بهبود نسبی در شاخص وضعیت کسب و کار استان


کرمان به پاییز سال ۹۹ برگشت

کرمان به پاییز سال ۹۹ برگشت. طبق آخرین گزارش منتشر شده از پایش محیط کسب و کار در پاییز ۱۴۰۱، نمره استان ۶.۲۴ بوده که دقیقا برابر عدد پاییز سال ۹۹ است.

این پاییز جایگاه کرمان در شاخص فضای کسب و کار نسبت به تابستان ۴ رتبه بهتر شده. درست است که وضعیت استان در شاخص محیط کسب و کار قهوه‌ای است اما دیگر جایگاه آخر را نداریم . وضعیت ما از ۴ استان هرمزگان، کردستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان بهتر است. کرمان از نظر جایگاه و نمره درست شانه به شانه استان گلستان قرار گرفته است.
با وجودی که بر اساس نتایجی که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر کرده، عدد شاخص برای ۶۱ درصد استان‌های کشور از شاخص ملی محیط کسب‌وکار کمتر بوده که از بهتر بودن وضعیت آنها نسبت به میانگین کشوری حکایت دارد،اما این موضوع برای کرمان صدق نمی‌کند.
وضعیت فضای کسب و کار استان بدتر از میانگین کشور است، هر چند که وضعیت کلی فضای کسب و کار تقریبا مشابه هم است و این رتبه بندی ها باجی بهم نمی‌دهند. چرا که اختلاف عدد شاخص محیط کسب‌وکار در بهترین و بدترین استان حداکثر معادل ۰.۸۵ واحد بوده که نشانگر نبود تفاوت قابل‌توجه در وضعیت عدد شاخص استان‌ها نسبت به یکدیگر است.
در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد ISIC.rev۴، رشته فعالیت‌های «ساختمان»، «املاک و مستغلات» و «فعالیت حرفه‌ای، علمی و فنی» دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و رشته فعالیت‌های «مالی و بیمه»، «استخراج معدن» و ۳«سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=101496
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.