پسته برای سومین سال متوالی دچار سرمادزگی شد


سرمازدگی تا ۷۰ درصد باغات پسته زرند | سال پیش برای پسته باز تکرار می‌شود؟

پسته استان برای سومین سال متوالی دچار سرمادزگی شده. سرمای شب گذشته برخی از باغات شهرستان زرند تا ۷۰ درصد دچار سرمازدگی کرده. میزان خسارت در شهرستان‌های کرمان و رفسنجان و انار و راور به نسبت کمتر است.

تراژدی غمبار سرما و پسته تکرار شده و پسته استان برای سومین سال متوالی دچار سرمازدگی شد. طبق گزارشات ارائه شده باغات پسته کرمان، زرند، شهربابک، انار، راور، رفسنجان دچار خسارت شدند. هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت به باغات پسته کشاورزی منتشر نشده اما به گفته مهدی سیف‌الدینی دبیر خانه کشاورز استان کرمان میزان خسارت پسته در شهرستان زرند نزدیک ۷۰ درصد است. خسارت به قدری بالاست که او احتمال می‌دهد تا اتفاق پارسال باری دیگر تکرار شود. این حجم از خسارت به واسطه سرمازدگی در حالی عنوان شده که طبق پیش‌بینی هواشناسی کاهش دما و احتمال سرمازدگی تا چهارشنبه این هفته ادامه دارد .

زرند در برخی از نقاط سرمای زیر منفی ۳ تا منفی ۴ درصد را تجربه کرد. هر چند که کشاورزان متوسل به شیوه‌های دود کردن و آتش زدن شدند اما عملا با دمای منفی ۳ درجه نمی‌توان مقابله خاصی کرد. هنوز آماری از حجم خسارت به صورت رسمی اعلام نشده. محمد خیراندیش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان می‌گوید برای اعلام آمار دقیق ۲ تا ۳ روز دیگر زمان لازم است. بیشترین حجم خسارت در شهرستان زرند بوده و او تیم همراهش برای رسیدگی به این شهرستان سفر کرده. به گفته خیراندیش خسارت سرمازدگی به صورت لکه‌ای بوده و مناطق با فاصله نه چندان زیاد از یکدیگر میزان خسارتشان متفاوت است. به گفته او حجم خسارت در راور، انار کمتر بوده و در رفسنجان و کرمان میزان خسارت قابل توجه نیست. با این حال در کرمانی که حجم خسارتش ناچیز عنوان می‌شود به گفته او میزان خسارت برخی باغاتش به ۱۵ درصد هم رسیده است.
مهدی سیف‌الدینی، رئیس خانه کشاورز استان کرمان اما احتمال تکرار سال قبل برای پسته را می‌دهد. بیشترین حجم خسارت برای باغاتی بوده که از شهر دور بودند . حجم خسارت در شهرستان زرند به گفته دبیر خانه کشاورز استان به ۷۰ درصد می‌رسد. او در این رابطه می‌گوید: «دقیقا قضیه پارسال دارد تکرار می‌شود و شبیه همان سرما را داریم. باغات نزدیک شهر خسارت کمتری دیدند و باغاتی که خسارت دیدند دمای تا منهای ۴ درجه را تجربه کردند. به گفته شیوه دود کردن و آتش زدن در همه مناطق اجرایی شده اما با این شیوه عملا می‌توان یک درجه سرما را بالا برد و سرمای زیر ۳ درجه قابل کنترل نیست.»
طبق گزارش او سرمازدگی پسته در سی‌ریزو فتح آباد و اسماعیل آباد، قابل توجه بوده است. طبق گفته مظفر محمدی، یکی از باغداران بزرگ این شهرسستان میزان خسارت به صورت میانگین بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بوده است. هر چند که به گفته محمد در برخی از مناطق زرند باغات بالای ۷۰ درصد هم خسارت دیدند و باید با پایش دقیق حجم خسارت کلی مشخص شود.
هوا اما همچنان رو به سرما می‌رود. طبق اعلام هواشناسی که ۱۲ فروردین اعلام شد، کاهش شدید دما تا چهارشنبه این هفته ادامه دارد . اقتصاد کرمان سال گذشته نیز به واسطه خسارت بسیار بالای محصول پسته عملا یخ زده بود و همه امیدها به امسال بود. با این حال تا اینجای کار به نظر می‌رسد که تراژدی سرمازدگی باغ‌های پسته شهرستان زرند بار دیگر تکرار شده. سال گذشته اعداد اعلامی خسارت سرمازدگی در این شهرستان نزدیک ۱۰۰ درصد اعلام شد و سال ۹۶ هم باغات این شهرستان به دلیل سرما تا ۹۰ درصد خسارت دیدند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=102781
1 نظر
  1. علیرضا م می گوید

    از تفاوت های دمای اطراف شهر و باغات جنگل رفسنجان اینکه سال گذشته در رفسنجان نزدیک صبح دما دو درجه بالای صفر بود و همان لحظه در جنگل رفسنجان منفی یک بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.