حسینی‌نژاد مدیرکل صمت شمال کرمان: افرادی که معادن را ثبت کردند، عموما توان فنی و مالی ندارند و آنان را بلوکه کرده‌اند.


معادن کرمان را به گروگان گرفته‌اند

نماینده دولت در استان معتقد است که معادن کرمان را به گروگان گرفته‌اند. این اظهار نظر زینی‌وند دو روز قبل در جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی با موضوع اصلی بهره‌وری و انرژی مطرح شد. موضوعی که حسینی نژاد، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آن را با ادبیات دیگری مطرح و به نوعی بر آن صحه گذاشت: «عده‌ای هستند به هر علت و با هر فرآیندی، پروانه بهره‌برداری معادن را در کرمان گرفته‌اند اما نه توان فنی و نه توان مالی لازم ندارند تا بهره‌برداری را عملیاتی کنند و در واقع معادن را بلوکه کرده‌اند.»

موضوع بلوکه شدن این دسته از معادن و نیز ترسیم وضعیت کلی معادن و صنایع در استان، سهم آنها در توسعه و مشکلاتشان از موضوعات جنجالی نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به میزبانی اتاق بازرگانی کرمان بود.موضوع اصلی این نشست بهره وری و انرژی بود اما چنددقیقه‌ای برای ارائه تصویری از وضعیت کنونی صنایع و معادن استان گذاشته شد و در قالب این گزارش تصویری نمایی از وضعیت فعلی معادن ارائه شد. مهدی حسینی نژاد، رئیس سازمان صمت استان کرمان در بخشی از این نشست نمایی از آخرین وضعیت صنایع و معادن استان ارائه کرد که یکی از موارد بلوکه شدن برخی معادن بود.وی در این زمینه توضیح داد: «۵۴۴ پروانه معدنی (شمال استان) داریم که براساس کاداستر (محدوده بندی) معدنی دیگر جایی برای سرمایه گذاران جدید نیست و برای افزایش تولید باید فکری برای کاداستر مان بکنیم.»

*عمده افرادی که معدن ثبتی دارند، توان فنی و مالی اداره‌اش را ندارند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: اکتشافات زیرزمین در استان کرمان انجام نداده ایم و افرادی که معادن را ثبت کردند، عموما توان فنی و مالی ندارند و آنان را بلوکه کرده‌اند. تاکید حسینی نژاد به نقشه کاداستر معدنی استان بود: « براساس این کاداستر امکان ورود سرمایه گذاری جدید نیست؛ ضمن اینکه هیچ طرح دیگر صنعتی و گردشگری نیز در محدوده این معادن امکان عملیاتی شدن ندارند.»همزمان با ارپه این گزارش بود که زینی وند به انتقاد از عملکرد شرکت های بزرگ معدنی پرداخت، این بار نه با لغت بلوکه شدن. لغتی که استاندار کرمان برای این موضوع به کار برد گروگان گیری بود. زینی وند بیان اینکه محدوده های معدنی استان کرمان تقریبا به طور کامل ثبت شده که بخشی از این ثبت ها توسط شرکت های بزرگ معدنی همچون ایمیدرو ثبت شده،گفت:« عملا استان در حوزه معادن به گروگان گرفته شده است.در واقع، تعدادی از معادن غیرفعال هستند اما همزمان اجازه ورود سرمایه گذار هم داده نمی‌شود که باید این مشکل حل شود.»

*۳۰درصد فعالیت های معدنی برای کرمان است
۳۰ درصد فعالیت های معدنی کشور مختص کرمان است. این ابر ظرفیت کرمان است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز بر آن تاکید دارد: «: این استان با ۹۲ میلیون تن استخراج، ۴۲ نوع ماده معدنی تولید می‌کند و ۹۲.۶ درصد ارزش تولیدات معدنی ما در ۲ حوزه معدنی مس و آهن است.»
رئیس سازمان صمت کرمان در ادامه این جلسه به آمار کلی وضعیت صنایع و معادن پرداخت و گفت: «یکهزار و ۷۳۸ پروانه بهره برداری صنایع و معادن در استان کرمان صادر شده که ۶ درصد آنها بزرگ‌مقیاس (بالای ۱۰۰ نفر) و ۹۴ درصد آنها واحدهای کوچک و متوسط هستند.در سرمایه گذاری گروه های کالایی از رتبه ۱۹ کشور به سوم رشد داشته ایم که این تولیدات عموما مربوط به شرکت های بزرگ هستند.»

کرمان ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را دارد
به گفته حسینی نژاد ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به استان کرمان و از این میزان ۴۷ درصد مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است.سهم معدن در برنامه ششم توسعه نیز ۳۷.۷ درصد اعلام شده که تا ۶ ماه پایانی این برنامه به ۴۷ درصد و تا پایان آن به ۴۸ درصد می‌رسد.
هدفگذاری کلان اقتصاد استان رشد ۸.۵ درصدی است که برای حوزه معدن ۱۱.۴ و صنعت ۱۰.۶ درصد دیده شده؛ حسینی نژاد اما معتقد است برای تحقق آن باید به تامین منابع مالی و بهره وری توجه کنیم.
حسینی‌نژاد با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه سرمایه گذاری‌های پیش بینی شده در استان اتفاق افتاد گفت: «۴۲ میلیون تن از تولید ۸۲ میلیون تن تولید کنستاتره کشور در استان کرمان تعریف شده که ۲۹.۶ میلیون تن از آن تحقق یافته است.»
او در ادامه افزود: « همچنین تولید ۱۰.۱۵ میلیون تن شمش فولاد و تکمیل زنجیره را در استان جلو بردیم که به فرصتی برای برنامه هفتم توسعه استان تبدیل شده و محورهایی برای آن ترسیم کردیم.»

*تولید منفی فولاد به علت قطعی برق
در این جلسه همچنین پای بی برقی و تاثیراتش بر صنعت هم باز شد. تا جایی که به گفته رییس سازمان صمت عامل اصلی تولید منفی فولاد ، بی برقی بوده. او در این رابطه، گفت: « تولید فولاد استان طی ۶ ماه امسال به علت قطعی برق منفی شد لذا باید به مقوله تامین انرژی توجه کنیم.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78734
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.