درمان‌های قبلی کرونا برای سویه دلتا جوابگو نیست

یک فوق تخصص بیماری های عفونی و نقص ایمنی گفت: متاسفانه سویه دلتا این عیب بزرگ را دارد درمان هایی که برای سویه های قبلی کرونا به کار می بردیم، خیلی برای سویه دلتا موثر نیستند و تقریبا درمورد بیماران بدحال گاهی اوقات درمان ها به جایی نمی رسد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، دکتر “ایمان قاسم زاده” درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان کرمان اظهار کرد: استان کاملا در وضعیت قرمز قرار دارد و کرونای دلتا همه گیر است و همه سویه هایی که جدا می شود، دلتاست که سرایت پذیری چندین برابری نسبت به سویه های قبلی دارد.

وی افزود: بیماری زایی این سویه چند برابر جهش های قبلی کروناست و بیماران بیشتر بدحال شده و بیشتر نیازمند آی سی یو می شوند و علی رغم همه درمان ها، متاسفانه بیشتر فوت می کنند.

قاسم زاده تصریح کرد: متاسفانه سویه دلتا این عیب بزرگ را دارد درمان هایی که برای سویه های قبلی کرونا به کار می بردیم، خیلی برای سویه دلتا موثر نیستند و تقریبا درمورد بیماران بدحال گاهی اوقات درمان ها به جایی نمی رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه تنها راه مقابله با کرونا، واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است، بیان کرد: سرعت واکسیناسیون دارد بیشتر می شود و امیدواریم همه افراد در معرض خطر واکسینه شوند و تا آن زمان باید حتما فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک رعایت شده و حتی المقدور از حضور در فضاهای سربسته خودداری و در محیط آزاد فاصله دو متری را به ویژه در مکان های شلوغ رعایت کرد.

وی ادامه داد: یکی از بزرگ ترین معضلات و یکی از راه های انتقال بیماری، حضور در مکان های شلوغ است و در فضای بسته انتقال سریع تر صورت می گیرد و در فضای باز باز انتقال ویروس انجام می شود؛ شاید در تعداد کم و فضای باز و فاصله دو متری انتقال خیلی کمتر شود اما به صفر نمی رسد.

درگیری جوانان با کرونای دلتا

قاسم زاده تصریح کرد: متاسفانه کرونای دلتا گروه های سنی پایین تر و افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله را دیگر کرده و این گروه سنی بستری و حتی راهی آی سی یو می شوند در حالی که در سویه های قبلی بیشتر در افراد بالای ۵۰ و ۶۰ سال و بیماران زمینه ای مشکل داشتیم.

وی بیان کرد: اکنون شاهد بستری بیماران ۳۰ تا ۴۰ ساله و بدون بیماری زمینه ای هستیم که کارشان به آی سی یو می کشد و نباید کسی فکر کند سالم است و تاکنون بیمار نشده و ایمن است؛ مشکلاتی در سویه دلتا داشتیم و می تواند برای همه سنین خطرساز باشد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی و نقص ایمنی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مردم نباید به هیچ عنوان سفر بروند و تعطیلی برای این است در خانه بمانند. تاکید داریم حتی المقدور افراد آسیب پذیر در منزل از برنامه های صدا و سیما استفاده کنند و افراد سالم که مسئله خاصی ندارند، با حفظ تمام پروتکل ها و فاصله دو متری در فضای باز می توانند عزاداری کنند.

وی افزود: همه کسانی که مراسم برگزار می کنند و سخنرانان و خود مردم باید پیگیر اجرای موارد بهداشتی باشند و نباید در مراسم عزاداری خوراکی توزیع شود همچنین زمان مراسم نباید بیش از دو ساعت طول بکشد.

قاسم زاده تصریح کرد: این نباشد که تنها شعار رعایت پروتکل ها را بدهیم و باید ماسک کامل از بالای بینی تا زیر چانه را بپوشاند. متاسفانه برخی گرم کار و مراسم می شوند، ماسک را برمی دارند که کار اشتباهی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=75164
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.