استاندار کرمان: پیشینه نام خلیج فارس همپای دیرینگی تاریخ ایران است

استاندار کرمان، خلیج نیلگون فارس را شاهراه حیاتی تاریخ، تمدن و اقتصاد ایران دانست و گفت: پیشینه‌ نام خلیج فارس همپای دیرینگی تاریخ ایران است که اینک بخشی از «حافظه مشترک جهانی» به شمار می‌آید.

به گزارش کرمان نو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمان، علی زینی وند با انتشار پیامی به مناسبت دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس افزود: در تقویم ایرانیان ۱۰ اردیبهشت هر سال «روز ملی خلیج فارس» نامگذاری شده تا فراموش نکنیم فداکاری و مجاهدت‌های دلاورانه مردان و زنان این سرزمین را که با حفظ اصالت و هویت برای پاسداری از استقلال، فرهنگ، تمدن، عزتمندی، اقتدار و استقلال کشور ایران همت گماشته و از این میراث بی‌بدیل صیانت کرده‌اند.

وی در ادامه این پیام آورده است: وضعیت و شرایط سیاسی و ژئوپلیتیکی حاکم بر منطقه خلیج فارس، همواره این منطقه مهم و راهبردی را در طول تاریخ، کانون توجه قدرت‌های برتر منطقه ای و فرامنطقه ای قرار داده است.

استاندار کرمان همچنین می افزاید، خلیج فارس به لحاظ ژئوپلتیکی؛ بین المللی ترین منطقه دنیاست. خلیج فارس از آبراهی با موقعیت ارتباطی و جایگاهی منطقه ای به موقعیتی استراتژیک، اقتصادی، سیاسی، ژئوپلیتیک و ژئوانرژی در مناسبات و تعامل های بین المللی بدل شده است.

زینی وند ادامه داد: ارزش فزاینده خلیج نیلگون فارس در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود موجب بروز برخی اختلافات و منازعات اقتصادی و بخصوص سیاسی شده است. اهمیت منطقة خلیج فارس برای قدرت های فرامنطقه ای به طور مرتب رو به گسترش بوده است و امروزه نقشی بین المللی و چندوجهی در فرایند توسعه، امنیت و رفاه جهانی ایفا می کند.

استاندار کرمان افزوده است، همه‌ نقشه‌ها و اطلس‌های جهان از دیرباز به نام خلیج‌فارس آراسته بوده‌ است و آیندگان نیز این منطقه را به‌عنوان خلیج فارس خواهند شناخت. خلیج فارس فقط یک نام نیست، خلیج نیلگون فارس هویت تاریخی و فرهنگی ایران است .

وی می افزاید، پیشینه‌ نام خلیج فارس هم‌پای دیرینگی تاریخ ایران است که اینک بخشی از «حافظه مشترک جهانی» به شمار می‌آید.

زینی وند در ادامه این پیام آورده است، خلیج فارس خلیجی است که همیشه فارس می ماند و بی‌گمان بزرگی تاریخ ایران و ماندگاری نام خلیج‌فارس، همواره بر فراز تاریخ جهان خواهد درخشید.

استاندار کرمان همچنین در پایان پیام خود آورده است، فرا رسیدن ۱۰ اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس، یادآور تاریخ کهن ایران را به همه هموطنان عزیز بویژه مردم نجیب و شریف استان کرمان تبریک عرض نموده و از خداوند بزرگ سربلندی همه افرادی که در راه پاسداری ازاین میراث گرانبها، هویت کهن و اعتلای ایران عزیز کوشش می‌کنند را مسئلت دارم.

کتاب «خلیج فارس و توسعه آسیا» به تالیف دکتر علی زینی وند از منابع اصلی گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

دهم اردیبهشت ماه در تاریخ رسمی کشور ‘روز ملی خلیج فارس’ نامگذاری شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=87891
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.