار نگرفتن درآمد ارزی، خدماتی را برای صادرکنندگان در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: امیدواریم شرایطی فراهم آید که فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بتوانند از خدمات صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات به بهترین شیوه استفاده کنند.

در ادامه این نشست قائم‌مقام کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان نیز، برخی مسائل و پرسش‌های فعالان اقتصادی در رابطه با خدمات صندوق ضمانت صادرات را مطرح و خاطرنشان کرد: در شرایطی که نوسانات شدید نرخ ارز و ریسک زیاد برای صادرات وجود دارد، آیا صندوق ضمانت صادرات ارائه خدمات جدید با عنوان “بیمه نامه نوسانات نرخ ارز” را در برنامه دارد؟ معصومه سعید، تصریح کرد: صادرکنندگان به دلیل مشکلات موجود در شرایط فعلی، تمایل به تهاتر دارند و این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا صندوق ضمانت صادرات می‌تواند ریسک‌های مرتبط با تهاتر را پوشش دهد؟

وی با اشاره به بالا بودن نرخ حق بیمه‌ها در صندوق ضمانت صادرات، گفت: به گفته مسئولان صندوق، این نرخ‌ها نسبت به موسسه‌های مشابه پایین‌تر و یا برابر با آنهاست اما انتظار می‌رود با توجه به نداشتن ابزار رقابت، ارائه تسهیلات گران با بازپرداخت کوتاه مدت و سایر مشکلات صادرکنندگان که قدرت رقابت پذیری آنها را در بازارهای جهانی کاهش داده، نرخ حق بیمه‌ها تعدیل شود.

در ادامه این نشست مدیرکل امور مشتریان صندوق ضمانت صادرات ایران، با اشاره به اینکه مقوله صادرات تأثیرات مطلوبی در سایر شاخصه‌های کلان اقتصادی دارد، گفت: برای ریشه کن کردن فقر باید درآمد سرانه، تولید، سرمایه گذاری و پس انداز را افزایش داد و تورم را کنترل کرد. فرشید احمدی، افزود: با توجه به اینکه صادرات موتور محرکه‌ای برای رشد اقتصادی است، کشورهای زیادی به فکر تأسیس مؤسساتی افتادند تا نقش بستر امن را برای صادرات ایفا کنند.

وی اظهار کرد: اعتبار، رکن اصلی در تجارت بین‌المللی است و می‌تواند تجارت شما را ده‌ها برابر کند که موسسه‌های “بیمه اعتبار صادراتی” می‌توانند اعتبارها را سنجش و دغدغه صادرکنندگان در زمینه ریسک‌های تجاری را پوشش دهد.

در ادامه نیز رئیس دایره صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی بانک توسعه صادرات ایران، گفت: تجارت در سطح بین‌المللی ریسک‌های خاص خود را دارد که می‌تواند به ریسک‌های مالی، اعتباری، تجاری و ارزی اشاره کرد. علی یاورنیا، بیان کرد: در زمینه پوشش ریسک‌های مالی، بانک‌ها خدمات متنوعی ارائه می‌دهند که ابزار بسیار مهم در تجارت برای طرفین ضمانت نامه‌های ارزی است و صرفاً توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری صادر می‌شوند.

وی ضمانت نامه های ارزی صادرشده توسط بانک ها را غیرقابل مشروط و غیرقابل بازگشت عنوان کرد و افزود: ضمانت نامه ارزی با نخستین تقاضای کتبی و به صورت عندالمطالبه قابل پرداخت است و بانک صادرکننده ضامن، موظف به پرداخت آن است. یاورنیا، مستقل بودن ضمانت نامه های بانکی را از ویژگی های این ضمانت نامه ها عنوان و تصریح کرد: ضمانت نامه های ارزی در خصوص فعالیت های اقتصادی در چند بخش شامل قراردادهای خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی و صنعتی و قراردادهای داخلی صادر می شود.

گفتنی است در پایان این نشست فعالان اقتصادی پرسش های خود را در رابطه با صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات مطرح و پاسخ های مربوطه را دریافت کردند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=35707
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.