کرمان به‌زودی قطب فولاد کشور می‌شود

به گزارش کرمان‌نو، محمدجواد فدایی امروز 23 اسفندماه در جلسه شورای معادن استان کرمان که در سالن پیامبر اعظم(ص) برگزار شد با اشاره به مسائل مطرح‌شده درباره محدوده مزایده‌ای درخواستی شرکت «گلزار معدن بارز» اظهار کرد: خیلی از مسائل را در جلسات بدون مباحث کارشناسی مطرح می‌کنیم و به همین دلیل تصمیمات نادرست گرفته می‌شود.

استاندار کرمان با انتقاد از برخی اظهارنظرها و معطل ماندن کارها، افزود: من می‌خواهم یک سرمایه‌گذاری زودتر به نتیجه برسد اما به نظر می‌رسد برخی‌ها می‌خواهند زمان را از دست بدهیم.

فدائی با اشاره به اینکه همه مسوول توسعه استان و حل مشکل اشتغال هستیم، تصریح کرد: قانون دست ‌و ‌پاگیر نیست بلکه این ماه هستیم که سواد لازم را برای اجرای قوانین نداریم و باید به‌صورت ویژه روی این موضوع کار شود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه هیچ کدام از اعضای شورای معادن دنبال کار غیرقانونی نیستند، تاکید کرد: باید استعلامات برای دریافت مجوزها در پروژه‌ها، در چارچوب پنجره واحد سرمایه‌گذاری دریافت شود و اگر کسی خارج از آن اقدام کرد ما جوابگو نیستیم.

فدائی با انتقاد از عدم بررسی برخی محدوده‌های معدنی برای سرمایه‌گذاری اظهار داشت: برخی معادن تا مرحله نهایی بهره‌برداری می‌رسد اما هنگامی که می‌خواهد کار خود را آغاز کند سازمان‌های مربوطه تازه متوجه می‌شوند که محدوده توجیه اقتصادی ندارد که این خوب نیست و عدم مطالعه در خصوص محدوده معادن را می‌رساند.

این مقام مسوول با بیان اینکه ما دنبال این نیستیم که قوانین را رعایت نکنیم، افزود: هیچ‌کدام از اعضای شورای معادن نمی‌خواهند کار غیرقانونی صورت بگیرد اما اطلاعات کافی در مورد اختیارات ندارند.

فدائی در خصوص خام‌فروشی برخی معادن نیز تشریح کرد: ما اعتقادی به خام‌فروشی معادن به خارج از کشور نداریم اما با خام‌فروشی برای فرآوری در داخل کشور موافق هستیم زیرا در ایجاد اشتغال موثر است.

استاندار کرمان در ادامه تصریح کرد: استان دارای مشکلات بسیاری است که همه باید در جهت مرتفع کردن آنها اقدام شود.

ما مخالف توسعه استان نیستیم

حبیب‌الله نیکزادی در ادامه این جلسه اظهار کرد: ما به شدت مخالف ترک تشریفات در واگذاری محدوده هستیم زیرا خلاف قانون است و باید تشریفات رعایت شود.

نماینده مردم بم، افزود: ما مخالف توسعه استان نیستیم و به شدت برای این موضوع دغدغه داریم اما دلیلی ندارد برای ایجاد توسعه خلاف قانون عمل کنیم.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه باید بتوانیم جلوی مسائل حاشیه‌ای در زمینه این مزایده را بگیریم و راهکار را پیدا کنیم، تشریح کرد: در جلسه قبل شورای معادن مقرر شد روند فعالیت سرمایه‌گذاران در معادن بررسی و در صورتی که تا پایان سال از برنامه زمان بندی عقب بیفتد، لغو مجوز شوند که باید به این مصوبه قبل عمل شود.

نیکزادی در ادامه افزود: استان کرمان دچار معضلات اجتماعی ناشی از بیکاری و عدم درآمد مردم است و هیچ توجیهی ندارد که معادن را معطل نگه داشت و باید این موارد تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم بم، در ارتباط با واگذاری اختیار معادن بعد از سه سال به شورا افزود: هدف از واگذاری معادن به شورا این است که اعضا جهت بررسی فعالیت معادن اقدام کنند تا علت درخواست تعطیلی موقت معادن بررسی شود و علت را جویا شوند که اگر معدن مورد نظر از لحاظ مالی مشکل داشت به آن کمک شود و اگر جهت سو استفاده از منابع دولتی است معدن مورد نظر واگذار شود.

نیکزادی تاکید کرد: استان روی اقیانوسی از ثروت قرار دارد اما ما شاهد فقر و بیکاری در جامعه هستیم که باید در این خصوص فکری شود.

کرمان قطب فولاد کشور می‌شود

مهدی حسینی‌نژاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه این جلسه با بیان اینکه پرونده‌های مربوط به محدوده‌های معدنی و پرونده‌های اکتشافی و بهره‌برداری عموما مربوط به سنوات گذشته است، به فعالیت‌های معدنی 30، 40 سال گذشته و وضعیت موجود معادن کرمان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در حوزه معدن سهم ما از GDP 9/06 درصد است که طبق برنامه‌ریزی ما این رقم قرار است تا پایان برنامه ششم از 39/7 به 48 درصد افزایش یابد. حسینی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر سهم تولید ناخالص داخلی کشور از بخش معدن 36/2 درصد است، تشریح کرد: این رقم ماحصل 40 سال فعالیت معدنکاری در کشور است که تقریبا می‌توانیم بگوییم نزدیک به 40 درصد فعالیت‌های معدنی کشور در کرمان انجام می‌شود و تصمیم گرفته‌ایم سهم‌مان را از 9/06 به 12 درصد برسانیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه حدود 440 پروانه تعطیلی بهره‌برداری معادن که طی 40 سال گذشته صادر شده است، افزود: در حال حاضر 4 هزار و 700 پرونده در خصوص محدوده‌های معدنی‌ای ثبت کرده ایم که باید تعیین تکلیف شوند.

حسینی‌نژاد به وضعیت موجود معادن استان اشاره کرد و افزود: آنچه که در حال حاضر در استان کرمان اتفاق افتاده ذخایر معدنی کشف‌شده‌ای به میزان 8/5 میلیارد تن است که از این معادن 67 میلیون تن استخراج داشته‌ایم.

 این مقام مسوول با اشاره به اینکه 21 درصد استخراج کل کشور در استان کرمان انجام می‌شود، تشریح کرد: در حال حاضر سالانه از معادن استان کرمان 67 میلیون تن مواد از 42 ماده معدنی استخراج می‌شود و این در حالی است که 37 درصد ارزش افزوده 5 معادن کشور را استان کرمان داراست.

وی با اشاره به اینکه 38 درصد وصول حقوق دولتی معادن کشور نیز مربوط به استان کرمان است، تاکید کرد: در مجموع 30 درصد فعالیت‌های معدنی کل کشور در استان کرمان انجام می‌شود که این میزان از  99/6درصد ارزش افزوده و از 4 ماده معدنی است.

حسینی‌نژاد تصریح کرد: در استان کرمان 42 ماده معدنی شناخته‌شده داریم که از این تعداد، 99/6 درصد ارزش افزوده را چهار ماده معدنی آهن، مس، زغال‌سنگ و کرومیت تشکیل می‌دهند.

وی به ذخایره معدنی کشف‌شده استان که 5/8 میلیارد تن است اشاره کرد و افزود: از این میزان 44 درصد مس، 36 درصد آهن، 3 درصد زغال‎سنگ و نیم درصد کرومیت است که مجموعا 83/5 ذخایر کشف‌شده استان را از 4 ماده شناخته‌شده معدنی تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به چشم‌انداز شورای معادن در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته درصدد هستیم تا سهم معادن استان کرمان را به نرخ 11/4 درصد برسانیم که از این رقم 7/7 درصد از محل منابع جدید باید سرمایه‌گذاری کنیم و 3/6 درصد هم باید بهره‌وری‌مان را افزایش دهیم که اینها همه جزو اختیارات شورای معادن است.

حسینی‌نژاد با اعلام اینکه استان کرمان با تولید 10 میلیون تن شمش به‌زودی قطب فولاد کشور می‌شود، افزود: همه این اقدامات نتیجه برنامه‌هایی است که در سه چهار سال اخیر روی آن تمرکز داشته‌ایم تا خام‌فروشی را در استان داشته باشیم که در حال حاضر به واسطه آن یکسری اتفاقات خیلی خوب در بحث مواد معدنی‌مان در استان رخ داده است.

این مقام مسوول از تهیه بانک اطلاعاتی جامع معدنی در استان کرمان خبر داد و خاطر‌نشان کرد: در سال 97 تعداد 200 معدن نقشه‌برداری کامل شده است تا اقدامات حوزه معدن آگاهانه انجام شود.

در پایان این جلسه، با تمدید تعطیلی معادن استان کرمان برای بار سوم موافقت نشد و اکثریت اعضای جلسه به این دستور کار جلسه رای مخالف دادند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=26073
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.