دولت تعهدات لازم را از FATF بگیرد، با تصویب CFT مخالفت نمی کنیم

محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه بازدید از غرفه موسسه مطبوعاتی پیام آوران در چهارمین نمایشگاه مطبوعات کرمان در پاسخ به اینکه  «با رد شدن CFT احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه FATF افزایش یافته، استدلال شما برای مخالفت با این لایحه چیست؟» گفت که ما با شفاف سازی مخالف نیستیم اما اینکه FATF به ابزاری برای فشار به کشورها تبدیل گردد، برای ما قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه امروز دنیا می داند عربستان حامی اصلی تروریسم در سوریه است اما فقط نام ایران و کره شمالی در لیست سیاه قرار می گیرد اضافه کرد که وقتی این رفتار دوگانه وجود دارد مشخص است که FATF به ابزاری برای فشار تبدیل شده است.

نماینده اصولگرای مردم کرمان و راور در مجلس در پاسخ به اینکه مسائلی که از آن گفتید همواره وجود داشته، با این وضعیت راهکار شما برای برداشتن موانع ارتباط بانک های ایرانی با بانک های دنیا چیست؟ گفت که ما معتقدیم دولت باید از FATF تعهدات لازم را بگیرد. نباید اینطور شود که ما تعهد بدهیم اما دوباره در خطر قرار گرفتن در لیست سیاه باشیم و یا برای خروج از این لیست برای ما شرط جدیدی بگذارند.

گروه ویژه اقدام مالی از سال 2009 ایران را در لیست سیاه خود قرار داد که به واسطه آن امکان توسعه روابط بانکی ایران و دنیا سخت شد.

از سال 94 و پس از برجام این گروه حضور ایران در لیست سیاه را تعلیق کرد اما از دولت خواست که چهار لایحه را به تصویب برساند تا این تعلیق دائمی شود.

یکی از این لوایح، سی اف تی یا الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم است.

این لایحه در مجلس تصویب شد اما شورای نگهبان در روز 13 آبان، همزمان با آغاز دور تازه تحریم های آمریکا علیه کشورمان، از رد آن خبر داد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21195
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.