مسئول پایانۀ صادراتی جیرفت قصد بهره‌برداری این پایانه را ندارد

استاندار کرمان در مورد پایانه صادراتی جیرفت گفت: : بر اساس شواهد، استنباطمان این است که مسئول پایانۀ صادراتی جیرفت قصد بهره‌برداری این پایانه را ندارد و مرتب بهانه‌تراشی می کند، ما هم دلیل آن را نمی‌دانیم.

خبرنگار: نجمه سعیدی

تولید سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان ، این منطقه را تبدیل به یکی از قطب‌های کشاورزی کشور کرده است.

قطبی که برای صادرات اصولی محصولاتش با مشکلات متعددی روبرو است، مشکلاتی که در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، چالش برانگیز تر هم شدند.

مشکلاتی مانند اعمال تعرفه‌های نامعقولانه صادراتی، کمبود کامیون‌های حمل محصولات کشاورزی، که منجر به گرانتر شدن هزینه های حمل می شود، نبود مراکز لجستیک بار، نبود مرزهوایی صادراتی که، اتاق بازرگانی جنوب،مدت ها پیگیر آن است.

البته تاخیر در راه اندازی پایانۀ صادراتی جنوب، طرحی که چندین سال است، شروع شده اما سرانجامی نداشته و یکی از مطالبات اصلی کشاورزان و تاجران محصولات جنوب استان است، شروع به کار این طرح که ظاهرا مورد پیگیری مسوولان هم است، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان درباره این پایانه گفته بود که قرار است، موسسه ملل به عنوان یک شرکت توانمند مدیریت صادرات محصول جنوب را برعهده بگیرد و در کنار آن، پایانه صادراتی، لجستیک کلی و فعال کردن فرودگاه را هم انجام دهد. البته گفتنی است علاوه بر پایانۀ صادراتی ، 2 طرح دیگر هم هنوز در پیچ و خم یک کوچه اند.

مشکلات تسهیلاتی رفع شده است

استاندار کرمان حدود یک ماه پیش در مورد تاخیر در راه اندازی این پایانه گفته بود: «پایانه صادراتی جیرفت با مشکلاتی همچون تسهیلات و گمرک مواجه بود که این مشکلات پیگیری و حل شد.»

فدایی اظهار داشت: «پایانه صادراتی از مواردی است که در توسعه‌ صادرات نقش مهمی دارد لذا امیدواریم هر چه زودتر این مجموعه در جنوب استان راه‌اندازی شود.»

وعده بهره برداری از پایانۀ صادراتی در بهمن 95

مجری طرح پایانه صادراتی جنوب کرمان در شهریور سال 95،به خبرگزاری صدا و سیمای کرمان گفته بود: «نخستین پایانه صادراتی جنوب کرمان با بیست و هشت میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و هفتاد درصد پیشرفت ، بهمن امسال به بهره برداری می رسد.»

افشین حسنانی اضافه کرده بود : «طراحی، سرمایه‌گذاری و ساخت این مجموعه به وسیله بخش خصوصی است و سی و هفت درصد سهام آن از طرف 2 سرمایه‌گذار عمانی تامین شده است.»

حسنانی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از مرحله نخست این مجموعه علاوه بر سرمایه‌گذاری ثابت 28 میلیارد تومان با سرمایه درگردش 21 میلیارد تومان به انجام می رسد، گفته بود: «رویکرد پایانه صادراتی جنوب کرمان شصت درصد صادرات و چهل درصد تامین نیاز بازارهای داخلی است.»

وی با اعلام اینکه راه اندازی پایانه جنوب اشتغال به کار بیش از هزارو 170 نفر را فراهم می کند. افزوده بود : «ماشین‌آلات و تجهیزات این مجموعه از هلند و ایتالیا تامین شده و از قابلیت‌ تفکیک پنجاه و پنج هزار تن انواع محصولات کشاورزی براساس رنگ، اندازه و وزن برخوردار است و با بازاریابی و بازارسنجی‌های منطقه‌ای، عمده محصولات تولیدی در این پایانه به کشور روسیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می شود.» این وعدۀ راه‌اندازی نه تنها در زمان اعلام شده، عملی نشد بلکه مدت ها از اجرایی شدنش هم گذشت.

سرمایه‌گذاری 530 میلیاردی برای پایانه صادراتی جنوب

بسیاری از مسوولان جنوب استانی، معتقد اند که با راه اندازی این پایانه مشکلات کشاورزان جنوبی کم می شود.

سعیدی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در این باره گفت:« با راه‌اندازی پایانه صادراتی مشکل عمده حوزۀ کشاورزی جنوب کرمان برطرف می‌شود.»

او با اشاره به این نکته که سرمایه‌گذاری طرح پایانه صادراتی جنوب ۵۳۰ میلیارد ریال بوده است،افزود: «برای حل مشکل تمدید تسهیلات ارزی این طرح، پیگیری‌های لازم از طریق بانک توسعه تعاون انجام شده است و با حمایت‌های دولت تسهیلات اخذ شده طرح، از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی است.»

سعیدی میزان اشتغال زایی پایانه صادراتی را ۱۷۰ نفر به صورت مستقیم عنوان و از رایزنی برای رفع مشکلات این مجموعه تا پایان سال جاری خبر داد.

محبان دبیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب هم در مورد وضعیت پایانۀ صادراتی جنوب استان کرمان به کرمان نو گفت: «این پایانه بیش از 70 درصد پیشرفت داشته است و با جذب سرمایه گذار فاز پایانی اش به زودی تکمیل می شود و با راه اندازی مرز هوایی صادراتی تاثیر بسیار مثبتی بر روند صادرات محصولات کشاورزی خواهد گذاشت.»

کارشکنی مسوولان پایانۀ جنوب کرمان

اما صحبت‌های اخیر دکتر فدایی استاندار کرمان در نشست خبری، 5 شهریور که مناسبت هفته دولت برگزار شد، موضوع جدیدی را مطرح کرد.

فدایی از عدم راه‌اندازی به موقع پایانه صادراتی جنوب به شدت انتقاد کرد و گفت: «پس از پیگیری های انجام شده و عدم حصول نتیجه و بر اساس شواهد استنباطمان این است که مسوول پایانه صادراتی جیرفت قصد بهره‌برداری این پایانه را ندارد و ما هم دلیل آن را نمی‌دانیم و فقط می بینیم که مرتب بهانه تراشی می کند وگرنه این پایانه باید در دهه فجر سال ۹۷ به بهره می‌رسید اما متاسفانه هنوز معطل مانده است.»

فدایی اعلام کرد:« با تماسی که با بانک توسعه برای پیگیری موضوع داشتم، متوجه شدم، مسوولان پایانه، مدارک را تکمیل نکرده اند که تسهیلات را دریافت کنند.» اظهار نظر استاندار در این مورد برای جنوب استان بسیار تامل برانگیز است.

جنوب استان کرمان با تولید انواع محصولات گرمسیری و سردسیری از مهم ترین مناطق کشاورزی کشور است که با مشکلات صادراتی متعددی روبرو است یکی از آنها پایانه صادراتی است و این خلا باعث می شود ظرفیت منطقه به خوبی نمود پیدا نکرده و در بسیاری از مواقع کشاورزان دچار زیان شوند و بعضا هر ساله شاهد از دست رفتن بخشی از دسترنج کشاورزان این منطقه باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=54930
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.