شیوع تب بازاریابی شبکه ای در میان جوانان کرمانی

این روزها که کرونا، تورم دست به یکی کرده اند تا خیلی ها را از کار بیکار کنند شاهد موج جدیدی از شرکت های هرمی غیرقانونی در فضای مجازی هستیم که در حال عضوگیری و تبلیغات هستند.

تب «بازاریابی شبکه‌ای» هر چند وقت یک بار در کشور اپیدمی می شود و افراد زیادی که اکثر آنها هم جوانان کم سن و سالی هستند که امیدوارند از این طریق بتوانند پول و پله خوبی به هم بزنند و در این بلبشوی اقتصادی کشور گلیم خود را طوری بالا بکشند که یک شبه ره صدساله رفته باشند گرفتار آن می شوند. این روزها هم به آمدن کرونا خیلی ها به سمت بازاریابی شبکه ای و امثال آن می روند تا بتوانند بحران را از سر بگذرانند اما در این میان هم انگار شرکت های تقلبی بازاریابی شبکه ای رشد زیادی داشته اند.

در کشور ما این مدل شغل چندسال پیش توسط شرکتی هرمی به اسم «گلدکوئست» شروع شد که پس از چندی دستشان رو شد و سروصدای زیادی را در کشور به پا کرد. کمی بعد پای کالاهای لوکس هم به ماجرا باز شد که هر بار اعضا متوجه می شدند سرشان کلاه رفته است.

جوانانی که بوسیله جملات انگیزشی تبدیل به دلال می شوند

ظرف چند سال گذشته باز هم موج جدیدی از نتورک مارکتینگ یا همان بازاریابی شبکه ای راه افتاده که اقدام به فروش کالاهای مصرفی مردم می کنند این شرکت ها حالا دیگر در شهرستان های کوچک هم فعالیت دارند. اکثرشان حتی اقدام به تبلیغات گسترده می کنند و نام و نشان هم دارند و جالب اینجاست کنفرانس های روانشناسی و انگیزشی نیز برگزار می کنند و عده زیادی را از طریق همین همایش ها ترغیب به پاگذاشتن در این راه می کنند و می گویند زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند. این روزها حتی شاهد چندین نتورکر در یک خانواده هستیم که اقدام به فروش کالا و عضوگیری برای شرکت های مطلوب شان هستند، جوانانی که پس از شنیدن جملات انگیزشی از لیدر هایشان برای رسیدن به آینده ای رویایی روحیه ای دلالی پیدا کرده و کاسب کارانه از هر فرصتی برای فروش محصولاتشان استفاده می کنند اما متاسفانه اغلب پس از مدتی دچار سرخوردگی می شوند و انگار آرزوهایشان به نوعی برباد می رود.

یکی از مهمترین مسائل شغل بازاریابی شبکه ای شرکت هایی هستند که مجوز کسب بازاریابی شبکه ای ندارند و مشکلاتی را برای شرکت های پروانه دار به وجود می آورند. این شرکت ها به روش های مختلفی اقدام به عضوگیری می کنند موضوعی که اطلاع رسانی در این بحث را ضروری کرده، گیج بودن بازاریابان در رابطه با قانونی بودن یا نبودن فعالیت در این شرکت ها است که ریشه آن تبلیغات غیرواقعی فعالان فرصت طلب در این زمینه است.

تشخیص غیرقانونی بودن شرکت های هرمی داخلی برای بازاریابان سخت است چون ظاهرا ادعای فعالیت تک سطحی دارند اما در واقع به شکل زیرزمینی به پرداخت پورسانت و فعالیت شبکه ای به شکل چندسطحی مشغول هستند. بیشتر این شرکت ها در بخش های درمانی، خدماتی، بازاریابی خدماتی کالاهای فروشگاه ها و…مشغول به فعالیت هستند.

موفق شو با لامبورگینی از جلوش رد شو

یک کارشناس اقتصادی می گوید: این روزها اقتصاد بلای بدی سر خیلی از افراد جامعه آورده و برخی هم پس از شنیدن سخنان قشنگ لیدرهای شرکت های نتورک جذب آنها می شوند و پس از مدت کوتاهی دچار ناامیدی می شوند. در این شغل به بازاریاب ها می گویند تلاش کردن اثر خوبی دارد، ناامید نشو، هر کس گفت این کار خوبی نیست به تو حسادت می کند موفق شو و با لامبورگینی از جلوش رد شو و…نفس بسیاری از این جملات درست است و صد البته که با تلاش می توان به موفقیت دست یافت.

سعیدی می گوید: البته قبل از هر چیزی باید مسیر درست را انتخاب کرد و تمامی جوانب کار را سنجید بعد تسلیم نشدن را استارت زد و آن هم با انتخاب یک شغل درست. قبل از هر چیزی وب سایت شرکت را کامل بررسی کنید، اگر سبز بود یعنی مجاز به فعالیت است و اگر زرد بود یعنی فرصت یک ماهه برای رفع مشکلات و ایراداتش دارد اگر هم قرمز بود یعنی این شرکت به مدت ۶ ماه به حالت تعلیق درآمده است. البته هر چند وقت یک بار این شرکت ها ممکن است تعلیق شوند.

هشدار پلیس فتای کرمان در خصوص شرکت های بازاریابی بدون مجوز

رییس پلیس فتای استان کرمان هم با هشدار دادن در خصوص شرکت های بازاریابی شبکه ای بدون مجوز می گوید: به تبلیغاتی که تحت عنوان بازاریابی شبکه ای در صفحات، گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود اعتماد نکنید.

سرهنگ امین یادگارنژاد افزود:این روزها شرکت های بدون مجوز زیادی در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند و فعالیتشان به شکل هرمی و غیرقانونی است. این شرکت ها با تبلیغات زیاد در فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی سعی در جذب افراد و کسب سود مالی دارند در حالی که فقط شرکت هایی که مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت را دارند مجاز به فعالیت در این زمینه ها هستند.سرهنگ یادگارنژاد تاکید کرد: کاربران برای اینکه بتوانند از فعالیت یک شرکت در فضای مجازی مطلع شوند می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت صنعت، معدن‌و تجارت فهرست شرکت‌های دارای مجوز فعالیت را مشاهده کنند.کاربران می‌توانند با ارسال اسم شرکت بازاریابی شبکه‌ای به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲ از اعتبار این گونه کسب‌و کارها مطلع شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=53490
1 نظر
  1. مینو می گوید

    مثل شرکت بیز که میگه مجوز داره ولی خیلیا رو بدبخت کرده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.