ویروس کرونا| علوم پزشکی کرمان: سال‌ها با آنفلوآنزا درگیر بودیم،برای کرونا آماده‌ایم

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از آمادگی بیمارستان های کرمان در مقابله با ویروس کرونا خبر داد.

مهدی شفیعی با بیان اینکه بیمارستان های کرمان سال ها درگیر بیماری آنفولانزا بوده اند، گفت: پزشکان دوره های آموزشی زیادی دیده اند و دوره درمان ویروس کرونا نیز همانند سایر آنفولانزا ها است .

وی گفت: بیمارستان ها آمادگی کامل را دارند و هیچ نگرانی برای خدمات به مردم وجود ندارد.

شفیعی با انتقاد بر حساسیت برخی رسانه ها گفت: بیماری در استان خیلی زود رسانه ای می‌شود، مردم در استان حساسیت شان نسبت شهر های صنتعی دیگر بیشتر است.

وی افزود: سال های گذشته در پایان فصل اپیدمی آنفولانزا با مقایسه ای که انجام میشد، کرمان تفاوت زیادی با شهر ها و استان های دیگر در افراد مبتلا به این بیماری نداشت.

 

واکسن تولید نشده است

 

شفیعی در خصوص وجود واکسن کرونا گفت: چون ویروس جدید است هنوز واکسنی تولید نشده است و برای تولید واکسن چند ماه زمان نیاز است.

او افزود: برای ویروس کرونا که قبلا هم بوده است واکسن ساخته نشد. این بیماری ها در زمان کوتاهی بود که مهار شدند.

وی در خصوص ساخت واکسن گفت: ما به دنبال ساخت واکسن هایی می‌رویم که جهان‌گیر است و تعداد زیادی از مردم را درگیر میکنند و تعداد مرگ و میر زیادی داشته باشند تا مقرون به صرفه باشد.

وی تشریح کرد : کرونا ها خوش خیم تر از آنفولانزا هستند ، افرادی که سن بالا ، بیماری خاص و یا سیستم بدنی ضعیفی دارند در معرض ابتلا به این بیماری اند.

شفیعی با بیان اینکه بیماری های ویروسی درمان تخصصی ندارند گفت: بیماری های ویروسی محو شونده اند ، درمان های مراقبتی و حمایتی دارند و دارو خاصی توصیه نشده است.

وی بیان کرد: هر قدر هم سیستم درمان و بهداشت پیشرفته باشد، درصدی از مرگ و میر غیر قابل اجتناب است و مربوط به سیتم ایمنی و بیماری های زمینه ای افراد است.

 

هر گونه علائمی را کرونا ندانیم

 

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه ویروس کرونا یک بیماری تنفسی است ، گفت: سرماخوردگی نیز جز خانواده کرونا است و نمی‌شود گفت که سرماخوردگی یک بیماری خطرناک است.

وی افزود: علائم آن همانند سایر بیماری های تنفسی مثل سرماخوردگی ، آنفولانزا و سایر بیماری هایی که در این فصل بروز میدهد است.

شفیعی با بیان اینکه هر گونه علامی را کرونا ندانیم ، گفت: ما علائم بارز را در کنار نشانه های اپیدمیولوژیک یعنی سابقه تماس با مخزن این بیماری و افرادی که درگیر این بیماری بوده اند می‌گذاریم تا بدانیم که شخص بیماری کرونا دارد.

وی در خصوص نبود این بیماری در کشور گفت: در ایران به علت نبود حیواناتی که این بیماری را دارند در فرهنگ غذایی و همچنین کنترل هایی که در خصوص ورودی ها بوده است این بیماری را شاهد نیستیم.

او این را هم گفت:مسافرت ها محدود شده است و در فرودگاه ها مراقبت می‌شود اما احتمال صفر نیست و ممکن است بیماری ورود کند.

 

منشا اصلی کرونا خفاش و مارها هستند

 

مهدی شفیعی با اشاره به اینکه منشا ویروس کرونا چین است خاطر نشان کرد: ویروس جدیدی که باعث ابتلا تعدادی از مردم شده ویروسی است که ما سال های قبل نیز آن را داشته ایم که بیشتر مربوط به حیوانات است.

وی افزود: کرونا یک خانواده بزرگ از ویروس ها است که منشا اصلی آن خفاش و مارها هستند.

وی گفت:خفاش ها میتوانند این ویروس را به بقیه حیوانات انتقال دهند و توانستند به انسان منتقل دهند و پس از آن انسان به انسان منتقل شده است که باعث ایجاد بیماری در انسان است.

شفیعی ادامه داد: بیشتر مبتلایان به ویروس کرونا افرادی هستند که با حیوانات در ارتباط بوده اند به ویژه در یوآن چین که بازارچه فروش حیوانات زنده وجود دارد و از شهر های مختلف به آن جا رفت و آمد می‌کنند.

وی در خصوص شیوع این بیماری به کشور های دیگر گفت: افرادی که سابقه سفر به چین و برخورد با گردشگر های چینی داشته اند در معرض این ویروس هستند.

وی افزود: انتقال انسان به انسان شدید نیست و شواهدی وجود ندارد، البته ماهیت آن را دانشمندان نمیتوانند دقیق حدس بزنند.

شفیعی با بیان اینکه مردم نگرانی هایی در خصوص این بیماری دارند گفت: چین کشور پر جمعیتی است و بخاطر همین مجبور است تدابیر شدیدی انجام دهد و به علت فرهنگی که در انواع غذاهایی که مصرف میکنند ، خام خواری و تماس با حیواناتی که مخزن اولیه بیماری‌اند دارند، سازمان جهانی بهداشت نیز سختگیرانه تر عمل میکند.

به گفته او پیش از این ، بیماری ساس درسال 2003 میلادی در چین و کرونا در خاورمیانه به ویژه عربستان در گذشته بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=41669
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.