واکنش گمرک کرمان به چرایی انبار ۲۰ ساله تجهیزات توانبخشی در بم


گمرک مقصر نیست، مشکل از ناهماهنگی منطقه ویژه بم است

چندروز پس از انتشار خبر بازگشایی کانتینر تجهیزات توانبخشی زلزله‌زدگان بم آن هم پس از ۲۰ سال، مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید تغییر کرد و مدیرکل گمرکات استان نیز در این زمینه اظهارنظری داشت که معتقد است توپ در زمین گمرک نیست بلکه مشکل به منطقه ویژه بر می‌گردد.

به گزارش کرمان‌نو و به نقل از ایرنا اواخر آبان ماه بود که کانتینر حاوی وسایل اهدایی توانبخشی برای زلزله‌زدگان بم که همان سال ۸۲ ارسال و در بم تحویل شده بود، با حضور و اقدام مسئولان قضایی، پس از ۲۰ سال باز شد و وسایل آن در اختیار هلال احمر قرار گرفت.

همچنین در همین خبر اعلام شد که یک دستگاه سی تی اسکن نیز که بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم دپو شده بود، مشاهده شد آن هم درحالی که به صورت قطعه های مختلف جداسازی و قطعات جداگانه به فروش رسیده بوده است.مسئولان دادگستری خواهان توضیح مسئولان منطقه ویژه اقتصادی بم نیز در این زمینه شده بودند.

این وقایع درحالی است که طی ماه های اخیر گمرک و منطقه ویژه اقتصادی بم بازهم خبرساز بوده اند از انتشار خبر دپو ضایعات خودروسازان کرمان از ۲۰ سال پیش و دیگر مسائل؛ حالا اما از بم خبر می رسد که رییس گمرک منطقه ویژه اقتصادی از این مسئولیت کنارگذاشته شد؛ هرچند مدیرکل گمرکات استان در پاسخ به خبرنگار ایرنا این جابه جایی مدیریتی با مسائل اخیر نگهداری وسایل در گمرک یا منطقه ویژه ارتباطی ندارد.

مسئولان گمرک برای آنکه اثبات کنند این تغییر با مسائل اخیر ارتباطی ندارد به پست جدید رییس گمرک پیشین منطقه ویژه اقتصادی بم نیز اشاره می کنند که در مسئولیت قائم مقام و معاون اداره کل معرفی شده است.

محمد دولتی مدیرکل گمرکات استان کرمان در مراسم معارفه رییس گمرک منطقه ویژه اقتصادی بم به موضوعات اخیر نیز به نوعی پاسخ داد و البته تاکید کرد که گمرک در این مسائل نقشی نداشته و ندارد.

او با اشاره به اینکه آیا گمرک بم انبار کالا دارد یا خیر عنوان کرد: به دلیل اینکه گمرک بم در منطقه ویژه اقتصادی مشغول به کار است بنابراین قوانین در این منطقه خارج از قلمرو گمرکی است و تا زمانی که مرجع تحویل گیرنده که متولی آن منطقه ویژه است کالایی را به گمرک تحت عنوان متروکه اعلام نکند گمرک مسئولیتی درخصوص تحویل و یا نگهداری کالا ندارد.

دولتی تصریح کرد: از زمانی که به گمرک اعلام شود کالایی مهلتش منقضی شده گمرک تشریفات لازم را انجام می دهد و به سازمان جمع آوری و فروش امول تملیکی اعلام می کند.

 

به گزارش ایرنا تاکنون مسئولان منطقه ویژه اقتصادی بم توضیح نداده‌اند که چه فرد یا افرادی در این موضوعات تقصیر، کوتاهی یا تخلف داشته‌اند و این درحالی است که به نقل از مسئولان دادگستری، این مسئولان باید برای رخدادهای اخیر به ویژه قطعه قطعه جداسازی دستگاه سی تی اسکن و فروش آنها باید پاسخگو باشند.

اما در این نشست معارفه مدیرکل گمرکات استان کرمان به آمارهای مربوط به این بخش نیز اشاره کرد و گفت: طبق آمار سال گذشته گمرکات استان کرمان بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال درآمد برای دولت داشته که در این بحث رتبه چهارم کشور را به دست آورده است.

به گفته وی براساس آخرین آمار گمرک ایران، گمرکات استان کرمان تا پایان مهرسال جاری در حجم مبادلات تجاری در کشور رتبه هفتم، در واردات رتبه چهارم و همچنین در بحث صادرات رتبه هجدهم را کسب کرده است.

دولتی اظهارکرد: در مجموع هشت ماه سال جاری حدود ۱۸۵ هزار تُن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد دلار دلار که عمدتا اجزا و قطعات خودرو و مواداولیه بوده وارد گمرکات استان کرمان شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=111462
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.