ضرورت کوتاه کردن دست دلال ها از خرید حمایتی گوجه فرنگی در جنوب

رییس سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان می گوید: خرید تضمینی گوجه فرنگی ادامه دارد اما برای بریدن پای دلال ها از این مسأله سازمان جهادکشاورزی باید لیست کشاورزان گوجه کار را به مراکز خرید سازمان تعاون روستایی بفرستد.

این روز‌ها روز‌های پراسترسی برای کشاورزان گوجه کار جنوب کرمان است، زمانی که باید حاصل زحمت خود را ببینند، ویروس کرونا به حد کافی به بدنه کشاورزی این منطقه ضرر زد اما تاسف بار است که حاصل دسترنج کشاورزان نه تنها خستگی را از تن‌شان به در نمی‌کند بلکه مثل همیشه باز هم به جیب کاسب ها و دلال هایی می رود که نه مالیاتی می دهند و نه زحمتی می کشند.

۵۰ درصد گوجه جنوب کرمان در شهرستان رودبار جنوب کشت می‌شود و معمولا از ۲۵ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه در بسیاری از مزارع رفت‌وآمدها برای برداشت این محصول ادامه دارد.

رایج شدن دلالی و وجود واسطه‌های فراوان در زمینه فروش محصولات کشاورزی، مدت‌های طولانی است که موجب نابسامانی بازار محصولات کشاورزی و یکه تازی این قشر سودجو در جذب سودهای کلان در این آشفته بازار شده است.

دلال ها در کمتر از چند ساعت چند برابر کشاورز سود می‌کنند

احمد خسروی یکی از کشاورزان جنوبی که سال‌های زیادی است که به صیفی جات و باغداری مشغول بوده می گوید: قیمت یک محصول در زمین کشاورزی با قیمت آن در میادین میوه و تره بار و در نهایت در مغازه ها تفاوت محسوس و زیادی دارد به گونه‌ای که این تفاوت قیمت باعث شده کشاورز ضرر و زیان زیادی ببیند.

وی با بیان اینکه کشاورز پس از برداشت محصولش به میدان میوه و تره بار مراجعه می‌کند افزود: حضور در بارفروشی برای کشاورزان یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است زیرا باید محصولی که بیش از یک سال برای آن زحمت کشیده‌اند را با قیمتی نامناسب به دلال بفروشند.

این کشاورز ابراز کرد: در میدان میوه و تره‌بار دلال از خریدار حمایت می‌کند و با چرب زبانی به سر محصول می‌کوبد و کشاورز نیز با علم به این موضوع که در صورت نفروختن، محصولش خراب می‌شود مجبور می شود که با قیمت پایین محصول را به فروش برساند و دلال در کمتر از چند ساعت از کشاورزی که ماه ها زحمت کشیده بیشتر سود می‌کند.

خسروی تصریح کرد: دلال در طول سال معامله‌های زیادی را با خریداران انجام می دهد این در حالی است که تنها یک بار با کشاورز داد و ستد می‌کند، به همین علت در بارفروشی از خریداران حمایت می‌کند.

تماس های تلفنی پرسود

جلال سابکی یکی از کشاورزان رودباری نیز اظهار داشت: عده ای با عنوان دلال، میلیاردها تومان به جیب می‌زنند و صدای هیچ کس هم در نمی‌آید؛ پولی که نه در جیب کشاورز می‌رود، نه در جیب کاسب میدان و میوه‌فروش سر کوچه، پولی که البته از جیب مردم خارج می‌شود اما در جیب عده‌ای دلال می‌رود که در واقعیت جز چند تماس تلفنی کاری نمی‌کنند.

وی افزود: هر روز حضور دلالان و واسطه‌ها در این صنف پررنگ‌تر می شود؛ در واقع دلالان در ازای سود بالایی که به جیب می‌زنند، مالیاتی هم به دولت نمی‌پردازند و تمام درآمدشان سود خالص است، حال اگر این گروه به صنف بارفروشان بپیوندند، علاوه بر افزایش درآمد مالیاتی دولت، نرخ میوه نیز برای مصرف‌کنندگان کاهش می‌یابد.

بحث خرده مالکی و اقتصاد ضعیف قشر کم درآمد عامل اصلی رونق دلالی

یک کارشناس کشاورزی می گوید: دلال در تمام زمینه‌های خدماتی و تولیدی کشور وجود دارد و این موضوع مختص به محصولات کشاورزی نیست؛ متاسفانه در سیستم اداری کشور دلال را خوب تعریف نکرده‌اند و به جای استفاده از ظرفیت این افراد آن‌ها را دشمن نظام اداری کرده‌ایم.

سعیدی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی جامعه سبب رشد دلالی شده تصریح کرد: نبود خرید تضمینی برای بسیاری از محصولات کشاورزی، بحث خرده مالکی و اقتصاد ضعیف قشر کشاورز سبب شده دلالان در این حوزه تاثیر زیادی داشته باشند.

وی گفت: برای مقابله با این آفات باید بحث صادرات و راه اندازی تعاونی های کشاورزی و حتی بورس محصولات کشاورزی باید در کشور ایجاد شود زیرا با صدور مقدار اضافه محصولات کشاورزی به خارج از کشور و حتی فرآوری آنها شاهد ضرر کشاورزان نخواهیم بود.

اهمیت حذف دلال ها

سعید برخوری رییس جهاد کشاورزی جنوب استان می گوید: مشکل اصلی در تعیین قیمت‌ها و در این میان دلالان هستند.

وی افزود: جهاد کشاورزی وظیفه حمایت و کمک به کشاورزان را به عهده دارد اما به شکل مشخص وظیفه و ابزاری برای مقابله با دلالان ندارد.

برخوری عقیده دارد دلالان باید از نظام خرید محصول حذف شوند.

وی تصریح کرد:  اگرچه ما از کشاورزان می‌خواهیم محصولات را به دلالان نفروشند اما متاسفانه چون راه‌کار جایگزینی وجود ندارد کشاورز هم چاره‌ای جز فروش محصول به دلال ندارد.

برخوری تاکید کرد: امسال در زمان اوج برداشت محصولات کشاورزی در بخش محصولات جالیزی و گلخانه‌ای دلالان نیز با حضور در منطقه سعی درافت قیمت محصول داشتند.

وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص می‌کند، گفت: باید واسطه‌ها را حذف و محصول به‌صورت مستقیم در بازار عرضه شود که بهترین راهکار در این میان تأسیس شرکت‌های تعاونی توسط کشاورزان است.

 لیست کشاورزان گوجه کار باید به مراکز خرید اعلام شود

مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان می گوید: پنج کارخانه رب گوجه در هفت شهرستان این منطقه گوجه کشاورزان را خریداری می‌کنند.

احمد  مشایخی افزود: به دستور مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور خرید حمایتی این محصول یک هفته است که در این منطقه شروع شده است.

وی ادامه داد: گوجه فرنگی به شکل نامحدود از کشاورزان با قیمت هر کیلوگرم هزار تومان که قیمت حمایتی است خریداری می شود.

مشایخی ادامه داد: البته کارخانه‌های رب گوجه ۶۰۰ تومان به کشاورزان پرداخت می‌کنند، سازمان تعاون روستایی هم ۴۰۰ تومان به‌عنوان یارانه از طرف دولت به کشاورز پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد : کارخانه‌های رب گوجه‌فرنگی شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی «ویس» جیرفت، شرکت تعاونی کشاورزی «عنبر» کهنوج، شرکت «ترگل»  کهنوج، «نیلی صنعت» عنبرآباد و رب رودبار جنوب اقدام به خرید گوجه کشاورزان جنوب کرمان می‌کنند.

مشایخی تاکید داشت که مقرر شده است به‌منظور حذف دلال‌ها، سازمان جهاد کشاورزی لیست کشاورزان گوجه کار جنوب کرمان  را به مراکز خرید اعلام کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=50538
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.