واکسیناسیون ۴ هزار دام سنگین در شهربابک

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک از واکسیناسیون بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ گاو و گوساله علیه بروسلوز در شهربابک خبر داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، مجید اسدی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: واکسیناسیون بروسلوز در گاوداری‌های سنتی و نیمه صنعتی به صورت مستمر و کاملا رایگان هر ساله انجام می‌شود.

او می‌گوید: تعداد هزار و ۴۵۰  گوساله و ۳ هزار و ۲۰۰  گاو از ابتدای سال تا کنون به وسیله نیرو‌های دامپزشکی شهربابک واکسینه شده اند.

اسدی گفت: در طرح واکسیناسیون فراگیر بروسلوز گوسفند و بز که از نیمه خرداد امسال و به مدت دو ماه به اجرا درآمده بود نیز بیش از ۸۰ هزار راس بره و بزغاله علیه بروسلوز واکسینه شدند.

به گفته او بروسلوز (تب مالت) یک بیماری واگیر‌دار مشترک بین انسان و دام است که همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد و شیوع این بیماری به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه نیز بیشتر می‌شود و علائم این بیماری در انسان تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل است.

رییس شبکه دامپزشکی شهربابک با بیان اینکه با توجه به این که انتقال عامل بیماری بروسلوز به واحد‌های دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های جدید صورت می‌گیرد، به دامداران توصیه کرد از خرید دام‌های بدون پیشینه بهداشتی مشخص و مطلوب که واکسینه نشده‌اند خودداری کنند و تا حد امکان از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از شیر خام، آن را قبل از مصرف به طور کامل بجوشانند و اگر تمایل به مصرف پنیر محلی دارند، آن را به مدت حداقل دو ماه در آب نمک قرار داده تا در صورت آلودگی، میکروب‌های بیماری زا از بین برود .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=85803
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.