سبد معیشت حداقلی خانوار در مرز 9 میلیون تومان| دستمزد کارگران تنها 40 درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد

محاسبات مستقل کمیته دستمزد کانون عالی شوراها نشان می‌دهد رقم سبد معیشت حداقلی خانوار به ۸ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان رسیده و به این ترتیب، دستمزد فعلی کارگران در بهترین حالت کمتر از چهل درصد هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد.

در مذاکرات مزد 99 سبد معیشت 4 میلیون و 940 هزار تومان نرخ گذاری شد، اگرچه که زمان تعیین دستمزد، از این عدد چشم پوشی کردند. حالا کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، به طور مستقل، محاسبات سبد معیشت را براساس داده‌های رسمی دی ماه انجام داده که نشان می‌دهد سبد فعلی معیشت حداقلی خانوار تقریبا دو برابر شده.

آنطور که ایلنا نوشته، فرامرز توفیقی، رییس این کمیته در ارتباط با این محاسبات می‌گوید: این محاسبات به روال همیشگی و براساس داده‌های رسمی و قیمت‌های اعلامی اقلام، صورت گرفته و در نتیجه، حداقلی است؛ در واقع، اگر قیمت واقعی اقلام غیرخوراکی مانند مسکن، درمان، آموزش و حمل و نقل را بخواهیم در نظر بگیریم، رقم نهایی بسیار بیشتر می‌شود.

محاسبه سبد معیشت

براساس داده‌های تورمی دی‌ماه، یک خانوار متوسط ایرانی، فقط ۲ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان صرف هزینه‌ی خوراکی‌های ماهانه خانوار می‌کند؛ باید دقت کنیم که هزینه سبد خوراکی‌ها به تنهایی، حدود صد هزار تومان از دستمزد فعلی کارگران که ۲ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان است، بیشتر است.

بنابراین از بهمن ۹۸ تا ابتدای بهمن ۹۹، یک میلیون و ۱۷۴ هزار تومان، هزینه خوراکی ها و آشامیدنی‌های خانوارهای کارگری افزایش یافته که این افزایش، معادل ۷۶.۸۳ درصد است. با این حساب، نرخ سبد معیشت در دی ماه ۹۹، به رقم ۸ میلیون و ۷۳۵ هزار تومان رسیده ؛ اگر در نظر بگیریم که سبد محاسبه شده در بهمن ۹۸، فقط ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بوده؛ افزایش هزینه‌های زندگی از بهمن سال قبل تا پایان دی ماه سال جاری، بیش از سه میلیون و ۷۹۰ هزار تومان است.

در بهترین حالت، دستمزد کارگری که همه مزایای مزدی مشمول را می‌گیرد، ۵ میلیون و ۳۷۴ هزار تومان نسبت به سبد هزینه‌ها کمتر است؛ یعنی کارگر هیچ منبعی برای پوشش ۵ میلیون و ۳۷۴ هزار تومان از هزینه‌های جاری زندگی را ندارد. به این ترتیب، درصد عقب ماندگی دستمزد از سبد معاش، ۶۱.۵۲ درصد است و پوشش سبد توسط دستمزد، فقط ۳۸.۴۷ درصد است.

در واقع دستمزد کارگران فقط ۳۸.۴۷ درصد از هزینه‌های زندگی ماهانه را پوشش می‌دهد.

توفیقی، رییس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها می‌گوید: این سبد بدون لحاظ ۲.۸۷درصد از سهم خشکبار، چای، چاشنی‌ها، نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها به دست آمده. با لحاظ کردن موارد فوق در سبد خوراکی و آشامیدنیها، سبد معیشت ۸ میلیون و۹۸۵ هزار تومان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64487
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.