دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان:


مردم استان کرمان ۳ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی دارند

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان اعلام کرد: در استان کرمان نزدیک به ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه معوقه بانکی داریم که توسط مردم دریافت شده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از تسنیم، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان با بیان اینکه سیستم بانکی و بانک‌ها به عنوان حافظ سپرده‌گذار است و تکالیف قانونی دارد؛ ما باید در قبال پولی که مردم در بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند پاسخگو باشیم، گفت: در استان کرمان نزدیک به 3 هزار و 200 میلیارد تومان مطالبه معوق بانکی داریم.

محمدی با اشاره به اینکه این تسهیلات توسط مردم دریافت شده و متاسفانه اقساط خود را در موعد مقرر به بانک پرداخت کردند، بیان کرد: بانک‌ها پولساز نبوده و واسط بین سپرده گذاران و دیگر مردم هستند و اگر وام گیرندگان اقساط خود را در موعد مقرر پرداخت کنند، بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به دیگران به مشکل برخورد نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه کسانی که قصد سرمایه‌گذاری جدید داشته باشند می‌توانند از اعتبارات بند الف تبصره 18 و کمک‌های فنی و اعتباری، استفاده کنند، گفت: طرح‌هایی که شرایط لازم را داشتند، در کارگروه استانی معرفی شده و از طریق مدیریت‌های شهرستانی جهاد کشاورزی درخواست‌های آنها به کمیته استانی می‌آید.

محمدی با اشاره به اینکه این طرح‌ها پس از مصوب شدن در کمیته استانی، نهایتاً اجرا و انجام می‌شد، ادامه داد: بالغ بر هزار و 200 میلیارد تومان اعتبارات بند الف تبصره 18 بوده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان در ارتباط با اقدامات انجام شده از سوی بانک‌ها در حوزه سرمازدگی و سیل در استان کرمان، افزود: در سنوات گذشته اقدامات خوبی انجام شد و تمام بدهی واحدهای تولیدی کشاورزی که خسارت دیده بودند و تا پایان 1400 سررسید داشتند، به مدت سه سال امهال شدند که بی‌نظیر بود.

محمدی با بیان اینکه خسارت امسال سیل و سرمازدگی در استان کرمان نیز نیاز به منابع و مجوز انجام دارد، گفت: این خسارات در دولت مطرح شده و تا کنون ابلاغیه‌ای در جهت امهال مطالبات به ما داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه ما مجری هستیم و سیستم بانکی به عنوان یکی از دستگاه‌هایی که تامین مالی واحدها را به عهده دارد باید منطبق بر ضوابط اقدام کند، بیان کرد: تا کنون دولت هیچ مصوبه‌ای را در زمینه امهال مطالبات کشاورزان که سررسید 1401 هستند، نداشته است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان با بیان اینکه قطعاً اگر مانند سنوات قبل مصوبه‌ای به ما ابلاغ شود، ما هم اجرا می‌کنیم، گفت: هر چند خود ما تمهیداتی را برای کشاورزان در نظر گرفتیم و کشاورزانی که مطالبات خود را پرداخت کنند در کوتاه‌ترین زمان ممکن معادل 80 درصد آن را مجدداً در قالب تسهیلات جدید به آنها پرداخت می‌شود.

محمدی با بیان اینکه تسهیلات ازدواج سهل‌ترین روش در سیستم بانکی است که به ازای هر فقره تسهیلات در نظر گرفته شد اما تعداد متقاضیان این تسهیلات زیاد است، افزود: براساس اعتباری که بانک مرکزی در سطح کشور براساس ضوابط به استان‌ها ابلاغ می‌کند، در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کرده و پس از پذیرش متناسب با اعتباری که به بانک مربوطه داده شده، تعیین شعبه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه با ارائه یک نفر ضامن اعتبار سنجی شده و وام به آنها تعلق می‌گیرد، بیان کرد: بانک‌های استان در سال گذشته هزار و 800 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت کرده‌اند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان با اشاره جزئیات تسهیلات اعطا شده در استان کرمان، اظهار داشت: تسهیلات کشاورزی در طول سال در سرفصل‌های اعتباری متنوعی برای کشاورزان وجود دارد که باید ‌دسته‌بندی شوند.

محمدی با اشاره به اینکه 90 درصد اشتغال تعهدی استان، توسط منابع سیستم بانکی محقق می‌شود، افزود: نیاز جامعه به منابع مالی بیشتر از تسهیلاتی است که بانک‌ها پرداخت می‌کنند و نظام بانکی قطعاً نمی‌تواند 100 درصد نیاز مردم را پاسخگو باشد و چون حجم تقاضاها بالا است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری و تامین مالی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال  تکلیف دارند و البته تسهیلات خردی نیز برای اقشار متوسط به پایین جامعه دارند تا به آنها نیز کمک شود، ادامه داد: بانک‌ها هم باید تامین منابع داشته باشند تا بتوانند تسهیلات پرداخت کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=96692
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.