دومین کلینیک درمانی تخصصی ولایت، در دهه فجر و در کهنوج افتتاح می‌شود


وعده کلینیک تخصصی برای پنج شهرستان جنوبی

دغدغه درمان و بهداشت یکی از دغدغه های همیشگی در جنوب استان کرمان است که به دلیل محرومیت و هم چنین وسعت زیاد منطقه، کمبودهای زیادی را تجربه می کنند و یکی از این کمبود ها، نبود پزشکان متخصص کافی برای بیماری‌هایی است که نیاز به درمان تخصصی دارند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

در راستای برطرف کردن کمبود پزشک متخصص کلینیک های ویژه ی تخصصی ای که خدمات ویژه ای را برای پوشش هفت شهرستان جنوبی استان ارائه می دهند، راه اندازی می شوند، کلینیک های تخصصی ولایت از این دسته اند که یکی از آنها در شهرستان جیرفت وجود دارد.

سالاری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در مورد ویژگی های کلینیک ولایت شهرستان جیرفت به کرمان نو می گوید: این کلینیک های درمانی جزء واحدهایی هستند که در طرح تحول سلامت وزارت بهداشت، احداث می شوند که در کل کشور، حتی در طراحی و معماری هم شکل اند.

به گفته سالاری قرار است که جنوب استان در این طرح، 2 کلینیک داشته باشد که نامشان ولایت است، که یکی از آنها در جیرفت است یکی هم قرار است در کهنوج و در دهه فجر در جوار بیمارستان کهنوج راه اندازی شود.

سالاری می گوید: این کلینیک ولایت در شهرستان کهنوج همه 5 شهرستان جنوبی را تحت پوشش قرار می دهد و تا پایان 1400 به صورت کامل به بهره برداری می رسد .اسم این کلینیک ها باتوجه به اینکه این منطقه به دارولایه معروف است، ولایت انتخاب شده است.

هزینه ویزیت در کلینیک ولایت، 3 هزار و 500 هزار تومان است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت یادآور شد: در این کلینیک‌ها، همه ی تخصص ها وجود دارند و ولایت یک کلینیک تخصصی و فوق تخصصی است و پزشکان همه ی رشته ها موظف هستند با حداقل هزینه ویزیت کنند. هزینه های ویزیت در کلینیک های ولایت فقط 3 هزار و 500 هزار تومان است.

سالاری با بیان این نکته که در این کلینیک بیش از 7 یا 6 تخصص مثل اطفال و گوش، حلق و بینی و داخلی و روانپزشکی فعال هستند، گفت: به دلیل اینکه مردم از روستاهای راه دور می آیند به زودی این کلینیک صبح ها هم فعال می شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ضمن یادآوری این نکته که برای این کلینیک دستگاه های رادیولوژی اش را هم تهیه شده است، گفت: این کلینیک دستگاه هایی مثل نوار قلب و تست ورزش و اکو قلب و واحد سونوگرافی را نیز دارد ، آزمایشگاه و واحد رادیولوژی کلینک ولایت جیرفت تجهیز شده است و تا قبل از پایان سال شروع به کار می کند.

وی افزود: البته ما در تلاش هستیم که در کلینیک ویژه ولایت جنوب، بخشی را به بیماران «ای بی» اختصاص بدهیم،چند ماه پیگیر هستیم که یکی، دو پرستار را برای آموزش به کرمان بفرستیم، هم چنین پزشک هم باید آموزش ویژه و تخصصی ببیند تا خدمات تخصصی به بیماران «ای بی» ارائه شوند. من قول می دهم تا یکی یا دوماه آینده این کار انجام شود و این قسمت شروع به کار کند.

به گفته سالاری هم اکنون کلینیک درمانی در فاریاب رودبار و قلعه گنج وجود دارد یعنی داخل بیمارستان ها متخصصان مریض رو می بیند و متخصص و جراح عمومی و زنان و رادیولوژِی و بیهوشی و کودکان و داخلی در بیمارستان قلعه گنج بیمار ویزیت می کنند.

پزشکان موظف هستند که حداقل 50 بیمار را در روز ویزیت کنند

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت پزشکان در کلینیک ولایت موظف هستند که حداقل 50 بیمار را در روز ویزیت کنند.

سالاری با بیان اینکه که در فصل پاییر و زمستان به دلیل شیوع بیماری های فصلی بیمار متقاضی برای ویزیت در بخش اطفال و داخلی زیاد است، گفت: گاها پزشک متخصص بیشتر از 50 نفر هم ویزیت می کند.

وی در ادامه در مورد کادر پزشکی کلینیک ولایت گفت: براساس قوانین کلینیک ویژه تمام پزشکانی که کارمند رسمی دولت ، کارمند علوم پزشکی ، کارمند جهاد کشاورزی، عضو هئیت علمی ،پزشکانی که بعد از تخصص گرفتن طرح منطقه محروم را دارند، پزشکانی که پیام آور بهداشت هستند باید در کلینیک های ویژه کار کنند که البته انتخاب پزشکان کلینیک های ویژه به عهده معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یادآوری کرد یک ساختمان درمانی در منوجان است اما در تلاش هستیم برای سه شهر منوجان و رودبار و قلعه گنج کلینیک تخصصی احداث کنیم.

به گفته احمد حمزه نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی جنوب کرمان، پایین‌ترین آمار تخت بیمارستانی کشور را دارد در حالی که بیشترین جمعیت روستایی کشور در این مناطق زندگی می‌کنند و تقریبا ۸۰ درصد جمعیت منطقه در روستاها پراکنده هستند.

نماینده مجلس گفت: از آخرین روستای رمشک تا مرکز قلعه‌گنج حدود ۲۰۰ کیلومتر فاصله است و از قلعه‌گنج به کهنوج نزدیک به یکصد کیلومتر و برای دسترسی به نزدیکترین بیمارستان که بتواند کار درمانی خوبی برای مراجعه کننده انجام دهد حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله است.

وی بیان کرد: باید توجه ویژه‌ای به این مناطق داشته باشیم، مردمی که به گردن نظام و مملکت حق دارند و در طول تاریخ، محروم بوده‌اند و امروز نخستین گلایه آنها کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی بوده و درواقع، فعالیت یک بیمارستان با تعداد ۱۵ پرستار در سه شیفت قابل قبول نیست.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39100
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.