مدیریت سکه بدتر از بازار ارز


رشد ۳۴۸درصدی قیمت سکه از ابتدای دولت رئیسی

۳۴۸ درصد در ۳۲ ماه آن هم در دوره اول ریاست‌جمهوری. قیمت سکه زمانی که رئیسی سکان ریاست‌جمهوری را به دست گرفت ۱۱ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و الان قیمت سکه به ۳۹ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسیده است. این میزان افزایش قیمت سکه چندین برابر حجم‌افزایش قیمت سکه از زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی است.

به گزارش کرمان نو، کمترین رشد قیمت سکه در ۳۲ ماه اول دولت‌ها مربوط به موسوی با رشد ۱۱ درصد بوده است و بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به ۳۲ ماه اول دولت احمدی‌نژاد بوده است. از مرداد ۸۴ تا فروردین ۸۷؛ یعنی دور اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد قیمت سکه ۹۴ درصد افزایش قیمت داشته است.

میزان افزایش قیمت سکه در ۳۲ ماه اول ریاست‌جمهوری هاشمی ۱۴ درصد، خاتمی ۵۸ درصد و روحانی نیز ۱۲ درصد بوده است. روحانی علی‌رغم اینکه در دور اول یعنی از مرداد ۹۲ تا فروردین ۹۵ نوسان قیمت سکه را کنترل کند و میزان افزایش قیمت طی این ۳۲ ماه ۱۲ درصد بود؛ بااین‌حال در دور دوم؛ یعنی از ۱۲ مرداد ۹۶ قیمت سکه از ۱ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان به ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت. ۳۲ ماه بعد از دولت دوازدهم قیمت سکه ۵۲۵ درصد رشد داشته است.پیش از این کرمان نو در گزارش عملکرد دولت‌ها در ثبات نرخ ارز را بررسی کرده است. در این گزارش به این نکته اشاره شده بود که قیمت دلار در دولت رئیسی ۲۵۰ درصد افزایش یافته است. اگر چه افزایش۲.۵ برابری دلار در دولت رییسی نسبت به دور اول کل روسای جمهور بیشتر بوده است،‌اما به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم در مدیریت دلار هنوز عملکرد بهتری نسبت به سکه داشته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=116940
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.