الگوی مصرف برق از ابتدای بهمن ماه

معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان با اشاره به افزایش تعرفه‌های برق از بهمن ماه سال جاری گفت: آیین نامه جدید تعرفه برق مشترکان خانگی براساس بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، به تصویب هیأت وزیران رسیده و هدفش اصلاح الگوی مصرفی پرمصرف‌هاست، در فرمول جدید مشترکان خوش مصرف و کم مصرف مشمول افزایش تعرفه برق نخواهند شد.

به گزارش کرمان نو، محسن نوروززاده گفت: هدف از این طرح بازدارندگی مشترکین پرمصرف و توزیع عادلانه یارانه انرژی برق برای ارائه برق پایدار و مطمئن به کلیه مشترکین است و امید می‌رود که تمام همشهریان گرامی با اهتمام و مدیریت این موضوع مصرف خود را در سقف الگو رعایت کنند.

معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان اضافه کرد: ، بیش از ۷۰درصد از مشترکین خانگی تا سقف الگوی تعیین شده مصرف دارند و تنها ۳۰٪ بیش از الگو مصرف می‌کنند.

نوروز زاده می‌گوید: تعرفه برق مشترکین خانگی با مصرف بالاتر از الگو به این ترتیب محاسبه می‌شود که مازاد بر الگو مصرف تا یک و نیم برابر با ضریب ۱٫۵، تا دو برابر با ضریب ۲٫۵ و مصارف بیش از دو برابر با ضریب۳/۵ برابر هزینه تأمین برق محاسبه می‌شود.

او  درخصوص ملاک محاسبه هزینه‌های تامین برق، گفت: ملاک تأمین انرژی دو سال اخیر بوده که به ترتیب ذیل در نظر گرفته شده. هزینه‌هایی مانند متوسط نرخ قرارداد‌های خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی در دو سال گذشته به اضافه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی که این محاسبات نیز خود مشمول یارانه می‌شود.

به گفته او، الگوی مصرف مشترکین خانگی در فصول گرم (از ابتدای خرداد تا پایان شهریور) ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه و در سایر فصول سال ۲۰۰ کیلووات ساعت است، این الگو در مناطق گرمسیر ۲ در فصول گرم (اول اردیبهشت تا پایان مهرماه) ۲۰۰۰ کیلووات ساعت) و در مابقی فصول نیز ۲۰۰ کیلووات ساعت است.

نوروز زاده می‌گوید: حتى تغییرات اخیر در نرخ انرژی با توجه به پلکانی بودن محاسبات، باعث حذف یارانه انرژی برق مشترکین پر مصرف نگردیده است.

او گفت: مشترکین در۲ حالت، مصرف زیر الگو و جابجایی مصرف از ساعات پیک به ساعات کم باری مشمول پاداش نیز می‌شوند و مشترکین برای اطلاع از نحوه کاهش مصرف و دستیابی به راه کار‌های مدیریت مصرف می‌توانند به درگاه‌ها اپلیکیشن برق من منوی بهینه‌سازی مصرف و سایت شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان منوی مدیریت مصرف مراجعه کنند.

به گفته او، در صورت پیش‌بینی میزان مصرف صحیح بر اساس پلکان‌های در نظر گرفته شده و انتخاب گزینه آن در اپلیکیشن برق من مشمول ۵ درصد  تخفیف بهای برق می‌شود و همچنین مشترکین برق تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) و بهزیستی نیز در صورت رعایت ۵۰٪ الگوی مصرف مشمول معافیت از پرداخت قبوض برق می‌گردند، و در صورت عدم رعایت الگوی اعلام شده مشمول پرداخت بهای انرژی بر اساس سایر مشترکین خواهند.

نوروز زاده در خصوص تعرفه مشترکین برق کشاورزی (۳ الف)، می‌گوید: این مشترکین اگر بیش از قدرت قراردادی خود از انرژی برق استفاده کنند به میزان تجاوز از قدرتی که دارند مشمول نرخ تامین برق (۳۰۷۵ ریال می‌شوند و ضمن اینکه به کلیه مشترکین کشاورزی علاوه بر اطلاع‌رسانی‌های قبلی مجددا از درگاه پیامک و رسانه‌های عمومی اعلام و آخرین صورت حساب بدون در نظر داشتن نرخ تجاوز از قدرت صادر شده، لذا در صورت ادامه رویه استفاده بیش از قدرت تعیین شده در مجوز در صورت حساب‌های آتی نسبت به اعمال نرخ تامین برق در مصرف مازاد اقدام می‌شود.

معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان، توصیه کرد: توصیه می‌شود مشترکین سایر مصارف (تجاری) و عمومی نیز ضمن مدیریت در مصرف انرژی نسبت به خارج نمودن وسایل غیر ضروراقدام نمایند که مشمول محاسبه در پله‌های بالای مصرف این تعرفه نشوند.

او گفت: در بخش تجاری نیز نظربه افزایش بهای قدرت مشترکین دیماندی با قدرت بالای ۳۰ کیلووات که مصرف صفر یا کمتر از قدرت خریداری شده دارند می‌توانند تا میزان مورد نیاز نسبت به کاهش قدرت دائم اقدام کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=86209
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.