بانک مرکزی سهم کرمان از بازار چک شهریور را ۲.۳ درصد اعلام کرد


روی خوش نشان ندادن کرمانی‌ها به چک| یک پنجم اصفهان، در کرمان چک کشیده نمی‌شود

۲.۳ درصد از چک‌های کشیده در ماه شهریور برای کرمانی‌ها بود. به لحاظ تعداد می‌شود یک پنجم چک‌های کشیده شده در اصفهان، یک سوم خراسان رضوی یا نصف مازندران و یزد.

 

۲.۳ درصد از چک‌های کشیده در ماه شهریور برای کرمانی‌ها بود. به لحاظ تعداد می‌شود یک پنجم چک‌های کشیده شده در اصفهان، یک سوم خراسان رضوی یا نصف مازندران و یزد. از سال ۹۶ که اولین آمار مربوط به چک در بانک مرکزی ثبت شده، وضعیت مبادلات چکی کرمان به همین نحو بوده است. چنان چه در شهریور سال ۹۶ هم سهم استان کرمان از بازار چک عدد ۲.۱ درصد بوده است. موضوعی که به نظر می‌رسد بیشتر فرهنگی است، حال آنکه تعداد چک‌های برگشت خورده در کرمان چیزی قریب به ۸.۳ درصد از ۱۴هزار و ۲۰۰ چک کشیده شده در این ماه است که نسب به سایر استان‌ها عدد پایینی است.

در آخرین ماه تابستان امسال، آمار چک‌های برگشتی چه از نظر تعداد و چه از نظر مبلغ چک‌ها، پس از پنج ماه متوالی صعود، کاهش یافته است. به عبارتی نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌ها برای اولین بار از آغاز سال ۱۴۰۲ نزولی شده و از نظر تعداد به ۸.۶ درصد و از نظر مبلغ به ۱۲.۹ درصد کاهش یافت. متوسط تعداد چک‌های برگشتی در کل کشور بیشتر از کرمان است اما با وجودی که کرمانی‌ها در معاملات خوش حسابند و حدود ۹۱.۷ درصد از چک‌های کشیده شده‌شان وصول می‌شود، تجار و کسبه همچنان به بازار چک روی خوش نشان نمی‌دهند.

طبق گزارش بانک مرکزی در شهریور ماه امسال در مجموع ۷.۴ میلیون فقره چک بین فعالان اقتصادی رد و بدل شده، ارزش این چک‌ها بیشتر از ۴۷۲.۱میلیارد تومان است. با این وجود استان صنعتی و معدنی مثل کرمان سهمش از چک‌های کشیده شده ۲.۲ درصد است، از لحاظ ارزشی نیز مبلغ این چک‌ها ۱.۲ درصد از کل مبلغ چک‌های کشیده شده است.

 

*بازار چک دست تهران و اصفهان و مشهد

 

بر اساس داده‌های گزارش بانک مرکزی، در شهریور ماه حدود ۲.۳ میلیون فقره معادل ۳۱درصد از کل چک‌ها در استان تهران مبادله شده است. سهم ۱۰.۷ درصدی اصفهان و ۷.۲ درصدی خراسان رضوی از تعداد چک‌های مبادله شده در شهریور ماه نیز باعث شده که ۴۸.۴ درصد از کل چک‌ها در این سه استان دست به دست شوند. از نظر مبلغ چک‌ها نیز این سه استان ۶۱.۶درصد از کل این میزان را به خود اختصاص داده‌اند؛ تهرانی‌ها در این مدت ۲۲۸.۸هزار میلیارد تومان چک که تقریبا نصف کل چک‌های مبادله شده در کشور است را صادر کرده‌اند و سهم شهروندان اصفهان و خراسان رضوی از مبلغ کل چک‌ها نیز به ترتیب ۷.۷ درصد و ۵.۴ درصد ثبت شده است.

در شهریورماه بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱.۵ درصد و سپس استان‌های خراسان شمالی با ۱۰.۸ درصد و کردستان با ۱۰.۶ درصد، در ادامه این فهرست قرار دارند. کمترین چک‌های برگشتی نیز در سه استان گیلان با ۶.۵ درصد، قم با ۷.۵ درصد و خوزستان، کرمانشاه و گلستان، هر یک با ۷.۷ درصد صادر شده است. در این میان، در استان تهران نیز حدود ۱۸۸ هزار فقره چک به ارزش ۲۷.۱هزار میلیارد تومان برگشت خورده است که این ارقام از نظر تعداد ۸.۳ درصد و از نظر مبلغ ۱۱.۸ کل چک‌های برگشت خورده هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=110936
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.