پسته خراسان جای پسته رفسنجان را گرفت

محصول پسته رفسنجان از ۲۲هزار تن به ۴هزار تن رسیده. بخش عمده محصول استان از دست رفته اما مجموع پسته در کل کشور نسبت به پارسال تغییر چندانی نداشته و کسری پسته رفسنجان را خراسان جنوبی و خراسان رضوی جبران کردند.

دبیر کل انجمن پسته ایران، برآورد مجموع محصول پسته ایران را ۱۲۰ هزار تن اعلام می‌کند. رقمی که با پسته پارسال که رقم ۱۳۵ هزار تن بود فاصله چندانی ندارد.

حسین رضایی در گفت و گو با «کرمان نو » اذعان دارد که کمبود پسته رفسنجان را خراسان جنوبی و خراسان رضوی جبران کردند .

اگر چه امسال ارقام متفاوتی از سمت مسئولان در خصوص میزان خسارت باغات پسته این شهرستان ابلاغ شده و حتی امام جمعه این شهرستان در ۱۳ شهریور گفته بود که۷۰ تا ۸۰ درصد باغات پسته در گل و لای رفته‌اند و امکان خشک شدن آنها  وجود دارد،‌اما طبق اطلاعات انجمن پسته حداکثر ۲۰درصد باغات  رفسنجان درگیر سیل شدند.  رضایی که فرماندار رفسنجان نیز هست،   در این رابطه می‌گوید: «حدود ۲۰ درصد از باغات پسته در رفسنجان درگیر سیل شدند و پیش‌بینی ما این است که سال بعد پسته استان کرمان خوب باشد .» با این حال به گفته رضایی باغاتی که دچار سرمازدگی شدند در سال بعد هم محصولی نخواهند داشت:« بحث سرمازدگی جداست و بعضی رقم‌ها مثل کله قوچی سال بعد را هم خراب کردند، اما  سیل تاثیر چندانی نگذاشته است ؛چرا که سیلاب داخل ۱۵ درصد از  باغات افتاد و بالای ۸۰ درصدسیل داخلشان نیفتاده است.»

به گفته دبیر کل انجمن پسته ایران مجموع پسته استان کرمان برای امسال ۱۲هزار تن است که  تنها ۴ هزار تن ان مربوط به رفسنجان بوده و الباقی از زرند و سیرجان و کرمان تامین شده است. او همچنین رد خصوص احتمال افزایش قیمت پسته با توجه به کاهش تولید این رقم در رفسنجان می‌گوید:« مجموع تولید پسته در کشور تغییر چندانی نکرده است و به طور کلی قیمت پسته در ایران با توجه به قیمت جهانی پسته و متناسب با قیمت روز دلار مشخص می‌شود.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=96487
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.