تایید نشدن سام باعث نمی شود محافظه کار شویم

تایید نشدن گزینه منتخب شورای شهر کرمان برای شهرداری از سوی وزارت کشور، صدای اعضای این شورا را درآورده. محمد فرشاد، رییس این شورا می گوید وزارت کشور تنها اعلام کرده که «به دلیل برخی مصالح» گزینه دیگری معرفی کنید. از نظر او این دلیل قانع کننده ای برای رد صلاحیت محمد سام نیست و شورای شهر کرمان تا زمانی که قانع نشود، این موضوع را از سوی وزارت کشور پیگیری می کند.

در کنار اینکه دنبال گزینه های دیگری باید باشید، آیا بر روی انتخاب سام به عنوان شهردار اصرار می کنید؟ چرا که بر اساس قانون اگر شما اصرار داشته باشید، هیات حل اختلاف باید تصمیم نهایی را بگیرد.

شورا براساس قانون می تواند منتها در فرجه مقرر 10 روزه وزارت کشور نتیجه را به ما اعلام نکرد. از طرف دیگر معرفی شهردار سه ماه زمان دارد و زمان انتخاب شهردار برای ما تا پایان آبان است. یعنی 20 روز دیگر بنابراین ما باید در این خصوص تصمیم نهایی خود را بگیریم، البته پیگیری موضوع هم برای آقای سام و هم برای شورا محفوظ است.

محفوظ که هست، آیا قصدی برای پیگیری این موضوع دارید؟

بله حتما. باید مساله روشن شود و ما قانع شویم.

شما در جلسه شورا گفتید که شائبه سیاسی بودن این ماجرا پیش آمده. فکر می کنید چه فشارهایی برای تایید نشدن آقای سام وجود داشته؟ در این 40 روز فشاری در این خصوص متوجه شورا نبود؟

همانطوری که بقیه مردم در این خصوص شنیده اند، ما هم شنیدیم. اما ما سند قابل ارائه ای که چه کسی و چه دست هایی در این زمینه دخیل بوده، نداریم.

اما حدس می زنید که ماجرا سیاسی است؟

بر اساس حدسیات نمی شود قضاوت کرد.

وقتی اکثریت شورای شهر کرمان در اختیار اصلاح طلبان است، مردم انتظار دارند شهرداری انتخاب شود که به رای آن ها نزدیک باشد. با این اتفاقی که افتاد، احتمال دارد شورا در انتخاب شهردار محافظه کارانه عمل کند؟

ما از همان اول دنبال گزینه کارآمد و مناسب بودیم نه اینکه صرفا اصلاح طلب باشد. طبعا شورا که توسط مردم انتخاب شدند دارای مشی سیاسی مشخص هستند، شهردار هم باید هماهنگ با شورا باشد و البته بتواند گره ای از شهر باز کند. قبلا هم در انتخاب آقای سام، کارآمدی و توانمندی مدنظر بود. سام سابقه شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی، تحصیلات در رشته حقوق و عمران هم دارد. از نظر سیاسی هم رییس ستاد روحانی در شهر کرمان بوده که قاعدتا در این دولت نباید عیب باشد. پس هیچ دلیلی برای انتخاب نکردن ایشان نداشتیم. اگر موضوعی هست که ما خبر نداریم و دلیلی بوده که ایشان شرایط لازم را ندارد، پس از 42 روز به ما از طرف وزارت کشور اعلام شده و ما تا پایان آبان ماه وقت اندکی داریم. چون مقید به قانون هستیم باید در این مدت باقی مانده شهردار را انتخاب کنیم. امیدواریم دیگر ارگان های ذیربط از جمله وزارت کشور و استانداری، ملاحظه این معذوریت را بکنند و کمک کنند یا حداقل بهانه گیری نباشد. اگر هم مورد خاصی برای رد یک گزینه وجود دارد، به صورت شفاف به ما بگویند. همه ما در یک کشتی نشستیم و یک هدف مشترک داریم. وقت نگیرند از شورا.

صریح تر می پرسم، آیا شورای شهر با توجه به زمان کمی که دارد، باز هم حاضر است دست به انتخاب گزینه ای بزند که برچسب اصلاح طلبی دارد؟

اصلاح طلبی جرم نیست. اگر کسی جرم کرده باشد، مشکل اخلاقی و مالی داشته باشد، عناد با نظام داشته باشد قطعا قابلیت لازم را ندارد اما سام که این مسائل را نداشت. الان هم به ما نگفتند چرا نباید سام شهردار شود. این بار هم برای انتخاب شهردار به همان روش قبل عمل می کنیم و تایید نشدن سام باعث نمی شود محافظه کار عمل کنیم. اصلاح طلبی جرم نیست. مقام معظم رهبری در سفر به کرمان در مصلی کرمان گفتند که اصلاح طلبان و اصولگرایی دو بال انقلاب هستند. انقلاب بدون هریک از این ها تعالی لازم را نخواهد داشت.

آقای چناریان در جلسه شورا کنایه زدند که ای کاش کسی را انتخاب می کردیم که جناحی نباشد.

من فکر نمی کنم آقای چناریان به شورا نقدی وارد کرده باشد. آقای چناریان هم که در آن زمان نمی دانست سام رد می شود. طبعا اگر اطلاعی داشت قطعا به ما می گفت و ما می پذیرفتیم. اگر چیزی می دانست، به ما می گفت.

در این 40 روز آیا همراهی از سوی استانداری برای تایید سام دیدید؟ به هر حال استانداری می تواند با وزارت کشور رایزنی کند، چرا که شهر بدون شهردار بود.

ما کمکی را مشاهده نکردیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14904
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.